3 040 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Efterdra flexslang/vprör?
Hej!
Jag har köpt mig ett hus som NCC ska bygga men dom vägrar att göra något annat än det som är standard.
Jag vill gärna ha högtalare i taket och isolering mellan rummen i våning 2 (som NCC ej gör!)
Så jag har min första fråga här hur drar jag nya rör/flexslang i ett nytt hus efter att väggar och tak är färdiga?
Jag har köpt mig ett hus som NCC ska bygga men dom vägrar att göra något annat än det som är standard.
Jag vill gärna ha högtalare i taket och isolering mellan rummen i våning 2 (som NCC ej gör!)
Så jag har min första fråga här hur drar jag nya rör/flexslang i ett nytt hus efter att väggar och tak är färdiga?
ta reda på vilken elfirma som gör jobbet och prata med dem.
Märkligt, i dessa tider är det väl definitivt kunden som bestämmer?
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Skall du efterdra så blir det så stora ingrepp i huset att du troligen hellre skall välja en annan husbyggare.
Se till att vara överens om hur högtalarsladdarna skall komma fram ur väggen. Små eldosor är ett praktiskt sätt, då kan du sen göra lock med inbyggda PA-sockets eller någonting snyggt som passar.
Själv var jag inte tillräckligt noga med det här och nu kommer mina sladdar rakt ut ur väggen. Inte helt kul, men men.
Tänk också på att dra någon ledare mer än du behöver, aldrig fel om du byter system i framtiden till något som kräver 3 eller fler helt plötsligt.
Tänk också på att du säkert vill ha olika högtalarpositioner för 5.1 system till TV:n och musik. Själv satte jag högtalarna i rummets hörn vilket ger ett utmärkt ljud men jag måste lyssna ganska högt för att få surroundkänsla när jag sitter i soffan. Inte helt perkfekt... Hade jag gjort om det idag hade jag dragit rör i taken till rummets fyra hörn (typ) och sedan rör i golvet mellan väggarna som man skulle komma åt under socklarna.
Själv var jag inte tillräckligt noga med det här och nu kommer mina sladdar rakt ut ur väggen. Inte helt kul, men men.
Tänk också på att dra någon ledare mer än du behöver, aldrig fel om du byter system i framtiden till något som kräver 3 eller fler helt plötsligt.
Tänk också på att du säkert vill ha olika högtalarpositioner för 5.1 system till TV:n och musik. Själv satte jag högtalarna i rummets hörn vilket ger ett utmärkt ljud men jag måste lyssna ganska högt för att få surroundkänsla när jag sitter i soffan. Inte helt perkfekt... Hade jag gjort om det idag hade jag dragit rör i taken till rummets fyra hörn (typ) och sedan rör i golvet mellan väggarna som man skulle komma åt under socklarna.
Jag har också snackat med NCC om ett nyproducerat hus en gång och de sa samma sak till mig. De ville inte ens stoppa in öppen spis fastän det var på ö-vån t om. Högeffektiv produktion verkar vara deras melodi. För min del blev det en annan leverantör. Jag är inte säker på att du kan snacka med elektrikern, förmodligen kommer du inte ens in på byggplatsen utan att klättra över ett staket och riskera att bli biten av en schäfer.
Om du ska göra det själv så är nog utanpåliggande installationer det du får räkna med. Att dra vp-rör utan att ta väck gipset låter som trolleri. Det man får göra är att såga väck gipset, installera, gipsa om och ytbrhandla. har gjort detta på några ställen vid installation av golvvärme. Fast då handlade det om en sträcka på 30 cm.
MVH
Henrik
MVH
Henrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu var det ju ett tag sen denna tråd var på tapeten, men men...hen_rik79 skrev:Om du ska göra det själv så är nog utanpåliggande installationer det du får räkna med. Att dra vp-rör utan att ta väck gipset låter som trolleri. Det man får göra är att såga väck gipset, installera, gipsa om och ytbrhandla. har gjort detta på några ställen vid installation av golvvärme. Fast då handlade det om en sträcka på 30 cm.
MVH
Henrik
//Patrik
Klicka här för att svara