2 861 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
El i gamla kopparrör?
Har lite platsbrist för en server jag tänkt starta igång och har hittat en perfekt placering i ett skåp närheten till tvättstugan.
Mellan "datorrummet" som ligger under trappan och tvättstugan skulle jag behöva dra en ethernet kabel. Tidigare ägaren har bytt rör i plattan till ovanliggande och därmed lämnat rören som går i plattan oanvända. Dessa hade jag tänkt dra en ethernet kabel i och de hade vart perfekt att dra elen i det andra röret. Finns inget bra ställe att sno el till servern annars.
Är det helt helt totalförbjudet oavsett kabel man använder till elen? Om inte, vilken kabeltyp bör man använda?
Mellan "datorrummet" som ligger under trappan och tvättstugan skulle jag behöva dra en ethernet kabel. Tidigare ägaren har bytt rör i plattan till ovanliggande och därmed lämnat rören som går i plattan oanvända. Dessa hade jag tänkt dra en ethernet kabel i och de hade vart perfekt att dra elen i det andra röret. Finns inget bra ställe att sno el till servern annars.
Är det helt helt totalförbjudet oavsett kabel man använder till elen? Om inte, vilken kabeltyp bör man använda?
Han vet väl att det är lågt motstånd i koppar, går inte det kan man ju alltid försöka med tex. EKK i röret men det brukar vara rätt svårt att få i nån kabel i gamla kopparrör. Jag har draget nån antennkabel nån gång och det var rätt besvärligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Jag har plockat bort några iofs. rätt roliga inlägg, men även om skämtet var grovt så kan det missförstås.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Vad gäller TS fråga så har jag inte ngt. säkert rätt svar. Det är troligen inte tillåtet att dra elkabel kopparör. Men OM det är tillåtet så skulle jag tro att du måste dra något i stil med EKLK, och den lär du inte få förbi första kröken.
Jag har själv vid ett tillfälle dragit en signalkabel i ett gammalt entumms stålrör en sträcka på ca 60 cm. Kabeln var till en inomhusgivare till pannan, jag drog en kabel typ lampsladd. röret krökte på ett ställe. Trots att det alltså var ett tjock rör så kom jag inte förbi första kröken ens med dragfjäder. Fick ta till bomullstuss, fiskelina och dammsugare för att komma igenom.
Att då få in en styv EKLK skulle jag inte vilja ge mig på. Med lite tur kan du kanske få igenom nätverkskabeln, fast ta fram dammsugare och fiskelådan.
Jag har själv vid ett tillfälle dragit en signalkabel i ett gammalt entumms stålrör en sträcka på ca 60 cm. Kabeln var till en inomhusgivare till pannan, jag drog en kabel typ lampsladd. röret krökte på ett ställe. Trots att det alltså var ett tjock rör så kom jag inte förbi första kröken ens med dragfjäder. Fick ta till bomullstuss, fiskelina och dammsugare för att komma igenom.
Att då få in en styv EKLK skulle jag inte vilja ge mig på. Med lite tur kan du kanske få igenom nätverkskabeln, fast ta fram dammsugare och fiskelådan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men... mitt inlägg försvann. 

//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
...och dragfjäder.
//Patrik
//Patrik