3 451 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Funderingar kring dvärgbrytare
Det har skrivits en del om olika fabrikat här tidigare, tittade runt lite på nätet och hittade följande fabrikat: (Avgänsade det till 3 pol 16A C karaktäristik , tror de flesta var 10kA, utom Hager som var 6kA brytförmåga)
Hager (245:- hos expressel.se)
Garo (266:- hos Elbutik.se)
M-Line (107:- hos Elbutik.se)
General Electric (175:- hos expressel.se)
Malmbergs (106.- hos expressel.se)
Biltema 80:-
Rutab 125:- (Jula)
AEG 149:- (Clas Ohlsson).
Inte så få....och väldiga prisskillnader, vet att det skrivits illa här tidigare om Malmbergs och Biltema Samt att det reflexmässigt rekommenderas de två översta i listan?(Biltema tror jag iallafall nu har en annan generation produkter , eller?).
Jag tittar på en uppgradering av fördelningsskåpet på gården (sitter efter mätarskåpet, med 20A Diazed som huvudsäkring), Och förutom fördelning till tre (rätt små) bostadshus och ett uthus(idag saknar ett av bostadshusen el, men EKKJ finns dragen dit när vi tog över gården). skall det till en säkring till en trefas CEE handske under skåpet, och det är dit en 16A säkring skall användas, har iofs tänkt sätta Diazed, men överväger att kanske ändå ha en dvärg där..(Idag sitter trefashandsken direkt på huvudsäkringen.., iofs via en gammal 63A diazedgrupp men ändå, den är ju bara ratad till 16A) ...JFB skall givetvis också dit....
M-Line verkar vara specad ända ner till -50 graderC, till skillnad från de andra jag sett på nätet som verkar vara specade ner mot -20-25 , och vi kan ha -30 och kallare vissa vintrar... Så hur är den ? Nån som vet ?.
Eller betygsätta listan kanske (AVSTÅ, OK, MYCKET BRA, räcker som betyg)....
Hager (245:- hos expressel.se)
Garo (266:- hos Elbutik.se)
M-Line (107:- hos Elbutik.se)
General Electric (175:- hos expressel.se)
Malmbergs (106.- hos expressel.se)
Biltema 80:-
Rutab 125:- (Jula)
AEG 149:- (Clas Ohlsson).
Inte så få....och väldiga prisskillnader, vet att det skrivits illa här tidigare om Malmbergs och Biltema Samt att det reflexmässigt rekommenderas de två översta i listan?(Biltema tror jag iallafall nu har en annan generation produkter , eller?).
Jag tittar på en uppgradering av fördelningsskåpet på gården (sitter efter mätarskåpet, med 20A Diazed som huvudsäkring), Och förutom fördelning till tre (rätt små) bostadshus och ett uthus(idag saknar ett av bostadshusen el, men EKKJ finns dragen dit när vi tog över gården). skall det till en säkring till en trefas CEE handske under skåpet, och det är dit en 16A säkring skall användas, har iofs tänkt sätta Diazed, men överväger att kanske ändå ha en dvärg där..(Idag sitter trefashandsken direkt på huvudsäkringen.., iofs via en gammal 63A diazedgrupp men ändå, den är ju bara ratad till 16A) ...JFB skall givetvis också dit....
M-Line verkar vara specad ända ner till -50 graderC, till skillnad från de andra jag sett på nätet som verkar vara specade ner mot -20-25 , och vi kan ha -30 och kallare vissa vintrar... Så hur är den ? Nån som vet ?.
Eller betygsätta listan kanske (AVSTÅ, OK, MYCKET BRA, räcker som betyg)....
Hej, har AEG (vet ej om det är samma modell som C O säljer) i en central i källaren. Centralen försörjer 2 st vattenpumpar, värmepump och 3-fas uttag i snickarverkarstad. Fungerar bra. Hager är ju annars en "klassiker" när det gäller automatsäkringar.
Min central sitter i uppvärmt utrymme, så köldkravet kan jag inte uttala mig om.
Verkar dock som om automatsäkringar är känsliga för fint damm. Hade problem i en central som sitter i ett ridhus, dock inte i utrymmet med ridbanan. Säkringarna gick inte att återsälla om man "stängt av" dem.
Min central sitter i uppvärmt utrymme, så köldkravet kan jag inte uttala mig om.
Verkar dock som om automatsäkringar är känsliga för fint damm. Hade problem i en central som sitter i ett ridhus, dock inte i utrymmet med ridbanan. Säkringarna gick inte att återsälla om man "stängt av" dem.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
GE, eller Eldon som de kallas här, är bra.
Köper uteslutande Hager.. Felprocenten är helt obefintlig! Vi är 7man som monterat Hager automater/jfb i minst 10år och jag kan inte minnas en enda gång som vi bytt ut en felaktig komponent.
GE och Garo ska vara likvärdiga med Hager..
GE och Garo ska vara likvärdiga med Hager..
^^ Om inte, så rekommenderar jag denna skrift:
Hej, tack för tipsen. Det är inte mitt ridhus och centralen sitter som sagt inte i själva rihusdelen utan i ett trapphus till ett cafe i samma byggnad som ridhuset.
Installationen är gjord av elfirma med erfoderlig behörighet och jag förutsätter att de har koll på de krav som gällde då ridhuset byggdes (mitten på 80-talet).
Jag har rekommenderat att centralen ska bytas ut mot en kapslad typ. Vi får se vad som händer.
Eftersom vi kommit bort från det urspungliga ämnet föreslår jag att vi lämnar ridhuset därhän
. Det vara bara en iaktagelse som jag gjort.
Installationen är gjord av elfirma med erfoderlig behörighet och jag förutsätter att de har koll på de krav som gällde då ridhuset byggdes (mitten på 80-talet).
Jag har rekommenderat att centralen ska bytas ut mot en kapslad typ. Vi får se vad som händer.
Eftersom vi kommit bort från det urspungliga ämnet föreslår jag att vi lämnar ridhuset därhän
Klicka här för att svara