Jag har en liten fråga angående de nya fjärravlästa systemen för elmätare.

Sedan ett drygt år tillbaka har vi störningar i vårt relativt nybyggda hus. Störningarna kom (om jag minns rätt) innan vi fick vår egen mätare utbytt men troligtvis efter att de började göra förändringar på station för fjärravläsning. Vi hade innan dess hunnit bo ett år i huset utan minsta antydan till problem.

Störningarna yttrar sig på två sätt:
En digital klocka på vår Husqvarna mikrovågsugn fortar sig (ordentligt). Det är en enfas mikro och intil sitter en trefas vanlig Husqvarna ugn (den går på minuten som vanligt).
Från att inte ha rört sig en minut på ett år så kan den nu springa iväg tio minuter över en natt.
Irriterande men inte så allvarligt.

Mer allvarligt. Kraftiga belysningsstörningar. Vi har ett IHC (intelligens) system och deras dimrar. Det är dimrarna som har börjat bete sig konstigt. Det blinkar (stroboskop) och dippar, på senare tid eventuellt även slocknar/tänder sig självt.
Det är ett flertal dimrar med lite olika belysning kopplad, mestadels spotar med trafo.
Dimrarna sitter på olika faser.
Jag tror att dimrarna är rätt så känsliga på nollan. Dom är enfasinkopplade och använder nollan som referens. Dom är relativt dumma och går att köra fristående utan intelligansen inkopplad.

Det går inte att hitta någon konsekvens i felen. Det kan uppstå när som helst på dygnet. Ibland kan det vara nästan borta i några dygn. Ibland är det mycket, ibland bara litet. Vissa belysningar är mer drabbade än andra. Alla faser är drabbade, men det kan variera vilken/vilka. På både huvudcentral och undercentral.
Urkoppling av ALLT annat än endast en belysning påverkar ej.

Mikron är normalt inkopplad på en fas men har testats på andra med samma fel.

Elbolaget vet inte mer än att dom kan säga att dom har haft problem med exempelvis induktionshällar på några ställen. Men då var det enkelt att felsöka för det fanns alltid där och stängde dom av mätutrustningen så försvann felet.
Dom löste det genom att sätta mätutrustningen på en egen trafo på station (eller något).

Dom kan inte se några konstigheter på station.
Min mätutrustning använder tydligen en fas L1 att kommunicera (den som mikron normalt sitter på). Dom har bytt kommunikationsfas till L2 istället utan att jag kan se någon som helst skillnad i huset.

Jag har testat mikron hos svärföräldrarna (200m bort) och felet finns där också, mer eller mindre. (samma station och samma typ av elmätare).
Jag har inte kontaktat Husqvarna för att försöka få reda på hur deras digitala klocka kan få fnatt på inkommande matning. Skulle ju kunna vara en väg att gå.
Elbolaget skall sätta någon mätutrustning i mitt inkommande skåp för att se om dom ser något mysko.
Jag har inte försökt att få dom att sätta dit en gammal mätare utan fjärravläsning för att se om det gör någon skillnad.
Jag har inte pratat med IHC tillverkaren om hur dimrarna är uppbyggda. Skulle ju också kunna ge en ledtråd.

Det känns inte som att felet ligger hos mig, jag kan inte komma på att jag har gjort någon förändring.
Jag kan ju dessutom visa att felet finns även hos andra.
Jag har dessutom en god vän som är anställd på bolaget som bor i närheten och han säger att han upplever dipar ibland.
Jag ser inga störningar på intelligensen (IHC) i övrigt (har iofs hat två falsklarm på brandvarnare på senare tid helt omotiverat). Men ingenting på vanliga lågenergilampor, eller lysrör eller stereo, LCDTV, projektor, blueray, datorer. Grannarna ser ju inget konstigt heller.
Kanske att induktionshällen låter lite mer än vanligt men det är svårt att säga.

Något förändrades över en natt men ingen (elbolaget) vet vad. Jag är dessutom hyffsat säker på att det kom efter ett kortare bortfall (strömavbrott) så jag har varit lite inne på att något automatik på station flyttade matningen (eller liknande, vad vet jag).
Elbolaget kan dock inte se något sådant och dom säger dessutom att inkoppling av stationsutrustningen för mätning gjordes helt utan avbrott.

Någon som har något tips. Nu börjar det bli mörkare igen ute och jag vill kunna ha belysningen tänd utan att få ett anfall. Börjar ledsna på ett spela Eurotechno hela tiden för att komma i rätt rave-stämning och mina små gula piller är slut :-)

mvh
Johan

Hej Peter, knivigt fall. Går det på något sätt att utesluta att det inte är fel på micron (Den går ju fel oavsett placering) och att störningarna i IHC-systmet inte kommer från ditt eget hus? Kanske inte troligt eftersom allt funkat OK i ett år innan fjärravlästa mätare började installeras.
Jag kan inget om dit IHC-system och hur det fungerar. Är det någon form av trådlöst system? Förstår inte heller vad du menar med att de är känsliga på nollan.

Störningar har en underbar förmåga att leta sig vägar som de inte ska. Själv hade jag ett häststängsel (inte mitt eget, utan ett någonstans på vägen mellan min bost och tele stn)som skickade in 120 V pulser via teleledningen som sabbade tre ADSL modem innan jag kom på vad det var och fick Telia att koppla in ett filter.

För att säkert förstå vad det är som orskar störningen måste man mäta på plats med oscilloscop och eller spektrumanalysator för att se vilken typ av störningar det är och vilken frekvenser det handlar om.

Det finns exempel på störningar som uppstår av att två radiosignaler blandar sig med varandra och ger upphov till frekvenser som stör annan utrustning.

Kan du prova att stänga av/koppla ur all typ av utrustning som du har hemma som kan ge upphov till störningar. T ex TV, video, dator, trådlös telefon mm, för att utesluta dessa som ev problemkällor.

För att helt säkerställa att störningen kommer in via fjärravläsningen krävs ju mer eller mindre att man kopplar in huset på ett reservkraftverk och testar hur saker och ting beter sig. Känns dock långsökt.

Kan eleverket svara på om mätaren kommunicerar på an av faserna? Är de andra faserna "tysta" d v s används ej för kommunikation med andra abonnenter? Kan man koppla ur den fas som används för kommunikation och testa.

Normalt är det den som orskar störningen som ska åtgärda den. Ett tips kan vara att kolla med Post och Telestyrelsen om de känner till några liknade probelm samt att kräva att elverket kommer ut och hjälper dig att utesluta deras system för fjärravläsning. Kanske är din elmätare felaktig?

Lycka till :)

I och med att felet uppstod innan mätaren byttes har den troligen inget med felet att göra. Har nätägaren satt in testutrustning i flera dagar utan att kunna läsa av några konstigheter då? Detta brukar vara första åtgärden. Visar denna på dippar eller annat kan de isolationsprova alla kablar på sträckan samt strömtesta PEN.
Mätaren skickar värdet på en av faserna, det är inget konstigt.
Men mätutrustning i en vecka borde visa vad felet är, sen kan du utgå från det.

Intressant rapport, verkar stämma bra in på felbeskrivningen.
Trodde iofs man körde mer med radiosignaler på landsbygden där det är långa kablar.. Hur pass vanligt är detta problemet då?

Jag har stött på ett tiotal fall, så det är inte så vanligt förekommande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.