Kan kopplingdosor placeras var som helst i en kabeldragning? Ett alternativ är t.ex. att alla uttag i en grupp är i linje.(fick ett förslag fråpn elektriker med detta) Ett annat att man splittar och tar hälften av uttagen åt vart håll (så ser det ut idag) . Även mer än en splittning är tekniskt möjlig. Jag undrar bara om det finns regler för detta? Jag skall inte koppla det själv men frågan avgör bl.a. vilka delar av väggarna jag kan färdigställa i helgen d.v.s som kommer att bli kabellösa.

Är det utanpåliggande eller infällt?

Allt skall vara infällt vad jag kan förstå. Väggarna är öppna så det finns väl ingen anledning att inte passa på att dra allt infällt.

Hur man löser det i praktiken beror helt på hur väggar, tak och golv ser ut, hur man kan komma fram med rören och hur omfatande installationen ska vara.
Det bästa brukar vara att enkla upp alla väggar och sedan släppa lös elektrikern.

Elektrikern kommer som allra tidigast om tre veckor och jag vill arbeta vidare med väggarna utan att "förstöra" för elektrikern. Mellanväggarna väntar jag med men ytterväggarna vill jag ha klara så fort som möjligt eftersom vintern närmar sig.

Skall jag tolka det som om man i princip kan ha flera kopplingdosor och att dessa placeras på lämpliga ställen för att kabeldragningen skall bli så "smart" som möjligt?

Vill du underlätta för elektrikern så sätt alla väggarna även mellanväggarna och sätt på skivorna på ena sidan (enkla) samt sätt glespanel i taken. Att sätta dosor utan att ha hela "bilden" klar är knappast till nån nytta, det bara blir förvirrande

elmont skrev:
Att sätta dosor utan att ha hela "bilden" klar är knappast till nån nytta, det bara blir förvirrande
Precis.
Alla elektriker har dessutom sina egna små rutiner när det gäller detaljerna.

Fotografen skrev:
Hur man löser det i praktiken beror helt på hur väggar, tak och golv ser ut, hur man kan komma fram med rören och hur omfatande installationen ska vara.
Det bästa brukar vara att enkla upp alla väggar och sedan släppa lös elektrikern.
Ja det är ju ett drömscenario...

Ska allting vara infällt så behöver du inte bry dig så mycket hur rören dras. Du behöver bara peka var du ska ha uttag, strömbrytare å belysning så fixar elektrikern resten . Lättast och snabbast (läs billigast) för elektrikern är att få dra alla rör å sätta alla dosor på en gång i hela huset, eller åtminstånde en våning i taget...

Elmont. All gles (45:mm) är på plats och jag måste börja sätta isolering i denna och på med så mycket gips som möjligt. Gavlarna t.ex. kunde jag göra helt klara för jag är 99% säker på att det inte skall behövas några kablar där. Vissa delar av taket kan jag också gipsa men sen blir jag osäker. Jag kan ju egentligen själv räkna ut att det t.ex skall vara en kopplingsdosa i mitten av en vägg för att dra vidare upp till takdosa. Detta fungerar helt säkert men om elektrikern tycker att detta är bra vet jag inte.
Frågan kvarstår. Det verkar inte finnas någon regel för placering och antal kopplingdosor. Det är helt upp till den behörige elektrikern att bedömma vad han tycker är mest lämpligt?

Redigerat:
...

Jag använder MAX en eller två kopplingsdosor i en villa, så att sätta kopplingsdor över huvud taget bara försvårar och fördyrar om man inte av nån anledning måste ha dosorna. Har du en elektriker som ska hjälpa dig fråga HONOM hur han vill ha det för det vet bara han, och tänker du göra jobbet själv skriv det och du kanske får hjälp.

I nya hus väljer man ofta att ha takdosan som kopplingsdosa, jag har inte en enda kopplingsdosa i huset, det är draget från cenral ut till takdosa sedan delar det vidare från den. Men det beror helt på vilken elektriker du får dit, finns inga regler på att den gruppen måste ha en dosa i den väggen...

Elmont. Jag utgår från att elektrikern kommer att göra nästan hela arbetet. Jag har dock allt elmaterial själv, endast kvalitetsmaterial. Om jag skulle koppla allt själv hade jag inte behövt fråga om vad som gäller eftersom det ju skulle bli olagligt i vilket fall som helst. Att det fungerar att koppla med kopplingsdosor i mitten, ibörjan o.s.v. vet jag men det behöver ju inte vara optimalt eller enligt standard för det. Om jag hade fått ett svar att man om möjligt skall undvika kopplingsdosor då hade jag vetat att jag inte kunde gipsa vägg x eftersom det då måste gå kabel där. Jag kan inte stoppa byggandet bara för att det är tre veckor (minst) till elektriken kommer. Jag känner elektriken så det är inte aktuellt att anlita någon annan.

Tolkar svaren som att det är ok men inte nödvändigt med kopplingsdosor och att placeringen beror helt på hur väggar/tak ser ut.

Då tycker jag att du ska fråga elektrikern hur han vill ha det, det finns inget "rätt" sätt utan alla har lite olika vägar och metoder. Kommer man och någon annan påbörjat arbetet brukar det bli både onödigt tidsödande och besvärligt, så jag säger än en gång fråga den som ska hjälpa dig vad/hur han tycker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.