2 597 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
ha behörighet utan företag
Men om det finns en tanke på att inom några års sikt starta eget så kan man väl fixa sin ABL direkt ändå.
Fördelen är ju att det man givetvis redan kan fixa hos vänner och släktingar efter en lyft behörighet inte längre är en olaglig handling.
Sen blir väl vare sig priset eller kraven på att ta ut sin AB bättre framöver, snarare blir det väl bara allt snårigare och dyrare efter vad åren går.
Fördelen är ju att det man givetvis redan kan fixa hos vänner och släktingar efter en lyft behörighet inte längre är en olaglig handling.
Sen blir väl vare sig priset eller kraven på att ta ut sin AB bättre framöver, snarare blir det väl bara allt snårigare och dyrare efter vad åren går.
Ja det där är ju också roligt, för du som äger fastigheten är själv ansvarig för att elinstallationen i ditt hus är elsäkerhetsmässigt riktig. Man kan egentligen inte skylla på någon elektriker.pbengtsson skrev:Frågan är intressant, om en kompis (med behörighet) gör en gentjänst och fixar min el. Vad gäller då? Jag antar att problemet är vad som kan hända om något inträffar, har man inga papper eller bra förklaringar så spelar det ingen roll om man var utbildad eller ej.
Mitt antagande är att om du skall göra jobb som elektriker skall du skicka faktura, annars finns det inget för mig som "kund" att gå på utifall något händer.
Egentligen bara ett skattebrott, som vilket svartjobb eller byta-tjänster-jobb som helst.pbengtsson skrev:Frågan är intressant, om en kompis (med behörighet) gör en gentjänst och fixar min el. Vad gäller då? Jag antar att problemet är vad som kan hända om något inträffar, har man inga papper eller bra förklaringar så spelar det ingen roll om man var utbildad eller ej.
Mitt antagande är att om du skall göra jobb som elektriker skall du skicka faktura, annars finns det inget för mig som "kund" att gå på utifall något händer.
Försäkringsbolaget skulle teoretiskt kunna neka ersättning om dom kan bevisa grova felaktigheter som fastighetsägaren borde känt till.
Det finns ingen lag på att du måste spara kvitton, och köper du ett gammalt hus så finns det ofta inga dylika kvitton, tror du att du åker i fängelse då, ifall det brinner?
Man får väl hoppas att detta ingår som ett moment i utbildningen isåfall, för jag tycker att då man har behörighet skall man veta vad som gäller, eller är jag naiv?
Jo det är exakt det scenariot som hade varit aktuellt i mitt fall.Mikael_L skrev:
OBS jag har pratat om AB tidigare men nu har jag precis noterat att det blir ABL som gäller. För AB ska man ju ha praktisk erfarenhet av >1kv och det kommer jag inte få inom överskådlig framtid.
För min del blev allt nyligen intressant när jag upptäckte att man inte alls behöver betala några 50.000 som jag alltid trott. På högskolor kan man ju läsa distans för 0kr, sedan kostar såklart böcker en del, och behörigheten som sådan 2000. Det öppnade liksom nya möjligheter för framtiden
För de nyfikna heter utbildningen Elkraftteknisk påbyggnad.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag som hade tänkt punga ut med 50.000:-, men det där lät ju mer intressant. Tack för tipset!
Frågan är bara hur man kombinerar studier på 50% med jobb på 100% samt två små barn.
Frågan är bara hur man kombinerar studier på 50% med jobb på 100% samt två små barn.
Redigerat:
Om du jobbar svart eller hemma så är de nog ingen som bryr sig om du har behörighet överhuvudtaget.. bara du vet vad du gör.Danne031 skrev:Nä inte jobba gratis, jobba svart
Skämt åsido, det kanske är så att det inte passar med livet att starta upp eget på en tid efter att man fått behörigheten, då kan det ju vara bra att veta vad som gäller eftersom det snarast handlar om tjänster för vänner/bekanta/släktingar. Och hemma hos en själv förstås.
Klicka här för att svara