Vad är egentligen en fast elinstallation? Tomma rör och dosor är väl ingen elinstallation förrän trådarna ligger idem? Rören kan ju vara avsedda för svagström, TV, tele och data.

När elektrikern har kopplat in trådarna så är det han/hon som lagt sista handen på installationen och då skulle jag räkna det som om elektrikern har installerat allt.

Det spelar väl heller inte så stor roll om det är lagligt eller inte så länge installationen är säker, kontrollerad och godkänd av en behörig elektriker.

Förövrigt så tycker jag att det är som att kasta sten i glashus när elektriker och hantverkare i allmänhet pratar om vad som är lagligt eller olagligt. De flesta förstår nog vad jag menar..

Nu är iofs jag inte elektriker. men som moderator på eldelen här så tycker jag att det är viktigt att de som väljer att hempula vet var gränsen mellan lagligt och olagligt går. Om de sedna väljer att följa den är upp till var och en.

det har avhandlats i ett antal trådar tidigare. Jo att dra rör och dosor med avsikten att de skall bli en fast elinstallation är behörighetskrävande även innan trådarna kommer in i rören och blir spänningssatta. Om man väljer att dra sina egna elrör så riskerar man, enl uppgift 2 års fängelse.

I praktiken tror jag att ingen har blivit dömd för detta brott.

I praktiken så är det också ganska vanligt att det bryts mot denna lag på byggen. Men jag tycker det är en viktig kunskap för en hempulare att veta när det man gör är lagligt eller olagligt.

Nu har vi med råge fyllt "quotan" för behörighetsdiskussion i denna tråd, ytterligare inlägg på det temat kommer att raderas.

Största risken med att "hempulare" förbereder och drar rör själva är knappast att elsäkerheten blir sämre, visst finns den risken med (risk för kondens eller sönderspikning om rören dras fel tex), men största nackdelen med detta är att det oftast tar betydligt längre tid sedan för elektrikern att dra tråd. För snäva böjjar, för dåligt klammrat, dragit fel/ologiskt osv.. Fort att man förlorar de kronor man sparat på att dra rören själv.

Precis. Därför, kolla med elektrikern *innan* du börjar, om han låter dig lägga rören själv så är han garanterat intresserad av att det görs rätt. Och fotografera gärna innan du slår på gipset.

Kan hålla med om att det som icke yrkesman är lätt att göra fel och ta genvägar som gör att det blir problem i senare skede även om man försöker vara noggran och göra "rätt". Jag har vid ett par tillfällen förberett för elektriker (efter dennes instruktioner) med rördragning och dosuppsättning, och alltid har det blivit problem vid nån punkt. För skarp böj, för många böjar, för sladdrig slang eller liknande. Kanske inte så allvarliga problem utan sånt som går att lösa men det kostar en timme eller halv extra att få till. Så rådet är att lyssna på elektrikern och hans instruktioner och följ dem.

bonnier skrev:
Kan hålla med om att det som icke yrkesman är lätt att göra fel och ta genvägar som gör att det blir problem i senare skede även om man försöker vara noggran och göra "rätt". Jag har vid ett par tillfällen förberett för elektriker (efter dennes instruktioner) med rördragning och dosuppsättning, och alltid har det blivit problem vid nån punkt. För skarp böj, för många böjar, för sladdrig slang eller liknande. Kanske inte så allvarliga problem utan sånt som går att lösa men det kostar en timme eller halv extra att få till. Så rådet är att lyssna på elektrikern och hans instruktioner och följ dem.
Elektriker gör oftast dessa problem också! Fast skillnaden är att elektrikern som har hand om en utbyggnad/ombyggnad hemma hos Svensson oftast redan har gjort bort detta fel och förhoppningsvis lärt sig av sina misstag :rolleyes:

Man kan ju också se till att dra med trådarna eller i alla fall en dragtråd innan väggar och tak slås igen, det underlättar om det har blivit något problem på vägen. Sen som sagt lagligt och olagligt, blir det ett problem med exempelvis dödsfall eller allvarlig skada på person och djur eller en brand osv, något som man vill att ett försäkringsbolag ska ersätta en för så finns det ingen i hela världen som kan övertyga försäkringsbolaget att ersätta för skador om inte behörig elektriker gjort arbetet eller intygar på något sätt att han/hon godkänner anläggningen. Därför finns reglerna om egenkontroller som elektrikern ska fylla i i mer omfattande projekt samt att man i allmänhet ska megga av och prova all installation man gett sig in på att arbeta med.

Vad menar du med att godkänna en anläggning, Glufsglufs? Hur gör du det?

Jag gör det inte om jag inte sett arbetet eller kunnat se dom olika momenten innan saker döljs bakom vägg och tak, sen hur mycket andra litar på hemmapulare osv är ju upp till dom. Om jag sen själv skulle endast sköta ihopkopplingarna så meggar jag ju självklart av alla grupper precis som man ska göra i vanliga fall och sen har man ju alltid någon besiktningsman som kan godkänna efter att ha kollat egenkontroller och andra dokument (beroende på storleken på jobbet).

Personligen anser jag att lekman ska göra så lite som möjligt i elanläggningen, helst inget alls men många vill ju spara pengar och göra ett och annat själv och gör dom på samma vis som jag instruerat och sen fått kolla så visst ok, kan jag känna att jag tar ansvar för anläggningen så skulle jag väl kunna göra det.

Sen har jag lite huvudbry över hur det ska godkännas om en elektriker gör sina instruktioner/arbeten på "kvällstid" som inte har behörighet för alla jobb på arbetstid går ju under någon annans behörighet på företaget han/hon är anställd på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.