Hej!
Jag har precis börjat inreda ovanvåningen i vårt nybyggda 1,5-planshus och har en del funderingar gällande elsystemet.
Jag har för avsikt att sätta dosor och flexslang och dra kabel själv, men sen låta en behörig elektriker komma och syna av mitt arbete och koppla ihop allting.

I tvättstugan/groventrén på bottenvåningen sitter centralen, och där är 3 lediga säkringar på 10A. Det finns även plats för ytterligare 4-5 st om jag vill. Det finns möjlighet att dra upp flexslang upp på vinden i väggen som centralen sitter på.

Ovanvåningen ska disponeras ungefär så här: 1 allrum/tv-rum, 3 st sovrum och ett badrum där golvvärmen och handdukstorken eventuellt blir elektriska. Belysningen kommer bestå dels av LED-spotlights och dels vanliga taklampor via lampurtag.

Mina frågor:
1. Hur hade ni delat upp faserna? Räcker det med de tre säkringar som finns, eller bör jag utöka? Ska man skilja t.ex på belysning och elurtag?
2. När jag satt flexslang och dosor och ska dra trådar, räcker det att dra fas, nolla och jord ut genom första dosan, klippa av tråden och sen fortsätta bort till nästa dosa osv, eller bör jag dra någon tråd ”rakt igenom” dosorna? Dvs ska allt vara seriekopplat, eller kan/bör man parallellkoppla?
3. Är det 2,5mm tråd som gäller för en 10A säkring?
4. Vad finns det för standardhöjder över golvet vad gäller urtag och strömbrytare?
5. Brukar man lägga så mycket av elen som möjligt i väggar eller i tak eller det spelar ingen roll? Bör jag ”samla” så många av slangarna som möjligt även om det medför lite mer slang- och kabelåtgång?
6. Är det något särskilt jag bör tänka på när jag planerar elen?

Mvh
Christoffer

Hej,

har byggt på mitt hus med en övervåning där jag gjort det mesta arbetet själv. Gällande elen har jag dragit slang och satt dosor, men har haft en elektriker till att planera, dra tråd och koppla in. Utan den hjälpen, hade jag aldrig fixat det. Mitt råd är att du borde ta kontakt med en elektriker som är beredd att koppla, innan du börjar dra slangar. Han kan hjälpa dig med frågorna du har...

Första anmärkningen, du bör prata med en elektriker INNAN du påbörjar arbetet. Och få klart med elektrikern, dels att han går med på att du gör något själv (det är olagligt), dels hur han vill att det skall dras.

Annars är risken stor att du får stora problem med att hitta en elektriker som vill befatta sig med det du dragit.

Inget av det du nämner tyder på någon jätteförbrukning. Då har man en tumregel om att varje säkring kan driva ca 10 uttag/lampor. Det är ingen absolut regel, skulle det råka bli 12- 13 istället så spelar det ingen roll. Som jag ser det så borde du klara dig med de 3 faser som är förberett för.

I princip så drar du som du skriver och kapar vid varje dosa, men det beror på lite. Om du ex. har en tändtråd från en brytare så låter man ofta den gå obuten genom ev. kopplingsdosor till armaturen. På samma sätt så kanske du har ett uttag under en brytare, då låter du nolla och jord gå obruten genom apparatdosan ned till uttaget, bytaren behöver bara fas och tändtråd.

Du använder normalt 1,5 kvmm för 10A säkring.

Du skall specifikt INTE samla slangarna några längre sträckor, då riskerar du att få en s.k "ansamling" som kräver lite räknearbete för att undvika brand. Om elektrikern inte vet att ansamlinga inte existerar så är det just en sådan sak som kan få en elektriker att (med all rätt) kräva att du bryter upp väggarna igen.

Som sagt, prata med din elektriker innan du gör ngt. Han kan mycket väl också ha ganska bestämd uppfattning om vilket fabrikat det skall vara på slang etc.

ÄR det verkligen olagligt? Läste villaägarnas senaste tidning (tror jag det var) och där fanns en artikel om att man kunde utföra detta själv.

Hursomhelst så rekommenderar även jag att låta en elektriker planera arbetet först.

bonnier>Kan du länka till det dravvlet? Det ÄR olagligt eller rättare sagt, det är ett arbete som skall utföras av en behörig elektriker.

Skälen till detta har dragits i flera trådar men i korthet är det mycket svårare att dra rören rätt än att sen dra lite tråd i dem.

Skall vi sen ta överkursen så om man drar rören tätt ihop till en central så bör man kunna räkna på samförläggning av kablage.

Rördragningen är grunden till anläggningen och det är därför det arbetet är behörighetskrävande. Allt annat är missuppfattningar, tydligen även av tidningar *suck*

/Kent

Redigerat:
All matriel som är fast förlagd i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande och därmed också rör och dosor

Tack för era svar...
Det blir till att ta hit en elektriker då och ta hjälp med planeringen och sen ta diskussionen med honom om jag kan få förbereda en del själv för att spara lite pengar.

Kom ihåg att dra tele, data och tv samtidigt, ChristofferH

Nädå, det glömmer jag inte. Bredbandsurtag och kabel är redan inköpta:) Passade på att skaffa allt när jag satte urtag på bottenplan (fick förberett med tomrör från medieskåp till dosor från vid husleverans)
Vad gäller tv så kommer jag dra kabel från parabolen till alla rum, sen får man se vilka av kablarna man ansluter.

snickarboden skrev:
bonnier>Kan du länka till det dravvlet? Det ÄR olagligt eller rättare sagt, det är ett arbete som skall utföras av en behörig elektriker.

Skälen till detta har dragits i flera trådar men i korthet är det mycket svårare att dra rören rätt än att sen dra lite tråd i dem.

Skall vi sen ta överkursen så om man drar rören tätt ihop till en central så bör man kunna räkna på samförläggning av kablage.

Rördragningen är grunden till anläggningen och det är därför det arbetet är behörighetskrävande. Allt annat är missuppfattningar, tydligen även av tidningar *suck*

/Kent
Det var inte villaägar-tidningen...utan Hus och Hem nr 4, där "arga snickaren" svarar på frågor. Just denna fråga var "kan vi dra elen själva", och hans svar var i princip "ja, men inkoppling sker av elektriker". Fast huruvida han är expert i dessa frågor känns lite osäkert...läste inte artikeln tillräcklig innan för att se vem det var som gav svaret.

Oavsett vem som gav svaret har denne tydligen inte en aning om vad han "pratar" om. Det är tyvärr en typisk desinformation som "folk" är väldigt pigga att tro på.

Angående höjder på strömbrytare och väggUTTAG så kan det vara lämpligt att kika på hur elektrikern har gjort på första våningen så blir allt snyggt och enhetligt.

Rikard Ågren skrev:
Kom ihåg att dra tele, data och tv samtidigt, ChristofferH
Vilket INTE är behörighetskrävande.
"Spar" pengar genom att göra det jobbet själv så har du "råd" med en riktig elektriker och slipper "snåla" på säkerheten.

Ska du installera elradiatorer i alla rum så kan det behövas mer än 3 faser.

Finns det fler än 3 faser? Förlåt, var bara tvungen...

Floppman skrev:
Finns det fler än 3 faser? Förlåt, var bara tvungen...
Ja, om vi skall vara sådana, så är 6 faser inte ovanligt (eller andra multipler av 3, Wikipedia listar 12 som "rekordet") i vissa omvandlingssammanhang. Fler faser ger mindre fysisk belastning bla.

Fast annars så den historiska avvikelsen nedåt. Teslas första system var ett 4-ledar två fasssystem. (Motorer behöver då en mindre hjälpfas eller annan anordning för att starta "åt rätt håll"). Han kom dock på (bättre) tre-fas tankar ganska snabbt, men jag tror att man fortfarande hittar en del två-fas utrustning i det amerikanska nätet (distributions/produktions- utrustning då, inte hemma). Någon som vet om vi installerade någon två-fas utrustning i Sverige?

Förlåt, var bara tvungen... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.