Vi diskuterade detta för ett tag sedan i en annan tråd (hittar ej den).

Det står så här i Elsäkerhetsverkets "Elsäkerhetspocket" på sidan 28.

I äldre hus är dosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får man
endast använda strömbrytare, där ledarna sätts fast med skruvar
och inte med fjädrande klämmor.

Jag blev lite fundersam angående detta. Jag sökte i föreskrifter/standarder, hittade ingenting. Jag ringde till EIO´s expert på föreskrifter, han sa att det stod ingenting i dagens föreskrifter/standarder angående snabbkopplingar i plåtdosor.

Jag frågade eljo/elko om detta är någon begränsning som de hittat på, men de var ingenting som de ville kännas vid.

Jag frågade sedan Elsäkerhetsverket vad de egentligen menade, då fick jag följande svar:

Hej

Det finns inget uttalat krav på detta i nuvarande installationsstandard. Däremot brukar säga att när man byter ut något i en befintlig installation ska det motsvara det man bytt ut.

När de fjädrande klämmorna kom var de inte lika bra som de med skruv varför det inte var tillåtet att använda dessa i plåtdosor (eftersom dosan och rören kunde bli spänningssatta om ledaren lossnade). Moderna fjädrande klämmor ska dock vara säkra varför det snarare är ett råd det som står i broschyren.

Med vänlig hälsning,

Katarina Olofsson

-------------------
KATARINA OLOFSSON
Inspektör marknadskontroll
Produktsäkerhet

ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn

Precis. Men dåliga snabbkopplingar finns även idag. Senast jag råkade på det var "4USE" från Swedol som grannen bad mig koppla in - det tog en halvtimme att få ihop skiten utan att ledarna ramlade ut!

PS. Dåliga skruvanslutningar i form av små sketna skruvskallar är inte ett dugg bättre. Tyvärr är det sånt som förekommer i dagligvaruhandeln, som folk köper och ber någon koppla in...

Mikael_L
Ja dom är så dåliga att dom inte ens kan stava.

"Useless" stavar dom "4USE" ... av någon underlig anledning.
Har faktiskt undrat över det där ibland.

Men om man ser det som att en viss typ av kopplingar löper så stor risk att lossna, så borde de ju inte vara tillåtna överhuvudtaget.

Om en koppling lossnar så är väl det vanligaste fallet att den sitter kvar dåligt, vilket ger stor väremutveckling och ev. brand. Att den skulle lossna så "ordentligt" att den kommer i kontakt med dosväggen borde ju vara mindre sannolikt än att den börjar brinna.

Jo, intressant att elsäkerhetsverket har speciella handhavanderegler för dåliga anslutningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.