994 läst ·
5 svar
994 läst
5 svar
Är 2 funktions takkontakt & fönsterbelys. värdefullt även idag?
Idag har jag öppnat väggarna och tagit bort innertaket så jag har ju världens chans att dra om elen och ska så göra.
I vardagsrummet så är det tänkt att bli matsalsplats med egen belysningspunkt, varav jag funderar på om man ska göra två funktion, ifall man av underlig anledning sätter upp kristall-krona eller så.
Min undran är om man egentligen använder sånt idag. Nyttjar ni två-steg funktion till era takbelysningar?
Sen klurar jag på om jag skulle satt uttag över fönsterna ifall man nu känner för att ha belysning vid dessa. Men vet inte, kanske dumt att spåra ur totalt med finesser.
-Något jag själv får avgöra då jag ska bo här, det förstår jag ju fast det är ju kul att höra andras funderingar kring ämnena för det.
I vardagsrummet så är det tänkt att bli matsalsplats med egen belysningspunkt, varav jag funderar på om man ska göra två funktion, ifall man av underlig anledning sätter upp kristall-krona eller så.
Min undran är om man egentligen använder sånt idag. Nyttjar ni två-steg funktion till era takbelysningar?
Sen klurar jag på om jag skulle satt uttag över fönsterna ifall man nu känner för att ha belysning vid dessa. Men vet inte, kanske dumt att spåra ur totalt med finesser.
-Något jag själv får avgöra då jag ska bo här, det förstår jag ju fast det är ju kul att höra andras funderingar kring ämnena för det.
Berörande dimmers så har jag lekt lite med tanken i flera andra samband, men strukit detta då det bara finns en lågenergilampa som funkar med detta. Fast och andra sidan får man ju inte tänka så kortsiktigt för det är väl en tidsfråga tills alla klarar av detta.
Takfläktar blir nog inte aktuellt över fin-matbordet.
-Snygga kotnakter vid fönster - då borde man ju satsa på att ha kontakterna på väggarna för "gömma" dom bäst, fast där har jag ju väggskivorna kvar så alternativet var bara uppe i taket då, vilket inte blir så snyggt med kabeln, kanske snyggare att ha lampkabel som hänger ner till golvet då, eller inte.. hum... *funderar*
Takfläktar blir nog inte aktuellt över fin-matbordet.
-Snygga kotnakter vid fönster - då borde man ju satsa på att ha kontakterna på väggarna för "gömma" dom bäst, fast där har jag ju väggskivorna kvar så alternativet var bara uppe i taket då, vilket inte blir så snyggt med kabeln, kanske snyggare att ha lampkabel som hänger ner till golvet då, eller inte.. hum... *funderar*
Inget större extra-jobb att förbereda för två tändningar. Dra bara in en extra tråd så kan du i framtiden enkelt byta till en kronbrytare och "kron-uttag" om du skulle vilja det.
Men som Slugge säger, det är väldigt ovanligt nuförtiden sedan dimmern uppfanns.
Men som Slugge säger, det är väldigt ovanligt nuförtiden sedan dimmern uppfanns.
att dra kablar ifall om att, lät som ett bra alternativ. Hade tänkt försöka styra upp det så man inte har onödigt många knappar på väggarna så helst hade jag nog avstått 2funktion bara pga det, men mja.. kanske måste ha två knappar ändå så får se..
Klicka här för att svara