Y
3174-3-dosa_vp2_200.jpg

Dessa dosorna är 56-57mm höga...

displayimage.ashx
medans deras takdosor är 50mm...

Detta skapade ju viss förvirring när man skulle åka och köpa virke för att regla inför innertakskivsmonteringen...

Är det helfel att använda deras apparatdosor till att ha fönsterbelysningskontakter i?
Finns det små dosor som är lägre och menade för tak så jag ska ta ner dessa och ersätta med?

57 minus 13mm gips innebär att jag behöver reglar som är minst 44mm höga, vilket snickrarna reagerade på för de var påväg att automatiskt ta virke som var 28mm...fast de kanske inte brukar sätta 13mm gips då iofs men.. Det är ju strunt samma i sig, mer irriterande att alla dosor inte har samma höjd.. Det är väl bara de små apparatdosorna som går att skruva ut, men det är ju stora takdosan som måste kompenseras då..

Apparatdosa går finfint om du bara ska uttag för fönsterbelysning utan krok. Dessa sätter man dock normalt inte i taket utan på vägg. Men det går väl lika bra i tak, om du kan fixa upphängning på något annat vis, t.ex. krok i väggen/fönstersmygen.

Jag är förvirrad, ska du ha dosan i taket eller på väggen ovanför fönstret?
I sista fallet så är det en vanlig apparatdosa som gäller.

//Patrik

Y
Jag ska ha den i taket, eljo takkontaktuttag utan krok.

Vad är det då för dosa jag egentligen skulle haft för att slippa sänka taket 6-7mm i onödan...

Kan du inte hugga ur det gamla taket där dosorna ska vara? Antar att du har ett gammalt innertak över... 28mm gles är normalt men vanligtvis har man ju bara plast/isolering över vilken takdosan trycker upp.

Y
Har inget innertak och det tar emot att hugga i takbalkarna, hehe

Måste du ha dosorna precis där balkarna ligger?

Y
Ja tyvärr, annars blir det ocentrerat och fult.

C
Utanpåliggande uttag? Alltså, du kan ju fortfarande ha kabeln bakifrån, men ha en förhöjningsram på uttaget så att du slipper ha en dosa bakom.

Y
utanpåliggande vore för mig - fult.
Kanske går att sätta sånnadäringa senildosor istället för dessa apparatdosorna.

Men jag tycker ju det är konstigt om det inte finns sånna små dosor menade för tak?

ELKO har låga takdosor (32mm). Finns på CO. Själv har jag såna i taket (28mm gles + 13mm gips). Finns på CO (art. nr 36-3326).

/MK

Yrrol skrev:
utanpåliggande vore för mig - fult.
Kanske går att sätta sånnadäringa senildosor istället för dessa apparatdosorna.

Men jag tycker ju det är konstigt om det inte finns sånna små dosor menade för tak?
Beroende på vad för apparatserie du ska ha, men om vi ser till Eljo Trends utanpåliggande lamputtag så är det faktiskt rätt snyggt. Det bygger dryga centimetern mer, det är inte mycke.

(Det är ingen fyrkantig klump i alla fall, som det säkert hade sett ut om Elko hade stått för tillverkningen. :D)

//Patrik

Redigerat:
Y
Tja, får ta en kik på elko-dosorna då, sånna och eljos slimmade kontakt... utan behöva sänka taket eller något, blir nog bra.. :)

Y
Nu när CO sidan funkade, så såg jag att artikelnumret gick ju till en takdosa, inte apparatdosa. Deras apparatdosor nämner inga höjder.

Jag var dock och hittade några lägre apparatdosor med låsningar å allt...

en orange eljo... 48mm hög...

nya eljo takdosan är dock 51mm hög...

Jag måste ju anpassa taket till den högsta:
51mm takdosa minus 13mm gips = 38mm reglar....
Svar: apparatdosan kommer hamna 3mm under gipsnivån...
När jag kollar dom gamla gamla befintliga takdosorna så är dom ca 48mm höga...

med andra ord, så kommer jag sänka mitt tak i varje rum 51-48=3mm vilket iofs är okej...

Men ärligttalat så blir jag ju gott snurrig utav allt detta..

Jag funderar på ta dessa orange eljo dosor.. special såga 38-39mm höga reglar... kanske lägga något 3mm material under de övriga dosorna...

eller så slänger jag dessa lyxiga eljo takdosorna som är 52 och hittar fler utav den gamla primitiva 48mm takdosan..

HJÄLP... jag får bryt!!!!

denna bygger 34 mm. E1420620

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.