P
Du kan titta in här så finns det några bilder.
För våra del så är det extremt mycket rör då vi inte har något innertak på andra sidan av väggen där elcentralen sitter på.
Sen har vi inte sparat på data/larm/media kabel

Ganska normal villainstallation kan jag väl tycka

fredand44 skrev:
Stort tack!!

Jag tror jag ska dra om, lägga isoleringen ovan och dra flex innunder.

Tackar!!

Bra, passa på att byta dosa också om du ville kunna hänga en lampa där.

elmont skrev:
Ganska normal villainstallation kan jag väl tycka
Jag skall tydligen inte bekymmra mej för mina anhopningar av 3-4 rör..

Det blir inga problem om man inte snålar med grupper och börjar använda 13 A och maxbelastar, vid "normala" förhållanden är det aldrig några problem med anhopning. Blir det problem beror det på fel i projekteringen, "projektören" kanske saknade viss insikt.

P
Kan berätta att vi har inget annat än 10A grupper (många!) och några enstaka 16A såsom värmepannan (3fas).
Då vi ville ha kyl/frys på egen jordfelsbrytare så fick dom helt egna faser. (Vinskåp fick ta den tredje fasen från den jordbrytaren) Allt detta för att går jordfelsbrytaren pga tex en utomhuslampa blåser loss och kortsluter och därmed löser ut jordfelsbrytaren så ska inte just kyl och frys stanna. Har varit med om det två gånger (var av en gång var i på semester) och det är ingen rolig historia.
Allra bäst hade det varit om utomhuslampor och dyligt skulle fått egna grupper på egen jordfelsbrytare men tyvärr blev det inte så.

Men det var lite trångt i taket in mot elskåpet. Fick ändra och dra om flexrören ett par gånger. Just detta för vi inte har ett innertak ovanpå elcentralen som kommer sitta under den framtida trappan.

elmont skrev:
Det blir inga problem om man inte snålar med grupper och börjar använda 13 A och maxbelastar, vid "normala" förhållanden är det aldrig några problem med anhopning. Blir det problem beror det på fel i projekteringen, "projektören" kanske saknade viss insikt.
Kör man ELVIS så går gränsen för 1.5 mm2 och 10A vid 3-4 anhopade rör.

Kan väl annars hålla med om att det vanligen inte blir så hög belastning på flera närliggande rör, om man nu inte lyckas med att lägga ugn, häll och VVB intill varandra.

Vid centraler är det omöjligt att undvika anhopning, oftast är det knappt plats, fast man "buntar så mycket man någonsin kan. Så inte ens ELVIS får råda vid besök i verkligheten.

ELVIS kan ju alltid använda delade 3-fasgrupper. :cool:

Jag har ett helt gäng sådana. Trevligare att brottas med 8 rör än med 24.

TheStills skrev:
Då vi ville ha kyl/frys på egen jordfelsbrytare så fick dom helt egna faser. (Vinskåp fick ta den tredje fasen från den jordbrytaren) Allt detta för att går jordfelsbrytaren pga tex en utomhuslampa blåser loss och kortsluter och därmed löser ut jordfelsbrytaren så ska inte just kyl och frys stanna. Har varit med om det två gånger (var av en gång var i på semester) och det är ingen rolig historia.
Allra bäst hade det varit om utomhuslampor och dyligt skulle fått egna grupper på egen jordfelsbrytare men tyvärr blev det inte så.
Låter som du missuppfattat funktionen hos en jordfelsbrytare, annars missuppfattar jag dig? En jordfelsbrytare bryter alla faser vid för hög felström.

Låter som om TS har en 4-polig JFB enbart avsedd för kyl/frys (det hade räckt med en 2-polig). Så då kan man ju lika gärna använda alla tre faser.

P
Matss skrev:
Låter som du missuppfattat funktionen hos en jordfelsbrytare, annars missuppfattar jag dig? En jordfelsbrytare bryter alla faser vid för hög felström.
Du missförstod helt. Jag vet att en JFB bryter alla faser.
Vårt tidigare nybyggehus (där vi inte hade något att säga till om ang EL). Där hade man två JFB med grupperna blandade vilket medförde att om en tex utomhuslampa kortslöt, så gick strömmen i halva huset inkl kyl/frys. Idiotlösning. Och denna lösning ser man överallt. Kan man inte tänka lite längre?
I det hus vi har nu renoverat så har vi satt en egen JFB-"sektion" till kyl/krys.
Resten av huset är delat på två andra JFB. En till "fasta" installationer och en på uttag etc.

Bo.Siltberg skrev:
Låter som om TS har en 4-polig JFB enbart avsedd för kyl/frys (det hade räckt med en 2-polig). Så då kan man ju lika gärna använda alla tre faser.
När man skriver TS så betyder det TrådSkaparen vilket inte jag är. Det riktiga trådskaparen skrev heller inget om JFB utan det var jag som la in detta som en extra detalj. Annars var det rätt.

Uh, sorry. Kan ju inte ens säga att du är TK (trådkapare) utan kanske TU (trådutvecklare)?

P
:) Ingen fara. Samma initialer
Vore dock intressant hur det gått för TS. Om han fått upp rören på rätt sätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.