2 441 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vagguttag Europa/Australien
Har pa en del hotell (i utlandet) sett eluttag som passar flera typer av standarder (sa man inte behover en adapter). Vet nagon var man kan kopa dessa? Vi har ofta besokare fran Australien och det vore fiffigt om vi kunde ha ett sadant uttag i gastrummet.
eftersom australien har 230 volt så är det ju ofarligt att göra egna adapters..
ni kan t.ex. köpa en australiensk grendosa med förlängningssladd och byta stickproppen till en svensk, så slipper ni ändra den fasta installationen.
ni kan t.ex. köpa en australiensk grendosa med förlängningssladd och byta stickproppen till en svensk, så slipper ni ändra den fasta installationen.
Electrocuteds förslag är absolut bäst och med nära obefintlig risk att bli just "electrocuted". Kabeln i deras skarvsladdar ska ha samma färger som hos oss och är avsedda för 10 eller 16A. Be besökarna ta med en (ny) skarvdosa så är problemet löst. Eluttag för fast installation har helt andra fästen för boxar alternativt "är sin egen box" och kan monteras i väggen utan box.
Det finns multiadaptrar
http://image.made-in-china.com/2f0j00GekEOlQhCoqy/Multi-Plug-Power-Adapter.jpg
och multiuttag som jag tror Wonpro tog fram en gång i tiden:
http://www.wonpro.com/comm/upimage/p_050529_01481.jpg
Används t.ex. på hotell i mindre nogräknade länder. Ett alternativ på samma säkerhetsnivå är att med strömmen påslagen skala kabeln, slicka på fingrarna och tvinna ihop kablarna. Arbetet utförs lämpligen i badkaret efter att man slagit en spik i proppen.
Det finns multiadaptrar
http://image.made-in-china.com/2f0j00GekEOlQhCoqy/Multi-Plug-Power-Adapter.jpg
och multiuttag som jag tror Wonpro tog fram en gång i tiden:
http://www.wonpro.com/comm/upimage/p_050529_01481.jpg
Används t.ex. på hotell i mindre nogräknade länder. Ett alternativ på samma säkerhetsnivå är att med strömmen påslagen skala kabeln, slicka på fingrarna och tvinna ihop kablarna. Arbetet utförs lämpligen i badkaret efter att man slagit en spik i proppen.
Tack for alla svar.
Det var nagot i stil med vad wonpro hade som jag tankte mig, fast kanske ett jordat uttag da. Ar det kvaliten och utforandet som inte gar att lita pa eller ar hela tanket fel?
Da jag anda ska lata dra om elen sa skulle jag vilja ha ett fast uttag. Det andra alternativet ar val som Timor foreslog kopa ett australiskt uttag nar jag ar i Australien och lata installera det? Det maste val vara sakert?
Det var nagot i stil med vad wonpro hade som jag tankte mig, fast kanske ett jordat uttag da. Ar det kvaliten och utforandet som inte gar att lita pa eller ar hela tanket fel?
Da jag anda ska lata dra om elen sa skulle jag vilja ha ett fast uttag. Det andra alternativet ar val som Timor foreslog kopa ett australiskt uttag nar jag ar i Australien och lata installera det? Det maste val vara sakert?
Mja, jag ser tre problemområden med "universaluttagen": Dels kommer man aldrig få skyddsjord om man sätter i en vanlig svensk jordad stickpropp. Risk för elstöt. Det andra är att genom att metallen inuti bockats på kreativa sätt för att få kontakt med alla tänkbara sorters stickproppar skapas en stor risk för att det blir dålig kontakt. Risk för brand. Det tredje är att det är svårt att göra ett tillförlitligt barnskydd som fungerar med alla stickproppar: Petskyddet blir ett stort frågetecken och samtidigt kan man komma åt stiften på flera typer av stickproppar när de är halvvägs in.
Man kan få det säkert genom att sätta en isolationstransformator innan uttaget. Då faller min kritik ovan. Sådana installationer finns och är så vitt jag förstår tillåtna.
Om trots allt köper ett australiensiskt uttag så se till att få ett med petskydd och få med en passande eldosa. Clipsal är det största märket där nere, ägs av samma firma som Eljo: Schneider Electric.
Man kan få det säkert genom att sätta en isolationstransformator innan uttaget. Då faller min kritik ovan. Sådana installationer finns och är så vitt jag förstår tillåtna.
Om trots allt köper ett australiensiskt uttag så se till att få ett med petskydd och få med en passande eldosa. Clipsal är det största märket där nere, ägs av samma firma som Eljo: Schneider Electric.
Bra rekommendation.electrocuted skrev:
Jag gör alltid så (har huset fullt av USA-prylar). Köp en jordad australiensk grendosa av god kvalité och sätt på en svensk jordad stickpropp. Reseadaptrar och liknande är vanligen bara skräp.
Är nu tillbaka från Australien med ett vägguttag. Fick dock inte med mig någon dosa, försäljaren på byggvaruhuset sa att man inte använder VP-rör i Australien utan sladdarna hänger löst i väggen (eh?). Kan det vara lagligt att modifera en svensk dosa så att den passar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Modifiera du, det blir hursomhelst inte CE märkt, men gör det vettigt och "säkert".
Protte
Protte
Det finns uttag i Australien med dragavlastningar för kabeln etc. direkt i uttaget. Någon dosa ska alltså inte behövas. Jag vet inte om man kan hitta något formellt krav i Sverige på dosor, det är ju bara så att man alltid gjort så.
Klicka här för att svara