prototypen skrev:
GG
2 st frågor:
•1. Efter att du hade varit och rensat i gubbens fiffiga kopplingar, fungerade det med 2 st JFB?

•2. Har dessa båda JFB någonsin varit seriekopplade?

Protte
1. Ja, det funkade tack vare att det inte finns några som helst kopplingar mellan dom båda JFB längre.

2. Nej, dom var inte seriekopplade som jag skrivit ovan, iaf i den bemärkelsen JFB är seriekopplade på samma matning/stigare.

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter att luska fram.

Men läs ditt eget inlägg #65 där du påstår att seriekopplade JFB arbetar mot varandra.
Vi har i de senaste 10-talet inlägg nu rett ut att det var en mycket kreativ självlärd "elektriker" som lyckats skapa lite annorlunda vägar mellan två centraler.

JFB har aldrig varit "seriekopplade" hos gubben.

Protte

Men läs ditt eget inlägg #65 där du påstår att seriekopplade JFB arbetar mot varandra.
Vi har i de senaste 10-talet inlägg nu rett ut att det var en mycket kreativ självlärd "elektriker" som lyckats skapa lite annorlunda vägar mellan två centraler.

Protte

prototypen skrev:

Protte
Och som jag skrev i #82 så har jag ingen förklaring mer än att sakerna funkar när två JFB inte är i serie sen fattar jag inte varför du frågar om gubbens JFB var i serie och sen konstaterar själv att så inte var fallet. Jag vet inte jag men att hitta felskrivningar/felformuleringar hos folk är ju jätte enkelt om man antingen rycker ett inlägg ifrån resten eller drar ut ett stycke ur sitt sammanhang. Jag sa att jag inte brytt mig att forska i sakerna, jag har felsökt och hittat ett sätt att undgå felen, ingen som betalar mig för att jag sen ska forska i varför sakerna är som dom är, vilka utomstående komponenter som felat i sammanhanget osv.

Av erfarenhet genom felsökningar så vet jag att en anläggning med seriekopplade JFB löser ut mer än nödvändigt pga seriekopplingen, vilket jag också skrivit i ett inlägg.

Vad är du ute efter?

Mikael_L
Jag tycker också att det här med mer problem pga seriekopplade JFB verkar spännande.
Och jag skulle också gärna få veta mer. Om du har något exempel så vore det bra.

Glufsglufs skrev:
Av erfarenhet genom felsökningar så vet jag att en anläggning med seriekopplade JFB löser ut mer än nödvändigt pga seriekopplingen, vilket jag också skrivit i ett inlägg.
Skrev du varför det uppstod problem, eller bara att det kan vara problem? Vilket inlägg var det?

Mikael_L skrev:
Jag tycker också att det här med mer problem pga seriekopplade JFB verkar spännande.
Och jag skulle också gärna få veta mer. Om du har något exempel så vore det bra.

Skrev du varför det uppstod problem, eller bara att det kan vara problem? Vilket inlägg var det?
Jag har vid två tillfällen på två olika anläggningar där central 1 har haft matningen och JFB, sen har central 2 varit matatd av säkringar från central 1. Säkringarna i central 1 har legat över JFB och central 2 hade också en JFB och med jämna mellanrum så löste den ena eller den andra till jag ändrarde säkringarna i central 1 så dom låg utanför JFB i den centralen.

Varför rent tekniskt det inte funkade innan vet jag inte och tänker inte forska i det heller, det jag vet är att om man "särar" på jordfelsbrytarna så funkar det och båda centralerna funkar som dom ska.

Nu forskade jag lik förbaskat lite och efter att ha snabbläst i instruktioner/användarhanböcker från ABB, Siemens och Hager så är slutledningan att man helt enkelt inte seriekopplar JFB om man inte har en selektiv JFB som första, selektiviteten blir dålig i annat fall och som nämnts ett antal gånger i tråden så löser en av dom så kan det släcka ner mer än nödvändigt.

Mer än så har jag inte lagt ner energi i för att forska för jag monterar inte i serie någonsin och om en anläggning har i serie och det uppstår problem så separerar jag.

Selektivitet är en sak, men kommer två seriekopplade JFBer att "störa" varandra så att dom löser för lägre ström än dom ska? Jag tror inte det.

Det enda jag kan tänka mej är att JFBn uppströms troligen löser först pga att den är utsatt för mer läckströmmar, dvs strömmar både från den "egna" och den underordnande centralen.

Hmmm...som sagt, varför och när dom löser har jag som sagt inte forskat i men det jag tror är att det säkert kan skillja från anläggning till anläggning beroende på vad som belastar dom olika JFB:arna. Just när det gäller felsökning på det "oförklariga" lägger jag aldrig ner energi på att forska i varför saker inte funkar som det ska om jag lyckats få det att funka riktigt, det får någon annan göra, antingen gratis eller försöka få någon att betala för tiden, jag är elektriker som löser problemet, inte ingenjör som söker problemet.

Men om du då inte vill veta vad som finns i en JFB och inte vill veta HUR den fungerar hur KAN du då kategoriskt säga att två seriekopplade JFB påverkar varandra.

Det exempel du har tagit upp som "bevis" för att seriekopplade JFB inte fungerar där var de INTE seriekopplade.

Du kanske skulle behöva lite utbildning (på betald arbetstid) för att förstå bakomliggande mekanismer hos jordfelsbrytaren.

Protte

prototypen skrev:
Men om du då inte vill veta vad som finns i en JFB och inte vill veta HUR den fungerar hur KAN du då kategoriskt säga att två seriekopplade JFB påverkar varandra.

Det exempel du har tagit upp som "bevis" för att seriekopplade JFB inte fungerar där var de INTE seriekopplade.

Du kanske skulle behöva lite utbildning (på betald arbetstid) för att förstå bakomliggande mekanismer hos jordfelsbrytaren.

Protte
Prototypen, var inte så hård och brysk mot elektrikerna.:)

prototypen skrev:

Protte
Det är möjligt att en kurs skulle behövas men endast om du tar en kurs i läsning så det ser vad som står i alla inlägg istället för att haka upp dig på en sak. Sen, var har jag sagt att jag inte vill veta hur en JFB funkar och var har jag katagoriskt sagt att två JFB påverkar varandra? Jag vet hur en JFB funkar och jag vet vad som finns i, det som sen gör att anläggningar beter sig som dom gör finns det andra som kan förklara för jag vet inte, just pga att jag vet hur en JFB funkar, hittar ingen logisk förklaring i vissa fel helt enkelt.

Ut och arbeta på fältet så kommer du upptäcka fel som är totalt oförklariga som tex: För två veckor sen slog jag igång en annläggning och JFB bröt, jag sökte mig baklänges genom att kolla vilken grupp det handlade om, tog mig till rätt kopplingsdosa och kunde sen se vilken matning från dosan det var, jag kopplade ur den matningen och anläggningen funkade som den skulle så fine, felet är hittat. Jag vet att när jag drog trådarna så gick det lite trögt och jag tänkte som så att kanske en skruv satt i röret och skrapat trådarna och därav felet. Jag drog ur trådarna, kollade av dom och isoleringen var hel och fin (3 meter tråd) på alla trådar, jag drog i nya trådar (från samma lådor), kopplade ihop och allt funkade. Så, förklara nu varför JFB hela tiden löste på dom tidigare trådarna, som var hela och inga skador på isoleringen, trådarna återanvände jag till ett annat uttag utan problem. Inga problem heller vid isolationsmätning.

I inlägg #65 skrev jag att dom KAN påverka varandra, inte att dom gör det kategoriskt med utgångspunkt av dom erferenheter jag har. I #82 skrev jag att jag inte kunde förklara men att det är ett problem om en löser och tar med sig en annan. I #93 svarade jag återigen att jag inte lagt ner energi på att veta varför en JFB beter sig som den gör vid olika typer av fel i en anläggning, jag menar fortfarande att ingen betalar mig för att forska i det, jag är elektriker och löser problem. Om du sen läser ordentligt (vilket verkar vara ett problem) så ser du att exemplet i det inlägget hade med fel i allmänhet att göra, en annekdot om fel med JFB helt enkelt.

Så kanske läge att läsa ordentligt, alla inlägg och sammankopplingen mellan dom istället för att ta saker ur sitt sammanhang.

Du som nu jobbar med konstruktioner och då tydligen är en hejjare på JFB kan ju då förklara för alla eventuellt intresserade hur selektiviteten påverkas vid seriekoppling, varför fabrikanterna inte rekomenderar JFB i serie om inte det föregås med en S-märkt JFB och slutligen kan du berätta för alla elektriker som jobbar med service varför dom ska ägna sig åt överkurs som att forska i varför saker gör som dom gör när ett problem är löst och vem som ska betala för den tiden.

GK100 skrev:
Prototypen, var inte så hård och brysk mot elektrikerna.:)
Nä jag vet... men ibland vill man veta varför.....

Mikael_L
Är det någon annan som råkat ut för problem med JFB i serie? (där dom inte är av selektiv typ).

Jag har haft så konstant i ett par år nu, i form av en JFB i byggcentral som föregås av en i centralen. Båda är helt vanliga 30mA.
Inga problem av något slag än så länge.
När jag stoppade in en skrarvsladd som var trasig och hade en råkortis löste däremot bägge JFB samt bägge dvärgsäkringarna (den i byggcentralen och den i vanliga centralen). Alla fyra var tydligen snabbast ... :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.