Hej,

Har inhandlat en JFB och är osäker hur den skall kopplas och vill gärna verifiera det så att det blir rätt. Den skall sitta mellan centralen och ett uttag i tvättstugan.

Se bifogad bild!

IMG_0053.jpg
/Mvh Micke

Tackar för den infon. De flesta exemplen bygger på hur man kopplar elcentralen. Den tänker jag inte röra utan jag har ett befintligt vägguttag i tvättstugan och vill på denna innan sätta en JFB.

Det kanske fanns schema för det oxå där ,men jag såg inget!?

Såvida du inte själv förstår att översätta lämpligt schema i häftet till hur det skulle ske i ett vägguttag skulle jag hellre rekommendera nåt i den här stilen:

http://www.kjell.com/?item=50170

Som vanligt helt oseriösa svar i det här forumet när ni sk elektriker tror att man tar vatten över huvudet.
Knappast att jag vill använda en Kjell produkt för en permanent koppling och inget som jag skulle vilja koppla vidare på som mina barn skall ta i. Fungerar för häcksaxen i trädgården kanske ,men inte i en tvättstuga.

Jag skall inte bygga en rymdraket utan koppla in en JFB till ett vägguttag. Vad ligger problemet i att förklara för en som inte jobbar som elektriker, men vet vad jord, nolla och fas är. Jag vill ju bara verifiera med kunnigt folk så man inte har missförstått.

Ringde en elektriker och man kopplar fas till fas sen nolla till nolla. Jorden drar man utanför JFB. Spelar ingen roll i vilken du drar fasen eftersom det är växelström. Eller har han/jag fel?

ZeroX66 skrev:
Som vanligt helt oseriösa svar i det här forumet när ni sk elektriker tror att man tar vatten över huvudet.
Knappast att jag vill använda en Kjell produkt för en permanent koppling och inget som jag skulle vilja koppla vidare på som mina barn skall ta i. Fungerar för häcksaxen i trädgården kanske ,men inte i en tvättstuga.

Jag skall inte bygga en rymdraket utan koppla in en JFB till ett vägguttag. Vad ligger problemet i att förklara för en som inte jobbar som elektriker, men vet vad jord, nolla och fas är. Jag vill ju bara verifiera med kunnigt folk så man inte har missförstått.

Ringde en elektriker och man kopplar fas till fas sen nolla till nolla. Jorden drar man utanför JFB. Spelar ingen roll i vilken du drar fasen eftersom det är växelström. Eller har han/jag fel?
hehe...det är väl mer likt rymdraket att sätta en JFB för normskena i tvättstugan så som du beskriver det, endast för ett uttag. Jag skulle faktiskt satt ett kombinerat uttag/JFB i det fallaet. Antingen infällt om det går annars något liknande som i bjomapes länk. Men hur som, sätt nollan på den vänstra, det gör alltid jag.

ZeroX66 skrev:

Du kan ju alltid bortse från de svar du anser oseriösa.

Som du redan förstått kopplas normalt fas-nolla in upptill och ut till lasten nertill, och skyddsjorden förbi.
Det enda jag ser som något du enkelt kunde gjort bättre är att välja JFB med 10mA märkutlösningsström. Detta med tanke på att det bara matar ett uttag och du vill ha maximalt skydd för person.
Har du inte JFB allmänt i din anläggning är det ju också något att tänka på.

Skulle aldrig falla mig in att kasta in dessa ständiga pekpinnar, moralkakor, behörighetsanmärkningar. Däremot försynt påpeka om något verkar vara helt utom vederbörandes räckvidd, och det gäller ju inte i ditt fall.:)

Nu var det så att jag hade denna redan hemma, men visst kan ett integrerat uttag med JFB vara en idé.
Man kan ju koppla en JFB på en jävla massa sätt om man inte har en aning vad man gör. Samma sak gäller ju kopplingsdosor mm. Räcker ju att sätta en fas mot jord osv så kan man få både ståpäls å lavemang eller bli planterad tre alnar ned.
Poängen är ju att jag vill göra rätt å så länge man har hyfsad koll så tycker jag att det är befogat att få vettiga svar.
Att plantera en JFB vid min central så ringer jag en elektriker osv...

Helt sant att jag kan bortse från dessa.

Nej jag har ingen JFB på centralen idag, men funderar på att sätta dit en på de säkringar som är növändiga, men har en gammal central och tänker nog byta den oxå. Tar allt samtidigt då!
Kommer dock lasta en del annat på denna som ett element och något mer. Tror att jag kan ibland komma upp på 2000w och detta är en ensam fas som inget annat ligger på = egen 10A i skåpet.

Tack för ett bra svar :)

Jag tycker nog du initialt fick ett "vettigt" svar på din fråga så dom den var ställd. Det verkar finnas en praxis på detta forum att om man har problem med att koppla in en JFB, då är man ute och cyklar :S

Kanske, men jag uppfattar ritningarna att nollan(blå kabel) går bakom brytaren. Vissa säger tvärtom!

Jag läste den inte så nogrant heller när jag såg att det var centraler överallt och 3 fas brytare.

Men, men...Nu vet jag hur.

Någon som kan förklara skillnaderna mellan 10mA och 30mA. När, hur osv. skall de användas!??

Dessa "vissa" har rätt - nollan går nästan alltid genom JFB. Det är bara om JFBn enbart matar en 400V-belastning som nollan kan utelämnas. Men "bakom" JFBn går det nästan alltid en nolla på sin väg till nollplinten.;)

30mA som är det vanligaste märkutlösningsströmmen för JFBer är vald för att dels vara personsäker och dels klara av en hel bostad utan att lösa pga alla läckströmmar som alltid finns. Fast numera är det nog praxis att installera minst 2 JFBer.

30mA är dock kännbart, och kanske inte 100% säkert. Den har vanligen ingen skadlig fysiologisk inverkan. När så är möjligt (enstaka grupper eller uttag), och speciellt för utsatta platser som badrum (och kanske tvättstuga) kan man då välja en 10mA JFB. Dessa finns också i form av en personskyddsapparat (PSA) som är en kombinerad säkring och JFB.

Sund förklaring. Så en 10mA är bättre till en tvättstuga eller WC än 30mA. Allt beror på hur mkt ström man vill ha i sig och chansen att man har en massa krypström som överstiger 10mA på ett uttag borde inte vara troligt å isf är något jättefel.
Kanske skall ta en ny funderare på en annan JFB istället.

Tack för hjälpen.

Om du ändå tänker satsa på en ny så satsa på en som tar hela huset

Kommer att ta det någon dag oxå, men just nu vill jag bara ha på just denna. Skall det sitta en på centralen så bör jag byta centralen oxå. Fult gammalt proppskåp dock rätt för att sätta en JFB, men ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.