Jaha, så var den tagen i bruk, spisen. Lyckades skjuta säkringarna två gånger när jag drog igång alla fyra plattor. Det är förstås en himla massa såna här, eh, wattever som drar på.

Frågan lyder: behöver jag säkra upp spisen på nåt sätt? Idag är det trefas 10A o 400V. Om jag säkrar upp så måste jag byta area på FK, eller hur? Det lär inte gå i en 16mm slang, det var fullt sjå att få i 5x1,5.

Hur har ni andra kopplat, eller kanske ska fråga hur ni disponerar plattorna iställe?
Tänkte också på att ugnen inte var igång men det elementet vet jag inte hur mycket det tar?

Kjell G

Normalt sett så har man 3X16A till spis eller 1X20A plus nolla och jord, så lite underdimensionerad är du.

Det är väl så att i det praktiska matlagandet så drar man inte alla plattor på max samtidigt, det går inte koka potatis på 6:an och ägg har halva koktiden mot potatis så man startar aldrig plattorna samtidigt.

Jag har säkrat 10A och har aldrig skjutit en säkring sedan 79 och vi lagar mat för 5-9 personer.

Protte

Jag har som prototypen säkrat med 10 A, men bara sedan 80, och aldrig behövt byta en säkring till spisen. Jag satte i 10 A för att testa och den testen pågår än.

Jag knökade in 3 meter 5 x 2.5 mm2 EK (uppskalad EKLK) i 16 mm rör så sent som igår. Inte helt enkelt, men det går med svordomar och smörjmedel.

Har inte haft problem med säkringar tidigare - och har lagat mat sedan nittonhundrakallt, det är bara med induktionen. Men som ni påpekar - det handlar om planering och det kan förbättras.

mycke_nu: det där lät bra, ifall man behöver uppgradera sig :)

Angående effekten på spisplattor.

Oftast är det en effektfördubbling mellan varje steg på vredet.
T.ex. kan 6:an betyda 1800W och 5:an är 900W o.s.v.
Man kan alltså ha två plattor på 5:an vilket motsvarar en platta på 6:an.

Bra att tänka på om man vill spara ström. Genom att minska ett snäpp (efter att det kokat upp så klart) så sänker man kostnaden till hälften.

På gamla spisar var effekten ibland utskriven vid varje siffra på vreden.
Hur det är på moderna induktionshällar vet jag inte.

C
Induktionshällar dubblar kanske inte effekten mellan stegen mellan varje steg nej, man har ofta 9 eller 12 steg, blir väldigt smått i början och väldigt stora hopp i slutet då. :) Skulle tro att det är mer jämna steg när det är elektroniskt styrt.

Ja tacka vet jag gasspis, finns inte bättre och enklare sätt att laga mat på.
Steglös reglering, med blixtsnabb respons.
Och inte brukar säkringarna gå heller.:)

Vad det gäller induktionshällar så borde det nog vara ungefär samma sak med en effektfördubbling mellan stegen. De lägsta stegen på vredet kanske har en finare upplösning för att man skall kunna finlira. Utan att gräva ner sig i i de fysikaliska beräkningarna för mycket så inser man nog att om snäpp 11 till 12 betyder en effektökning från kanske 1900 till 2000 watt så skulle det inte påverka speciellt mycket. Men de som vet kan gärna få berätta.

Mer åter till ämnet.
Man brukar få i 4 st 2.5mm2 i ett 16-rör.
Det kanske går med 5 st. om man smörjer med kabelfett eller teflonspray.

Men de kunniga bör kunna ge bättre svar om värmeutveckling m.m.

Redigerat:
En skillnad som kanske påverkar säkringarna är att gamla spisar med gjutjärnsplattor har flera effektlägen. På induktionshällen och även på vanliga glashällar finns bara allt eller inget. Termostater ser till att plattorna håller rätt temperatur. Medan den gamla spisen drog en jämn effekt på alla plattor slår den nya till och från så att den under korta perioder drar mycket mer ström än medelvärdet.

Erik

De stora plattorna på induktionshällen drar väl runt 2kW på full effekt och närmare 4kW i booster läge de små ligger väl runt 1,2kW / 2,5kW. Så det är ju inte så konstigt att TS blåser säkringarna. Dock så går det ju oftast inte att köra alla plattor på booster samtidigt.

Beslut är taget, uppgradering sker till 16A. Ny förläggning i 20-rör under bänkskåp, bakom k/f sedan upp på vägg och in i grovkök/central (fiffigt nog sitter den inbyggd i skåp som är kloss köksvägg).

Sen ska det brassas för fulla segel i köksregionerna =D

Kjell G

Jag testade också med 3x10A på en vanlig spis. Håller bra så länge man inte kör alla plattor + ugn samtidigt. De gick en säkring en julafton då jag körde spisen stenhårt ;)

Induktionsspisar/hällar brukar däremot ha mer effekt (boost-lägen osv) så då klarar man sig nog sämre på 3x10A.

Induktion är dock mer energieffektiv eftersom det inte blir massa eftervärme som går till spillo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.