sitter å skissar lite hur jag vill ha elen i garaget..
det blir utanpåliggande men inser att det blir en hel del kabel.

tar en sak i taget nu.

får/kan/brukar man dra tex en 5g1.5 för att fördela till två grupper, i mitt fall två rader med lysrörsarmaturer på varsin knapp, säkring o fas

ska försöka förklara hur jag tänker..

från säkringscentralen går jag upp med en 5ledare (fas 1 + 2, nolla 1 + 2 och gemensam jord till bägge raderna) till en kopplingsdosa,
ifrån den går en nolla och jord i en 3g1.5 till vänstra raden och nolla och jord till högra raden samt bägge faserna till ytterligare en kopplingsdosa i en 5g1.5,
därifrån går det ner till en dubbelströmbrytare i 5g1.5 med bägge faserna + jord och upp igen med de brytande faserna tillbaka till kopplingsdosan ovan och ifrån den går då en fas + jord och nollan direkt från säkringscentralen i en 3g1.5 till högra raden.
den återstående brytande fasen går tillbaka samma väg som dom kom och genom alla tidigare kopplingsdosor direkt till vänstra raden.

observera att jag har separerat nollan ända från säkringscentralen men bägge delar på jorden..

hm, fan va krångligt det lät i skrift.. ser bättre ut i skissen :S

Edit: jag slängde in en snabbskiss:

• elskiss.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag fattar din beskrivning rätt så tänker du alltså dra 2st enfas grupper från centralen i en och samma kabel. Det kan du inte göra (men det finns en snarlik lösning). Varje grupp måste ha sin egen jordledare, dessutom så skulle din ena grupp inte får en blå nolla, för det finns så vitt jag vet ingen kabel med 2 blåa ledare.

Det du ev. kan göra är att dra upp en 3 fasgrupp (fast skippa en fas om den inte behövs), då drar du 2 faser, en nolla en skyddsjord, och delar upp det till 2 enfasmatningar i en kopplingsdosa.

Observera att det då måste vara 2 OLIKA faser, då tar strömmarna i nollan ut varnadra och blir aldrig högre än strömmen i en av fasledarna.

Detta skall man se som en nödlösning där det är svårt eller omöjligt att dra fram 2 egna grupper, det krävs märkning vid dosan om att det är en flerfasinstallation, risken är att någon stänger bara den ena säkringen och jobbar i dosan i tron att det är en enfasinstallation.

Så förstahandsalternatviet bör vara 2 kablar hela vägen i ditt fall.

Det jag funderar över är om det behövs två grupper, är det så stor belastning? På 10A säkring så kan du ju räkna på strax under 2300W.

Om det räcker med en grupp så dra en tre-ledare till kopplingsdosan (fas, nolla, jord),
sen en 5-ledare mellan dosan och brytaren (fas, nolla, jord + två tändtrådar som går tillbaka, nollan och jorden behövs inte i brytaren men du har möjlighet att fortsätta från brytaren till ett uttag i framtiden om du vill det samt att du undviker att använda blå som tändtråd vilket du hade behövt om du dragit en 4-ledare istället.),
Dessa tändtrådar (svart och vit) fördelar du sen ut i dosan till vardera belysningsrad tillsammans med nolla och jord i en tre-ledad kabel.

Det framgår tydligt av bilden att två olika faser matar gruppen. Det är hel i sin ordning om det görs omsorgsfullt. Det ska då vara en gemensam nolledare från centralen (jämte jord), inte två.

Det som är tveksamt är brytaren. Jag tror inte man får dra i två olika faser i en strömbrytare. Vill minnas att det diskuterats på forumet tidigare - sök!

Är det däremot två separata brytare som ansluts med varsin kabel från kopplingsdosan är det ok.

Till sist, som sagt, handlar det om ett normalstort garage är det overkill att mata lyset med två faser.

Om du kör 2 faser har du alltså 400V i brytaren. Finns det brytare godkända för det?

Annars är nog alternativet att sätta två st helt separata brytare och från en kopplingsdosa ta en fas till vardera brytare.

Men, som Glufsglufs säger, behöver du verkligen ha så många watt till belysningen? Hur många armaturer talar vi om egentligen?

(Mina elråd ska tas med en nypa salt då jag inte är behörig)

skulle nog velat fördelat båda raderna över en 3fas grupp med en kontaktor alt 2st om du vill ha separat tändning. Alltså dra 5 ledare genom armaturerna och fördela lasten.

Bo.Siltberg skrev:
Det framgår tydligt av bilden att två olika faser matar gruppen. Det är hel i sin ordning om det görs omsorgsfullt. Det ska då vara en gemensam nolledare från centralen (jämte jord), inte två.

Det som är tveksamt är brytaren. Jag tror inte man får dra i två olika faser i en strömbrytare. Vill minnas att det diskuterats på forumet tidigare - sök!

Är det däremot två separata brytare som ansluts med varsin kabel från kopplingsdosan är det ok.

Till sist, som sagt, handlar det om ett normalstort garage är det overkill att mata lyset med två faser.
Nä, två separata i samma brytare får man inte ha, man ska väl undvika separata faser i samma apparatadosa över huvudtaget om jag inte minns fel, om man inte har skilljevägg. Men det var det jag menade, behövs det verkligen två faser, kan ju vara så att TS tror sig behöva det just pga att det är två belysningsrader, lätt att tänka fel så med tanke på felet med dubbla nollor och två faser till samma brytare.

När jag skrev mitt inlägg så fanns inte bilden. Och som sagt dubbelströmbrytare är troligen uteslutet.

R_Strandberg skrev:
skulle nog velat fördelat båda raderna över en 3fas grupp med en kontaktor alt 2st om du vill ha separat tändning. Alltså dra 5 ledare genom armaturerna och fördela lasten.
Känns lite överdrivet då vi inte ens vet hur många armaturer det handlar om.

sant men man vet aldrig hur många det blir i framtiden heller :)

R_Strandberg skrev:
sant men man vet aldrig hur många det blir i framtiden heller :)
Sant det med :)

okej, tack för svaren,. här kommer lite förtydliganden.
nej belastningen är inte så hög att jag MÅSTE dela på det..
dock VILL jag det dels för om en huvudsäkring går så släcks inte allt och dels för att undvika det skumma flimmret som blir om man matar alla lysrör på samma fas.
vad det kallas vet jag inte men har själv sett det på flera ställen, vissa märker det inte men jag kanske är överkänslig? vad vet jag, men irriterande är det iaf.

det är 12 st 2x36w armaturer det är frågan om uppdelat i två rader.

det får väl bli separata kablar till allt då, bara det att det blir en herrans massa utanpåliggande kabel för att inte tala om flertalet kablar som går in till elcentralen.

sen är det inte ett krav att bara kunna tända halva belysningen, funkar fint med alla på samma brytare då jag ändå kommer ha nån liten rörelsekännade belysning också.

Dra en femledare (tre faser,en jord,en nolla,två faser används+en i reserv) mellan centralen och kopplingsdosan,där går du ner med två treledare till varsin brytare,som matar varsin belysningsrad.
När det gäller flimmret har det inget med hur många armaturer du har på samma fas utan på frekvensen i vårt nät (50Hz)
Störs du av flimmret så skall du ha armaturer med HF-don som ändrar frekvensen till ett nästan flimmerfritt ljus.

Flimmer kan väl uppstå om man inte har faskompenserat ? Armaturer med HF är dyrare :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.