NEJ, faskompensering är bara snäll mot elnätet. (och strömbrytaren)

Flimmer minskas genom att driva belysningen på 3-fas eller HF-don.

Protte

okej, jag har fått höra av diverse insatta personer att man bör fördela belysningen på olika faser för att undvika flimmer.. men om det inte är fallet så blir de lite enklare. kör 10st armaturer på dubbelbrytare, men samma fas o säkring och dom två över arbetsbänken får sin egen brytare men fortfarande samma fas o säkring.

sen ska det in el till stallet (nuvarande förråd) bakom garaget, där har jag 5st armaturer 2x36w + ett uttag (låg belastning, typ batteriladdare) och belysning + uttag vedbod.
samt även ett 3fas uttag till kompressorn och ett 3fas uttag till vedkap o klyv (dessa vill jag gärna köpa på separata säkringar)

och på "vägen dit" så ska jag ha två uttag i garaget på en säkring

då blir det altså 2st 5ledare till varsitt trefasuttag och en till 5ledare som matar uttagen längs väggen i garaget på en fas och en egen säkring, den andra fasen matar belysning o uttag i förrådet på en säkring och tredje fasen matar belysning o uttag i vedbon på en säkring, är det ok?

Edit: faserna delas upp i kopplingsdosor o inte i uttagen även om jag förstått att man FÅR dela upp i uttagen

Redigerat:
Om du med stall menar ett stall som aktivt skall användas som stall, så gäller delvis helt andra och mycket strängare regler för el. Jag skulle föreslå att du låter bli alla former av hempul i stallet. Själv kan jag inte reglerna men blandannat så vet jag att det ställs helt andra krav på brandsäkerhet på plastmaterial, du kan inte använda "normala" dosor etc.

Redigerat:
det har varit ett stall.. numera används det endast som förråd. ingen väta eller några djur håller till där. om det någon gång ska återanvändas som stall så har jag räknat med att byta ut all el där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.