26 333 läst ·
17 svar
26k läst
17 svar
Byta el i villa - Prisuppgift
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag har en villa byggt på 1930-talet med källare och tillbyggd övervåning. 120 kvm. Elen på övervåningen är endast 15 år gammal och fräsch. Har bara bott i huset i några månader.
Elcentralen är gammal med proppar... Sladdarna in i väggarna ser ut som koppartrådar lindat med tygtrasor. Detsamma gäller hela källaren och bottenvåningen. Jag känner mig inte helt säker med det och undrar om någon kan hjälpa mig med ett riktpris innan jag kontaktar elektriker för prisuppgift.
Tack så mycket så länge.
Jag har en villa byggt på 1930-talet med källare och tillbyggd övervåning. 120 kvm. Elen på övervåningen är endast 15 år gammal och fräsch. Har bara bott i huset i några månader.
Elcentralen är gammal med proppar... Sladdarna in i väggarna ser ut som koppartrådar lindat med tygtrasor. Detsamma gäller hela källaren och bottenvåningen. Jag känner mig inte helt säker med det och undrar om någon kan hjälpa mig med ett riktpris innan jag kontaktar elektriker för prisuppgift.
Tack så mycket så länge.
Som jag skrev i en annan tråd så är en gissning kanske 80-120' men rätt svårt att svara på.
Sen får nån slå på mig om de tycker jag gissat fel *S* Tror jag gissar hyfsat i alla fall.
/Kent
Sen får nån slå på mig om de tycker jag gissat fel *S* Tror jag gissar hyfsat i alla fall.
/Kent
Det hela beror på hur mycket man kan göra själv. Kan man använda befintliga rör? Ska det flyttas uttag osv.
Om du inte ska dra om övervåningen utan bara ett plan+källare=120m2(?), så tror jag på någonstans under 100 000:-. Men då är det inget avancerat och inte dra om varenda rör.
Om du inte ska dra om övervåningen utan bara ett plan+källare=120m2(?), så tror jag på någonstans under 100 000:-. Men då är det inget avancerat och inte dra om varenda rör.
För att vara på den säkra sidan så skulle jag nog räkna på mellan 50-60. Allt beroende på vad du ska ha för typ av brytare och uttag samt hur lätt det är att göra omdragningarna. På dom 50-60 uppsakattar jag att ca 20% är arbetstid...på ett ungefär alltså, det beror ju också på hur lättdraget det är.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Och jag tror att det kostar pengar.
//Patrik
//Patrik
I dag pratade jag med elektrikern. Han gav mig ett pris på minst 130k. Berodde på krånglig tillgång till eldoser i hall med sänkt tak. Mycket "egna" lösningar som tydligen var dåliga. Men det låter inte billigt.
Pris med material och arbetskostnad.
Vad tycker ni?
Pris med material och arbetskostnad.
Vad tycker ni?
Det bästa du kan göra är att ta dit minst en elektriker till och få ett pris, det är omöjligt att sätta ett pris på ett så stort jobb på ett forum. VIktigt är att du får förtroende för den du anlitar, betala hellre 10000 till om magkänslan säger det...
Nu har jag pratat med elektriker nummer 2. Han var seriös men la priset 20k över elektriker 1. Tycker att det verkar konstigt att det kan pendla så mycket hit och dit i pris. Tydligen fick jag välja brytare och uttag vilket kunde förämdra priset med flera tusen.... El är en djungel och väldigt svårt. Kan jag dra om all el i huset själv? Byta elcentral själv?
Kan, ja.jinnil skrev:
Får, nej
Om du helt enkelt inte har råd (eller lust att betala så mycket) att få elektriker att göra arbetet kan det vara en ide att ta kontakt med elektrikern och fråga om han godtar att du gör grovjobbet (dvs. ersätter FK, skruvar upp en ny central osv) och inhandlar material själv. Gör han inte det ringer du helt enkelt nästa el-firma tills du hittar en som kan vägleda dig lite underväg och kommer ut för att koppla ihop allt efter att du har dragit nya ledningar, lagt ut nya tryckknappar/vägguttag etc.
Om du gör på detta sättet bör du absolut inte vara rädd att fråga "dumma" frågor dock, annars kan du helt enkelt ställa till med extraarbete för elektrikern när han ska koppla.
Du har som jag läser rätt. Kan bara tänka mig att elektrikern gärna jobbar med egna grejer och helst inte vill att jag som hemmapulare/ kund blandar mig i hans arbetssätt....Men som du själv läst så blev det en stor kostnad. Hade gärna krympt den summan så mycket det bara går... Men är 130-150K verkligen ett rimligt pris??? Kostar det SÅ mycket att byta el i ett gammalt hus?emigrating skrev:
Hur mycket det kostar (eller bör kosta) vet jag faktiskt inte. Dock håller jag på att ersätta elen på ena våningen själv (~130kvm) - detta innebär komplett utrivning av existerande rör/dosor/ledningar/säkringsskåp etc, mao startade vi helt på nytt.
Då lägger vi samtidigt in ett smart system (KNX) med styrning av golvvärme, dimming/av/på av alla ljuskällor, av/på styrning av nästan alla vägguttag osv och materialkostnaden inkl. allt (rör, dosor, FK, VU, brytare, 2 normcentraler osv) ligger för närvarande på ~35k (där merparten är just KNX systemet). Då gör jag i tillägg allt arbete själv, så elektrikern kommer ut för att koppla den nya centralen samt flytta inkommande el.
Nu har jag också ordnat ett komplett kopplingsschema till elektrikern så jag räknar med max 2 dagars arbete för honom (enligt honom själv). Totalpriset bör därför bli c:a 45k. Hurvida det räcker eller inte får jag väl inte reda på förrän han har varit här och kopplat, men ballpark figure iallafall.
--edit--
Nu är det kanske svårt att jämföra med dig eftersom vi drog allt nytt - om du inte kommer byta rör etc (som kräver att väggar rivs upp etc) kan arbetstiden fort springa iväg om det är svårt att dra nya ledningar etc.
Då lägger vi samtidigt in ett smart system (KNX) med styrning av golvvärme, dimming/av/på av alla ljuskällor, av/på styrning av nästan alla vägguttag osv och materialkostnaden inkl. allt (rör, dosor, FK, VU, brytare, 2 normcentraler osv) ligger för närvarande på ~35k (där merparten är just KNX systemet). Då gör jag i tillägg allt arbete själv, så elektrikern kommer ut för att koppla den nya centralen samt flytta inkommande el.
Nu har jag också ordnat ett komplett kopplingsschema till elektrikern så jag räknar med max 2 dagars arbete för honom (enligt honom själv). Totalpriset bör därför bli c:a 45k. Hurvida det räcker eller inte får jag väl inte reda på förrän han har varit här och kopplat, men ballpark figure iallafall.
--edit--
Nu är det kanske svårt att jämföra med dig eftersom vi drog allt nytt - om du inte kommer byta rör etc (som kräver att väggar rivs upp etc) kan arbetstiden fort springa iväg om det är svårt att dra nya ledningar etc.
Ja, det låter som om du gör en omfattande renovering till ett bra pris. Jag är nybörjare i hantverk så jag tar det väldigt lugnt med allt vilket såklart kommer att spegla av sig på fakturan.... 
Som det ser ut nu så har jag ingen kunskap i hur man drar sladdar i rör, hur man byter uttag eller hur man förbereder för elektrikern. Det jag kan göra är att köra och köpa materialet OM elektrikern skriver en inhandlinglista. Därför är ett paketpris troligtvis det bästa för mig. Tyvärr springer priset iväg
. Ibland önskar jag att jag var bra mycket händigare än vad jag är....
Vad kostar en elektriker i timmen?
Som det ser ut nu så har jag ingen kunskap i hur man drar sladdar i rör, hur man byter uttag eller hur man förbereder för elektrikern. Det jag kan göra är att köra och köpa materialet OM elektrikern skriver en inhandlinglista. Därför är ett paketpris troligtvis det bästa för mig. Tyvärr springer priset iväg
Vad kostar en elektriker i timmen?