Hej, min lägenhetsdörr är utav äldre modell. Står antagligen varken emot inbrott eller brand, och absolut inte ljud.

Har hört att man kan fixa till gamla dörrar så de klarar ljud och brandkrav som nyare. Någon som vet hur?

Det som är viktigast för mig är att få dörren tystare.

Det bästa är att byta dörr helt och hållet till en plåt dörr från daloc eller swedoor typ. Men man kan fixa gamla dörrar genom att smälla på laminat osv. Ett hett tips om du vill göra lite själv är att.

1) montera nya tätningslister
2) inifrån använder du inte 7-tillhållar låset. SKruva bort täck brickan där och tejpa igen och fyll sedan med lite mineralull eller dyl. Kolla så att det går att låsa och öppna ordentligt utifrån funkar det så tebax me brickan och du har vunnit lite dB i form av direkttransmission..

En annan skiss är att i en del äldre lägenheter har man en djup karm oftast en som det satt en innerdörr i förr. MAn kan då montera en innerdörr ....
I gamla dörrar är även brevinkastet ett dilemma där läcker det ljud...
DÅ kan man skissa på en tung gardin/draperi invändigt. Detta formligen slukar ljud i talfrekvenser och ända ner till säg 100 Hz ger förmodligen säkerligen minst en halvering av ljudnivån (6 dB)

Har fått förslag på att sätta en golvgipsskiva på insidan av dörren. Låter ganska vettigt, men går det att få tag i faner så det går att få tillbaka orginal looken?

Smälta på laminat som du skriver om, hur funkar det?

Golvgips på insidan kan säkerligen funka men trots allt luftljudet är ingen picknick det heller. Där ligger det högfrekventa ljudet och skräpar. Tyngre dörr hjälper iofs till i lägre frekvenser.

Laminat på utsidan som man limmar dit för att klassa dörren för ljud och brand och i viss mån inbrott....

Men jag säger golvgips hjälper ca 20% av vad ett tungt draperi gör.... Det kan jag lova!!

Vart får man tag i sådant laminat alt. vad för typ av företag kan tänkas göra det?

Jag kan tyvärr inte svara på det. Menb hör hos en lokal bygghandlare av rang och inte byggmax, bauhaus eller dem utan hugg på nån större.. Typ Beijer eller nått. Du kan nog även höra dig för hos företag som fixar dörrar finns ett antal...kan dock inte nämna namnet på nån då jag ointe har något...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.