Haagbard skrev:
När jag sågade -99 betalade jag 11.000 kr för 170 stock, fällde själv, sålde ved och bakar för 3.700 kr = 7.300 kr

Transport ut ur skogen = "arbetsbyte"

Transport till sågen, 3 timmerbilslass utan släp = 1.500 kr

Hjälp vid sågen = 500 kr

Sågning = 6462 kr

Hemtransport, 5 traktorlass = Dieselkostnad

Allt utom själva sågningen var väl "helsvart"  ::)

Detta gav "enorma" mängder virke, nästan för mycket...

Ett tips: Kaffe, öl och lyxiga smörgåsar håller sågaren på gott humör.....en nöjd och glad sågare sågar bra virke  ;)
Jag gillar att räkna :D
3 travar på en timmerbil = 40-45m3fub timmer

45m3/170 = medelvolym 264 liter/stock, alltså relativt grovt timmer.
Med ett sågutbyte på 45% borde du fått ut ca 20m3 sågat virke.
Att köpa den mängden på sågen skulle kostat ca 30 000 + moms

En ganska bra affär verkar det som :D
 
Får du allt uppsågat i samma dimension eller precis som du vill ha det, även om det är relativt små mängder som ett husbygge ändå är?

mvh
David
 
David skrev:
Får du allt uppsågat i samma dimension eller precis som du vill ha det, även om det är relativt små mängder som ett husbygge ändå är?

mvh
David
Jag bestämde redan i skogen vad som skulle bli takstolar, bjälklag, reglar och panel för att få minimalt med spill.
Sågade även mycket "special" t.e.x mycket "kilsågad" granpanel till huset och kilsågade golvplank 41 mm tjocka till hela övervåningen i huset.......upp till 350 mm breda, sågade även en hel del björk 41, 50 och 60 mm tjockt till två mindre golv samt steg och vangstycken i en framtida trapp.

Något man sällan tänker på är att såga några långa furubrädor av riktigt bra kvalité till vindskivor och vattenlister samt rejält långa och breda brädor till knutar

Året efter sågade jag ännu konstigare "sortiment", då sågades 2"10 (~50*250) 6400 mm långa att använda i bjälklaget till garagets övervåning utan att behöva skarva, samt en hel del snickerivirke av Ek, Lönn, Hassel, Lärk, Alm och Björk

Eftersom jag själv var hjälpsågare vid sågbänken så meddelade man ju sågaren för varje stock man rullade in vad man ville ha ur den, oftast en eller två fingrar = 1 eller 2 tum.
 
Ubbe skrev:
Jag gillar att räkna  :D
3 travar på en timmerbil = 40-45m3fub timmer

45m3/170 = medelvolym 264 liter/stock, alltså relativt grovt timmer.
Med ett sågutbyte på 45% borde du fått ut ca 20m3 sågat virke.
Att köpa den mängden på sågen skulle kostat ca 30 000 + moms

En ganska bra affär verkar det som  :D
Kan stämma rätt bra det, i.a.f var det inte under 20 m3........mycket var av normal maxlängd (56 dm), dessutom var mycket panel och golvplank sågade kilformade efter stockens form, alltså procentuellt räknat riktigt bra utbyte eftersom alla bakar var jämntunna, samt att jag körde hem det på 5 vändor med en skogskärra efter traktor

Edit: Med tanke på alla vad kilsågade panelbrädor och golvplank samt björkplank i olika tjocklekar hade kostat att köpa så är jag övertygad att det var en bra "affär"

Har igår och idag gått och letat vindfällen att köpa för billig penning efter stormen, men tyvärr verkar det ha blåst för lite här >:(
 
Haagbard skrev:
Kan stämma rätt bra det, i.a.f var det inte under 20 m3........mycket var av normal maxlängd (56 dm), dessutom var mycket panel och golvplank sågade kilformade efter stockens form, alltså procentuellt räknat riktigt bra utbyte eftersom alla bakar var jämntunna, samt att jag körde hem det på 5 vändor med en skogskärra efter traktor

Edit: Med tanke på alla vad kilsågade panelbrädor och golvplank samt björkplank i olika tjocklekar hade kostat att köpa så är jag övertygad att det var en bra "affär"

Har igår och idag gått och letat vindfällen att köpa för billig penning efter stormen, men tyvärr verkar det ha blåst för lite här  >:(
Har du sågat kilformat är det nog troligt att du nått ett utbyte på min 50% :)

Har du någon uppfattning om hur mycket egen tid det "kostade" dig att få fram detta virke ?

Det jag är ute efter är om den nedlagda tiden motsvarar den minskade kostnaden.

Jag antar att det är fler än jag som har svårt att få tiden att räcka till allt man vill göra :(
 
Ubbe skrev:
Har du någon uppfattning om hur mycket egen tid det "kostade" dig att få fram detta virke ?

Det jag är ute efter är om den nedlagda tiden motsvarar den minskade kostnaden.
Har inte den blekaste aning, huggningen var väldigt avancerad eftersom det var en remsa mellan en sommarstuga och ett kalhygge, ägarinnan ville absolut inte ha hygge inpå huset så det gällde att försöka spara så mycket smått som möjligt och inte fälla sönder alla mindre träd och buskar......fick fälla några träd och så köra ut dom, för att direkt fälla ytterligare träd i samma gluggar...

Handlar ju till stor del om intresse, jag tycker huggningen är mycket rolig och dessutom riktigt bra träning (att gå på gym är inte riktigt min grej), ska man själv rita och bygga ett garage så ingår väl timmerhuggning i "paketet" s.a.s ;)

Att det var en bra affär tvivlar jag inte på, tänk bara vad 75 m2 41 mm tjockt kilsågat golv skulle kosta.

Här är resultatet, förutom råspont till taket och spontat virke till golvet så är allt sågat i egen regi, t.o.m portar och fönster.

Gransnaret12.jpg

Har även isolerat och brädfodrat nästan halva boningshuset samt reglat och isolerat taket med 19 cm.
 
Ubbe skrev:
Jag gillar att räkna  :D
3 travar på en timmerbil = 40-45m3fub timmer

45m3/170 = medelvolym 264 liter/stock, alltså relativt grovt timmer.
Med ett sågutbyte på 45% borde du fått ut ca 20m3 sågat virke.
Att köpa den mängden på sågen skulle kostat ca 30 000 + moms

En ganska bra affär verkar det som  :D
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1106118324

Där kom priset för kilsågat golv, alltså skulle enbart golven jag lagt kosta ~30.000 kr att köpa !

För tusan, ge er ut och köp vindfällen, gyllene tillfälle att bygga billigt med egensågat virke.....här blåste knappt ett enda träd omkull :(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.