Följande artikel fanns igår i sydsvenskan:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10107609

Det gäller sammanfattningsvis att nya putsfasader möglar, med svartmögel om jag förstått det rätt. Söker man på namnet på forskaren via google som larmar om det (Kenneth Sandin) så hittar man fler exempel än vad som nämns i artikeln.

Vad jag undrar är vilka system det gäller? Man säger puts på isolering, men gäller det som i vårt fall även på cellplast?

Är det samma puts så gäller det oavsett underlaget...
gaia

gaia skrev:
Är det samma puts så gäller det oavsett underlaget...
gaia
Nej, det tror jag faktiskt inte. Teorin är att det blir mögel pga köldbryggor i isoleringen. Söker du på namnet ovan på t ex google så hittar du många exempel, med olika puts men med vad jag förstår samma underlag.

är inte cellplast också en sorts isolering?
Finns det köldbryggor i dina väggar så har du svaret ;)
gaia

gaia skrev:
är inte cellplast också en sorts isolering?
Finns det köldbryggor i dina väggar så har du svaret ;)
gaia

Tack för svaret, men jag köper inte riktigt din förklaring. Exemplen som refererades gällde möjligtvis endast puts på minerullplattor (så långt jag kan avgöra från bilderna), och det vi med många andra skall ha är puts på cellplast. En vägg helt fri från köldbryggor existerar inte, men det torde vara ganska få och mindre betydelsefulla i en sådan konstruktion.

Enligt artikeln var problemen än så länge oförklarliga eftersom alla hus i samma område byggda samtidigt och med samma material inte angreps.

Nästan samma artikel publicerades av HD.se i september där man bla skriver: "Alltsedan 1970-talet har puts på isolering använts vid allt fler byggen.."
Genast ställer man sig frågan varför inte husen som byggdes då angripits (eller möglet upptäckts)?
Vi bygger nytt just nu, och man blir ju lite ledsen när man läser dessa artiklar. Är det någon privatperson som drabbats av detta och börjat "processa"? Vad täcker Gar-bo försäkringen? :-/

Äsch säger jag! Man kan snart inte läsa tidningar längre för dom säljer ju nästan bara på folks rädsla eller hopp.

Det som är farligt ena dagen är nyttigt den andra, löpsedeln "Din fetma kan vara bra för dig" tyckte jag var ett bottennapp nu för några månader sedan i en känd tidning.

Alla fasader har sina problem. Puts kan mögla, puts kan spricka, tegel kan frysa sönder, trä kan ruttna och du blir kass i magen om du äter liggande träpanel målad med cuprinol.

Man kan ju leta runt lite själv och titta på hus i verkligheten. Visst blir ett vitt hus fortare skabbigt exempelvis. Och visst får man mer mossa på taket om man envisas med att ha en gigantisk EK en meter från huset. Och nog är risken större att tegeln spricker på grund av sättningar om man bygger på en gammal sjöbotten. Och det skulle inte förvåna mig om man får mer problem med alger på fasaden om man har en granne som är storeldare.

Men en nypa salt om jag får be...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.