1 952 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Materialval för badrum i källare
Håller på med total renovering av källaren (utvändigt dränerad och isolerad)
Golvet bilas nu upp+isoleras och vattenburen golvvärme gjuts in i nya plattan.
Mina funderingar börjar nu gå kring det plannerade badrummet:
Lutar åt att regla ut (plåtreglar) och sätta gips på väggarna följt av kakel. Då skapas ju en luftspalt mellan yttervägg och gips som även kan användas för rör & el. Bör denna ventileras mot rummet ?
Är det tillräckligt att lägga fuktspärr på golv och väggar endast i duschhörnan? Golvvärmen bör ju hålla golvet torrt men med ventilerad luftspalt kanske alla gipsväggar mår bäst med fuktspärr bakom kaklet?
Bör man sätta ångtät plast i taket för att hindra fuktig luft att stiga upp i huset? Givetvis med frånluftsventil (och eventuellt fläkt) i badrummet.
Eller har kanske någon förslag på helt andra konstruktioner..
Golvet bilas nu upp+isoleras och vattenburen golvvärme gjuts in i nya plattan.
Mina funderingar börjar nu gå kring det plannerade badrummet:
Lutar åt att regla ut (plåtreglar) och sätta gips på väggarna följt av kakel. Då skapas ju en luftspalt mellan yttervägg och gips som även kan användas för rör & el. Bör denna ventileras mot rummet ?
Är det tillräckligt att lägga fuktspärr på golv och väggar endast i duschhörnan? Golvvärmen bör ju hålla golvet torrt men med ventilerad luftspalt kanske alla gipsväggar mår bäst med fuktspärr bakom kaklet?
Bör man sätta ångtät plast i taket för att hindra fuktig luft att stiga upp i huset? Givetvis med frånluftsventil (och eventuellt fläkt) i badrummet.
Eller har kanske någon förslag på helt andra konstruktioner..
Hej!
Jag kan nog inte hjälpa dig med väggarna men jag är nyfiken på hur du gjorde med golvet? Jag är nämligen i processen att fixa mitt badrum i källaren. Vilken metod använde du ,hur mycket kostade det samt hur mycket gjorde du själv?
MVH
Jag kan nog inte hjälpa dig med väggarna men jag är nyfiken på hur du gjorde med golvet? Jag är nämligen i processen att fixa mitt badrum i källaren. Vilken metod använde du ,hur mycket kostade det samt hur mycket gjorde du själv?
MVH
Golvet är inte klart ännu. Status just nu: Bilat uppp den gamla plattan. Bestod av 5-10 cm betong utan armering vilket var en lätt match med inhyrd Hilti. Därunder låg ett rejält lager makadam blandat med sprängsten som jag också lyft ut (ett j-a jobb..). Har nu kommit ner ca 50 cm under den gamla golvytan. Har därefter bytt ut de gamla avloppsrören av järn och håller nu på att lägga ut nya rör till golvbrunnar, toalett, handfat etc..droppen skrev:
Sen ska det återfyllas med ett rejält lager singel. Ovan på detta någon form av cellplast, minst 100 mm är planen. Här lutar jag åt att använda Isodränskivor eller liknande som visserligen är dyrare än "vanlig" cellplast men som har fördelen att de är kappilärbrytande och låter plattan "andas".
Har någon tips på återförsäljare av Isodrän/Pordrän till vettigt pris i Sthlmstrakten?
Misstänker också att man bör ha någon form av duk ovanpå plattorna som skydd innan man gjuter? Har någon erfarenhet av detta är jag tacksam för tips!
Ovanpå detta armeringsnät och golvvärmerör som gjuts in i 8-10 mm betong.
Jag plannerar att göra allt utom att blanda betongen själv. Där beställer jag en bil och tar lite hjälp av en erfaren bekant för själva gjutningen.
Får återkomma om kostnaden men räknar med att klara mig med 6-7 tkr för 10 kvadrat golv. Tilkommer dock diverse utrustning för golvvärmeanläggningen som jag inte räknat med i detta.
Jag tvivlar på att du behöver någon duk på isoleringen. Jag gissar att du ville ha duken för att betongen inte skall rinna ned och förstöra skivornas dräneringsförmåga. Min erfarenhet är att betongen är for tjock/grov för att den skall rinna ned i skivorna. Men om du för att få sinnesfrid
vill ha en duk så kör med vanlig fiberduk.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Inte i en badrum väl? då kryper ånga in i spalten och kondenserar där :'(fremag skrev:
Jag skulle inte fuktspärra ytterväggar men den lilla väggbiten i duschen skulle någ fuktspärras även om den låg mot yttervägg...
gaia
Klicka här för att svara