Har lite frågor angående sågning....

Har fällt några tallar på tomten idag, och tänkte få det uppsågat... Men funderar på hur mycket man får ut av en tall?

Skall bygga garage i lösvirke, ca 7x10 m, mansard tak, 2,5m takhöjd.

Hur många normal stora tallar kan det tänkas gå åt till stommen? Vilka dimensioner och längder är smartast att såga upp?

Lite luddiga frågor, men jag är novis i området...

Mvh
Tobbe
 
Tyvärr kan jag inte svara... men jag instämmer i frågan :D
För min del är det en rejäl vebod som ska byggas.
 
Beror lite på din maskinutrustning, jag hade kört det mesta i 5.40 längder och kantade två tums plank med maxbredd.
Med en bra byggsåg så klyver du sen upp det du behöver.
Är det bra fur så kan du tjäna på att byta med sågägaren så att du får mer gran eftersom furu är bättre som möbelvirke.

/Kent
 
Du kanske kan såga upp alltihop till ved. Å sen sälja det å köpa vad du behöver. Men jag skulle satsa på breda plankor som man sen klyver själv. Och det där med att byta till gran är ju en bra ide. Det passar ju bättre till panelen.
 
Breda plank verkar ju smart... Ska kolla upp det där med gran, kan eventuellt avverka lite skog på svärfars mark, kanske skulle ta med några granar därifrån...

Ska ringa runt imorrn och kolla om det finns någon som vill såga upp det för en billig peng...

Tack för svaren! (men tar gärne emot fler tips ;))

Mvh
Tobbe

 
Problemet är bara att en gårdstall (eller gran) kan innehålla spik. Att skicka en sådan genom ett sågverk kan vara mkt dyrare i from av en förstörd klinga än vad man sparar på virket.

Såga enbart virke som du vet är fritt från spik! Annars kan det bli dyrt. Har själv fått en hel del timmer sågat och även fast jag huggit virket i skogen så har det hänt att det funnits spik med.

/Jögga
 
hej, jag är också synnerligen intresserad av den ursprungliga frågeställningen....

Vad är den ungefärliga kostnaden för att få virket uppsågat....eller lönar det sig att köpa en "logosol" (eget minisågverk)?

Hur mycket virke får jag ungefär ur en tall på låt säga 20 m, 25 cm i diameter?

tack alla som svarar :)
 
Om man vill såga själv så vågar jag påstå att det som lönar sig bäst är att såga upp de grova dimensionerna i egen regi och köpa de klena. Dels för att de grova är dyra att köpa, mindre komplicerade att såga, samt tar mindre tid att såga. Klena dimensioner däremot tar evigheter att såga, slår sig mycket, ger mer spill i form av spån och kostar inte mycket att köpa.
 
Har ringt runt till några här i krokarna, fått pris på 275kr/tim + hjälpreda för ca 100 kr/tim. Låter väl ganska rimligt, nu ska jag bara försöka få någon och köra iväg det...

Tar gärna emot fler tips och synpunkter! ;)

Mvh
Tobbe
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.