6 052 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
"Undershållsfritt" trallvirke?
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Har ett minne av att jag också såg något sådant inslag.
Har för mig att det var vämebehandlat trä. Ha raldrig hört talas om att man använt det så tidigare.
Men på Stenåldern och lite senare så brukade man tydligen elda på ändarna till sina stolpar för husbyggen. Då kunde dom stå rakt i marken och hålla länge.
Den moderna värmebehandlingen var tydligen inte fullt så hård så träet mörknar bara lite om jag förstod det hela. Sedan är väl frågan om det hjälper med lätt uppvärmning eller om det måste vara träkol.
Har för mig att det var vämebehandlat trä. Ha raldrig hört talas om att man använt det så tidigare.
Men på Stenåldern och lite senare så brukade man tydligen elda på ändarna till sina stolpar för husbyggen. Då kunde dom stå rakt i marken och hålla länge.
Den moderna värmebehandlingen var tydligen inte fullt så hård så träet mörknar bara lite om jag förstod det hela. Sedan är väl frågan om det hjälper med lätt uppvärmning eller om det måste vara träkol.
Ett företag som tillverkar sådant är http://www.lunawood.fi/english/index2.html
En svensk distributör för dem är http://www.woodpekka.se/
En svensk distributör för dem är http://www.woodpekka.se/
Fick pris på Bankirai från Interwood i Göteborg:
21x145 55 kr/m ink moms läggs på regel c/c 500
28x145 74 kr/m ink moms läggs på regel c/c 600
Det går åt ca 7 m/kvm.
Det finns specialskruv som borrar samtidigt. Men det rekommenderas att förborra med 3 mm borr.
Finns det billigare någon annanstans i landet?
21x145 55 kr/m ink moms läggs på regel c/c 500
28x145 74 kr/m ink moms läggs på regel c/c 600
Det går åt ca 7 m/kvm.
Det finns specialskruv som borrar samtidigt. Men det rekommenderas att förborra med 3 mm borr.
Finns det billigare någon annanstans i landet?
http://www.speab.com/
Har något dom kallar för Q- och S-trall. Skall stå emot lite bättre enligt reklamen. Rätt hårt, men kan via spår i sidan av plankorna samt plastclips fästas helt osynligt. Och då fäster man via plastklipsen, så man slipper skruva i själva plankorna.
Kostar 38kr/m på K-Rauta. Clips kostar 1.50kr/st. Går åt 16 clips/m^2.
Var dock betydligt billigare meterpris hos lokala byggaffären (återförsäljare står listade på sidan). Tillkommer visserligen frakt, men blev fortfarande mycket billigare än K-Rauta.
Har något dom kallar för Q- och S-trall. Skall stå emot lite bättre enligt reklamen. Rätt hårt, men kan via spår i sidan av plankorna samt plastclips fästas helt osynligt. Och då fäster man via plastklipsen, så man slipper skruva i själva plankorna.
Kostar 38kr/m på K-Rauta. Clips kostar 1.50kr/st. Går åt 16 clips/m^2.
Var dock betydligt billigare meterpris hos lokala byggaffären (återförsäljare står listade på sidan). Tillkommer visserligen frakt, men blev fortfarande mycket billigare än K-Rauta.
Måste rätta mig själv här. Byggfirman återkom till mig med trist besked idag. Tydligen vill detta företag prompt skicka materialet med just sin speditör. Och dom har visst det sämsta transportavtalet i världen, för det skulle kosta 1000kr att frakta 70m virke!!Halling skrev:
Blir till att haka släpet på bilen och köra till närmsta K-Rauta istället...
Klicka här för att svara
