Byggmaterial & Byggteknik
arne: Jag bytte till höjslev 2-kupigt förra året och har inte några märken från produktionen. Tycker att de höll en jämn kvalitet.
Mio: Det är inte puts! Har tyvärr ingen bild :( Inga skarvar någonstans så det är något man smetat på... därav beskrivningen om "flytande" kakel ;) Betong kanske det skulle kunna vara men det känns ändå inte riktigt som det. Strukturen ser ut som svampmålade väggar ungefär. Struktur överallt men inte putsens prickstruktur utan mer draget lite si och så för att uppnå ett levande
Kasch: [citat] Japp så klart de gör... det var anledningen till frågan (börjar likna ett cirkelresonemang det här :-) ) Syftet var att fuska, d v s slippa merarbete och istället bara dra upp styvare och mindre bräckligt material på masoniten. Och ja, för att föregå ytterligare frågor, det går naturligtvis att plocka ner de gamla skivorna men det låter jag helst bli - isoleringen från
4integration: Sen kan man kanske avlasta längst ut på hyllplanen genom att sätta en lång gängad stång genom alla hyllplan med mutter/bricka på varje sida om hyllplanet och sedan föranka detta i taket. Detta förutsatt att du har ett lämpligt tak som kan hålla detta.
Haagbard: Jag tycker inte att någon av dom två liknar den "Eld" visade bild på.........vet precis hur panelen ser ut eftersom det var en sådan dörr i föräldrahemmet (byggt -38 ) i.o.f.s var jag bara 12 år när dörren ersattes med en vit swedoor, jag trodde dock att det var smala ribbor spikade med mellanrum.
zankan: Isolering kan du peta i det tar upp inre resonanser i väggen. Och vill du åt ljud ordentligt så gör en dubbel regelkonstruktion och ta 3 lager gips så får du en ljudisolering på säg 60 dB i bästa fall förmodligen runt 55 dB vilket är grymt bra men kan behövas för att inte störa.. 55dB är normen mellan tex. hotellrum eller lägenheter....
Skistar: Hmm, jo jag hade tagit in en "expert" som jobbat med detta i många år som hjälpte mig. Han sa att det lätt kan bli så ibland men att det går att flyta hela plattan efteråt för att få det riktigt plant. Trodde det var helikoptern som slitit ner på dessa ställen :-(
David: [citat] Japp. Kostar c:a 11-12.000 inklusive moms. Den enda gången det strulat var när föraren körde fel och vi väntade med en lastare som kostade X-hundra i timmen + moms. mvh David
zankan: Vanlig väggfärg Glans 7 eller takfärg om man nu målar tak... Viktigt att remsa och spackla ordentligt för släpljus på gipsväggar är ett problem
Magnus_Nordmark: Priset för materialet ligger väl på ca 12-13kr/kg plus moms. Stålplåt som är 1mm tjock väger 8kg/kvadratmeter, så det är bara att räkna.. ;-) 4mm plåt väger således 32kg/kvadratmeter och priset blir ca 384kr/kvadrat plus moms. Därtill kommer en stunds arbete vid plåtsaxen. Sök på gulasidorna efter metallego, mekaniska verkstäder, plåtlego, svetsfirmor och sånt... du hittar
Mjölnaren: Vi använde vanlig standard markisolering. Bara sand runt kanterna. Vi har inte haft några problem under de 5 badsäsongerna. Har även bekanta med samma montaglösning som oss och mig veterligen så har det funkat bra för dom oxå. Nu vet jag ju inte vad du menar med "...något hårt" men jag skulle avråda från detta 8). Poolduken är den svagaste länken. Ett råd: Förbjud barn (&
4integration: Hej, Har i källaren ett tak bestående av finsågade brädor som sitter med ca. 20 mm mellanrum. Mellan dessa och bjälklaget finns det ett papper som är plastfoliebeklätt så att dett blir lite segare. Var hittar man sånt? Vad kallas detta?
zankan: Btg är kanon vid ljudisolering..Vid 200 mm tjockt btg bjälklag är väl kanon. Sen beror det på vad man lägger ovanpå..Lättbtg är ingen höjdare tycker jag i nån bemärkelse ja det skall väl vara att lappa igen hål eller mura med då:-) Och att gjuta ett 200 mm bjälklag kostar en del om man lös spikar formen...krävs ju ett antal stämp och grejjer. iofs kan man hyra balkar och
andersbyggahus: Köpte avvattning till garaget på "det lokala byggvaruhuset". Tyvärr hade de bara 26 rännkrokar, och jag behövde 32... For till byggmax och hittade exakt samma rännkrok för en tredjedel av priset... :-/
FXST: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=fasad;action=display;num=1124353269;start=0]Fasad[/link] av MathiasS.
MrMagic: 12.750:- + moms sist jag handlade (iofs snart ett år sedan) för snickerivirke i ek, fallande bredd, två tum tjockt.
Mio: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=fasad;action=display;num=1124190517;start=0]Fasad[/link] av MathiasS.
zankan: Ja kallt skall det vara i frysen..Nä nu är vi hånfulla...det slutar vi med...bums... :-) men lite kul va det iaf...och det lär man få igen vid tillfälle...
Mats: Och vad blir en betongtrapp vintertid? Enligt ärret i min panna blir den också hal. Överväg att avsiktligt luta stegen lite inåt på en öppen trappa så blir det lite bättre
David: Hyr en fuktmätare och mät innan du klär in. Det brukar följa med en anvisning på godkända mätvärden för olika material. mvh David
pillan71: [citat] http://www.konsument.swedoor.se/index.asp?page=products&iID=26&rID=1&pID=0 Dessa har stor spegel i mitten. Fast du har ju redan beställt. Hoppas du blir nöjd! :D
sville: Halotex är ju inte direkt som vanlig papp, utan mer som en riktig duk. Den tål med andra ord en smäll av en klammerhacka. http://www.epinions.com/Arrow_Staple_Hammer_Tacker_Shop_Tools är jävligt stabil o bra. Finns på de flesta byggvaruhusen.
David: Man brukar få specialbeställa den. Vi hade 145 mm bred slätspont. Skitsnyggt! Kolla med din byggleverantör. Vi lät Orminge Trä beställa vår. mvh David
fia_mstd: [citat] På en eternitfabrik rör det sig knappast om enstaka exponeringar... ::)
almis: Hej Jag bor i Höganäs där Mataki har sin tillverkning, jag kan tillägga att på gårdsplanen framför, så står det pallar med både Mataki och Trebolit takpapp. Så slutsatsen är att de tillverkas på samma ställe och antagligen också är det samma i rullarna, bara olika förpackningar! /Almis
daniellindholm: Det borde inte vara några problem. Vi tittade på det till ett torn. Behövde ca 5m sockel, men jag vart tvärsnål då vi stod där. Aldrig i livet att jag betalar 150kr/m för en 75mm golvsockel. Det fanns de som bara var fanerade med ek, men dessa var inte alls fina. De såg bara 'billiga' ut.
styrman1: plywood är lamelllimmad och kan inte röra sig. OSB däremot kan röra sig och kräver därför rörelsefog. den har ett undermått på 3 mm just därför. Den är bara 897 resp 1197mm bred.
4integration: Vi hade en ful furutrappa som vi var tvunga att göra något åt. Vi valde att måla undersida, vagnstycken och "spaljén" vit och limmade sedan 7 mm ekparkett på stegen. I fram/bakkant skruvade vi en 14 mm eklist. Vi är nöjda med resultatet. Min svåger har en ny "liknande" trappa med steg i massiv ek och visst är deras trappa snyggare och tystare men kostade väl drygt 50 kkr för ett