2 793 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fästa bröstpanel på skorstens mur?
Ska ha bröstpanel i en hall, men ca 80cm av ena väggen är skorstens muren. Hur ska jag fästa panelen i den?
Tänkte först att sätta 2 liggande reglar sóm jag borrar och pluggar fast, men då bygger det ut för mycket.
Går det att limma upp den på nått sätt?
MVH Anders
Tänkte först att sätta 2 liggande reglar sóm jag borrar och pluggar fast, men då bygger det ut för mycket.
Går det att limma upp den på nått sätt?
MVH Anders
Kanske du kan göra så här:abel48 skrev:
sätt fast spikläkt 25x38 med skruv och plugg eller spikplugg (snabbare)
Ovanför översta spikläkten sätter du fast 11 mm OSB på samma sätt. Ovanpå OSB skruvar du 13 mm gips. Då är du i nivå igen, sånär som på 1 mm. Man kanske kan bygga litet med grålumppapp eller underlagspapp tills det blir exakt, om det skulle vara viktigt
För övrigt så går det att limma med sättlim, men det känns inte bra för mig i alla fall.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Sättlim finns i alla byggvaruhus. Tag ett känt fabrikat, så kan det inte fel. Jag har annan idé: Om du pluggar och skruvar bröstlisten, och gör samma sak med golvsockeln, fast där med en distans som har samma tjocklek som panelen och ca 2 cm lägre än sockeln. Då är det bara att skjuta in panelen från sidan. Jag har inte provat, men det borde gå om man har torr panel från början. Vad tror du?
Vad menar du med mur? är det skorsten så får du inte klä den,sotarn bör du nog prata med innan så du slipper ev demontering sen!
jo det är en skorstens mur, men rökkanalen går på andra sidan muren. Så där jag har tänkt sätta panel blir det ju aldrig varmt.
Jag kan inte skuva in panelen från sidan då det är väggar på båda sidor. Men det kanske går att trä i panelen överifrån och låsa fast med bröst listen.
MVH Anders
Jag kan inte skuva in panelen från sidan då det är väggar på båda sidor. Men det kanske går att trä i panelen överifrån och låsa fast med bröst listen.
MVH Anders
Ja, det var nog en bättre idé! Då kan du ju sätta tunt med isolering bakom också, så att panelen inte skramlar.abel48 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden