Ska ha bröstpanel i en hall, men ca 80cm av ena väggen är skorstens muren. Hur ska jag fästa panelen i den?
Tänkte först att sätta 2 liggande reglar sóm jag borrar och pluggar fast, men då bygger det ut för mycket.
Går det att limma upp den på nått sätt?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Ska ha bröstpanel i en hall, men ca 80cm av ena väggen är skorstens muren. Hur ska jag fästa panelen i den?
Tänkte först att sätta 2 liggande reglar sóm jag borrar och pluggar fast, men då bygger det ut för mycket.
Går det att limma upp den på nått sätt?

MVH Anders
Kanske du kan göra så här:
sätt fast spikläkt  25x38 med skruv och plugg eller spikplugg (snabbare)
Ovanför översta spikläkten sätter du fast 11 mm OSB på samma sätt. Ovanpå OSB skruvar du 13 mm gips.  Då är du i nivå igen, sånär som på 1 mm. Man kanske kan bygga litet med grålumppapp eller underlagspapp tills det blir exakt, om det skulle vara viktigt
För övrigt så går det att limma med sättlim, men det känns inte bra för mig i alla fall.
 
jo det vore ju ett sätt, men vill inte att det bygger ut så mycket. Vet du nått sättlim som är bra? Det värsta är ju om panalen är lite krokig, då blir det inte lätt att limma...

MVH Anders
 
Sättlim finns i alla byggvaruhus. Tag ett känt fabrikat, så kan det inte fel. Jag har annan idé: Om du pluggar och skruvar bröstlisten, och gör samma sak med golvsockeln, fast där med en distans som har samma tjocklek som panelen och ca 2 cm lägre än sockeln. Då är det bara att skjuta in panelen från sidan. Jag har inte provat, men det borde gå om man har torr panel från början. Vad tror du?
 
Vad menar du med mur? är det skorsten så får du inte klä den,sotarn bör du nog prata med innan så du slipper ev demontering sen!

 
Brännbart materiel får aldrig komma närmare än 10 cm till en skorsten.
 
jo det är en skorstens mur, men rökkanalen går på andra sidan muren. Så där jag har tänkt sätta panel blir det ju aldrig varmt.

Jag kan inte skuva in panelen från sidan då det är väggar på båda sidor. Men det kanske går att trä i panelen överifrån och låsa fast med bröst listen.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
jo det är en skorstens mur, men rökkanalen går på andra sidan muren. Så där jag har tänkt sätta panel blir det ju aldrig varmt.

Jag kan inte skuva in panelen från sidan då det är väggar på båda sidor. Men det kanske går att trä i panelen överifrån och låsa fast med bröst listen.

MVH Anders
Ja, det var nog en bättre idé! Då kan du ju sätta tunt med isolering bakom också, så att panelen inte skramlar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.