Nu när övervåningen börjar bli klar ser trappen ännu hemskare ut. Huset är flyttat 1920, och har timmerstomme. Trappen hade klistrad plastmatta som jag mödosamt tagit bort. Under mattan ser det jättetråkigt ut, springor och slitet och krökta spikar.
Allt sitter halvlöst och det knarrar nåt så infernaliskt.
Ursprungligen hade jag tänkt satsa på stepkit, men nu börjar jag känna mig mer radikal, byta ut eländet!
Stolpen som trappen kröker sig runt är också ful och skev, vore skönt att ersätta den med en rak.
Stegen är nu gjorda av spontat virke 33mm tjockt, och jag tänkte göra likadant, limma ihop spontade bräder, såga ut samma form, och ersätta de gamla stegen.
De vertikala styckena tänkte jag ta limfogsträ till, de ska målas sedan. Vangstycke finns ej, stegen är infällda i timmerväggen samt i mittstolpen.
Jag tänker mig att först ta bort de vertikala brädorna, byta ut mittstolpen, och sedan plocka ett steg i taget och byta ut. Detta för att inte bli utan trapp under bygget.
Behöver det nya virket torkas extra innan?
Bli det mer formstabilt om man använder förhållandevis smala brädor, så det slår sig mindre?
Något annat man bör tänka på?
Antiknarr? Lim+skruv?
Tacksam för tips och råd.

Om du redan har en stabil stomme skulle jag rekommendera att "klä" in trappan med arbetsskivor från Bauhaus. Gipsa på sidan så får du den billigaste och snyggaste trappan du kan få. Materialkostnad 2-3.000 SEK.

mvh
David

Tack David!
Faktum är, att jag har redan varit på brädgården, kom hem med 36 lm 28x110 spontat. Samt beställt en 90x90 limträbalk till stolpe, skulle komma hem på 5 dagar.
Budget hittills; 620 spänn på virket, samt 300 för limträbalken. Med lite ditt&datt bör jag klara mig under 2000. Håller som bäst på att hugga mig genom tretex och gammal pärlspont för att frilägga stegen ända in till timmret. 30 grader varmt puh!
Virket får ligga till sig några veckor, sedan monterar jag stegen med bara en skruv i vardera änden. Nästa sommar skruvar jag ihop det ordentligt, samt slipar stegen som då bör ha slagit sig färdigt.
Det vore inte fel med möbeltorrt virke, lagrat i 30 år...
Nåja, enligt killen på brädgården var virket jag köpte torkat till 7.5% från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.