Hej

Vi har tagit ned gammal tapet ända in till själva väggstommen i vårt nyinköpta skärgårdshus. På denna stommen (som består av råa liggande brädor) ska vi skruva upp nya täckskivor. Men jag är lite skeptisk mot gips just för att det finns det risk för att det blir för tätt och därför leder följdproblem för att det gamla huset (bå 1924) möjligtvis inte kan andas ordentligt. Stämmer det? Är det - ur den synvinkeln - bättre att sätta upp Masonitskivor eller är dem också lika täta?

Evigt tacksam för svar och Era råd!
 
Gips är inte tätt, likväl är det lätt att arbeta med, billigt, brandisolerande, ljudisolerande, går att spackla och måla på och framförallt rör sig inte vid temperatur och luftfuktighetsförändringar så som trä gör.

Gips - Masonit 3-0

 
Glasklart alltså?!

TACK för snabbt svar!
 
  • Gilla
Viktor35
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.