Hej!
Vi bor i ett tegelhus av Lommategel (gjort av lera) från 1890. Nu håller vi på att renovera badrummet. Vi har tagit bort spånskivan som satt innanför tegelinnerväggen och ser då att murbruket är lite dåligt mellan vissa tegelstenar. Det har ramlat ut och spruckit lite, men inte så mycket. Bör vi fylla i med nytt murbruk eller är det ok att lite saknas? Kan man använda vanligt modernt murbruk eller ska man ha någon specialblandning för gammalt Lommategel?
Så småningom behöver vi även fylla i murbruket på utsidan av huset. Är det något speciellt man behöver tänka på då?
Hälsningar från Anna