2 227 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
GIPS + OSB
Antingen gör man som man ska och sätter OSBn med små glipor (dom är någon millimeter smalare än andra skivor), eller så gör man som jag och struntar i det och bara smackar upp skivorna.
Båda varianterna verkar funka bra utan att väggarna buktar ut....eller in.
Båda varianterna verkar funka bra utan att väggarna buktar ut....eller in.
Jag körde också på som Mathias, det funkar bra! Till saken hör att jag är så långsam (läs nogrann) så OSB:n hann nog torka upp ändå 
Några tips:
* Limma OSB:n mot reglarna (detta tänkte inte jag på)
* Fullskruva både OSB samt gips
* Det funkar utmärkt med vanlig gipsskruv till OSB vilket gör det billigt
Några tips:
* Limma OSB:n mot reglarna (detta tänkte inte jag på)
* Fullskruva både OSB samt gips
* Det funkar utmärkt med vanlig gipsskruv till OSB vilket gör det billigt
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Kan man spika OSB:n med spikpicka?
Det är en slags fiberskiva som är pressad på ett playwood-liknande sätt. Ser ut som en blandning mellan playwood och spånskiva. Något billigare än byggplaywood.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Spånplattor skall limmas mot reglar och helst kortsida mot kortsida. Detta enligt byggbeskrivningen från tillverkare, tex Byggelit. Rekommenderas även av snickare när det det finns gott om tid för uppsättning.MagnusS skrev:
Limmet låser snarare skivan i ett läge. Skruvar enbart lär inte kunna "hålla emot".
Men OSB ska ju inte ligga mot varandra. Hur ska de då kunna limmas kortsida mot kortsida?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag kommenterade MagnusS allmänna åsikt att lim inte "känns rätt". OSB är jag åsäker på. Ytan är ju oftast vaxad, så frågan är om limmet inte släpper taget efter ett par år. Någon annan kanske vet....sgryd skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden