Antingen gör man som man ska och sätter OSBn med små glipor (dom är någon millimeter smalare än andra skivor), eller så gör man som jag och struntar i det och bara smackar upp skivorna.

Båda varianterna verkar funka bra utan att väggarna buktar ut....eller in.

Jag körde också på som Mathias, det funkar bra! Till saken hör att jag är så långsam (läs nogrann) så OSB:n hann nog torka upp ändå ;)
Några tips:
* Limma OSB:n mot reglarna (detta tänkte inte jag på)
* Fullskruva både OSB samt gips
* Det funkar utmärkt med vanlig gipsskruv till OSB vilket gör det billigt

Kan man spika OSB:n med spikpicka?

Vad är OSB för något ? Något jag borde använda.... ;)

Det är en slags fiberskiva som är pressad på ett playwood-liknande sätt. Ser ut som en blandning mellan playwood och spånskiva. Något billigare än byggplaywood.

;) Ser ut såhär:

osb.jpg

MagnusS skrev:
...Det där med lim känns inte rätt, för då får jag något stort som rör sig i förhållande till gipset.
Spånplattor skall limmas mot reglar och helst kortsida mot kortsida. Detta enligt byggbeskrivningen från tillverkare, tex Byggelit. Rekommenderas även av snickare när det det finns gott om tid för uppsättning.
Limmet låser snarare skivan i ett läge. Skruvar enbart lär inte kunna "hålla emot".

Men OSB ska ju inte ligga mot varandra. Hur ska de då kunna limmas kortsida mot kortsida?

sgryd skrev:
Men OSB ska ju inte ligga mot varandra. Hur ska de då kunna limmas kortsida mot kortsida?
Jag kommenterade MagnusS allmänna åsikt att lim inte "känns rätt". OSB är jag åsäker på. Ytan är ju oftast vaxad, så frågan är om limmet inte släpper taget efter ett par år. Någon annan kanske vet....

MagnusS skrev:
...men limmade spånskivor som rör sig tillsammans med stum gips verkar inget vidare....
De rör sig inte...inte mätbart i alla fall. Det blir samtidigt otroligt solida väggar

MagnusS skrev:
Sedan är nästa fråga, hur mycket bättre är det med gips+OSB än dubbelgips?
Man får lite mer att skruva i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.