6 378 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Montering av OSB
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Hej alla!
Jag har nu tänkt om och skall sätta OSB bakom gipsen i resten av huset.
Skall OSB och gipsskivorna monteras med förskutna skarvar?
Hur gör ni?
Mats
Jag har nu tänkt om och skall sätta OSB bakom gipsen i resten av huset.
Skall OSB och gipsskivorna monteras med förskutna skarvar?
Hur gör ni?
Mats
Jag skruvade OSB 1200 bredd mot regel CC 60, sen skruvades gipsen 900 bredd löpande med förskjutna skarvar. Gipsskarvarna träffar då inte alltid regel men det funkar bra ändå och är väldigt smidigt!
Du kan ju skruva 1200 gips också med förskjutna skarvar kontra OSB:n och alltid skruva i regeln.
Du kan ju skruva 1200 gips också med förskjutna skarvar kontra OSB:n och alltid skruva i regeln.
Klart du ska förskjuta skarvarna. Dels får du snyggare och jämnare skarvar i ytterlagret när du får skarva mittpå underliggande skiva. Sen ljuddämpar det bättre och du slipper risken för att lyckas sätta nått i springan mellan fyra skivor
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Om man sätter 900 gips, sitter verkligen kanterna fast i OSB´n?
Det känns som om det blir fladdrigt.
Det känns som om det blir fladdrigt.
Det går alldeles utmärkt att spika OSBn oxå. ;D
Klicka här för att svara