S
singelhit: Hej.... Är det ngn som har testat permafoil förutom de som används som referenser på permafoils hemsida? Vad är ert resultat? hur mkt har radonvärdet sänkts? Johnny
0 svar · 6,9k läst
P
Pontus73: Avslutar denna tråd med att säga att lösningen blev att riva ut det gamla virket (doftade inte gott) och lägga dit nytt. Än så länge har allt gått förvånadsvärt smärtfritt. //Pontus
8 svar · 7,1k läst
C
Crebel: Jag håller på och renoverar köket i mitt nyinköpta hus från 1910, det gamla köket var inte så mycket kök. I köket finns en liten vedpanna (från Boliders) som värmer upp radiatorvattnet. Det var ett köksskåp direkt till höger om den förut och en elspis direkt till vänster. Tanken nu är att det ska bli en inbyggnadsugn till vänster och ett nytt skåp till höger. Men går det an
0 svar · 1,9k läst
Z
zankan: Halvsten räcker...Förankra den i väggen dock med säg 8 mm armeringsjärn så även i botten.....
1 svar · 2,3k läst
P
Per_B: Gör en ursparing som du fyller med cellplast. Då kan du gjuta en tunn kaka ovanpå och använda ytan tills du vet hur du ska göra!
3 svar · 3,1k läst
P
Per_B: Värmeförlust är något man ibland kan leva med. Tänk dock på att ångspärren hålles intakt bakom skåpet så att det inte uppstår kondens i väggen. Dock om du får för lite isolering bakom skåpet kan du få kondens i skåpet! Mvh Per
2 svar · 1,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Som jag brukar säga - allting går: * Finns många trådar om gjutning vintertid, här är en: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14300 * Saxat från Kakelcentralen: Gjutning vintertid Betong är beroende av sin egen värme för härdning. Använd varmt vatten ( 30-40 grader max 60 grader ) samt skydda eller håll ballasten varm så att den färdiga betongen blir 20-30 grader
1 svar · 12,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Är det murat med någon form av lättbetong kan du även köra med tigersåg med rätt blad eller handsåga med lättbetongsåg (typ fogsvans med stoora tänder).
4 svar · 2,8k läst
D
Draven: Väldans svårt som vanligt att hitta polska sidor med detta innehåll :-/ :-/
3 svar · 6,9k läst
TorpAnders
TorpAnders: Tack för en kanonlänk, presix vad jag sökte!! Och din sida är ju inte sämre den heller, tur för oss dödliga att det finns såna som du som orkar lägga ut allt. Tack! [citat]
3 svar · 3,3k läst
Immobil
Immobil: Gör så här: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=396 Kolla under rubriken: Laga putsen :)
2 svar · 9,1k läst
M
matshermansson: Jag gjorde egna för ett par år sedan. Mest av ekonomiska skäl. Ta 22 panelbräda enligt eget önskemål, jag tog 145X95 tror jag. Spika och limma ihop till en låda. Ta en rubank e dy och hyvla till kanterna, så att det ser ut som om det är hugget med yxa. Håll löst i verktyget, så "fladdrar" den och det blir ojämt och fint. Till sist betsa till önskad kulör. Jag monterade även
4 svar · 7,4k läst
R
rolsie: Har har provat olika former av väv på träfiberskiva. Det finns inget som hindrar det från att röra sig med tiden, i alla fall inte i gammalt trähus. Det enda som verkar vara stabilt efter några år är just gips. Envisas man med att ha träfiberskiva så funkar latex i alla fall bättre än spackel.
8 svar · 1,2k läst
P
poiu: Eftersom puts och spackel släpper så har den inte fungerat enligt mitt sätt att se på saken. Kaklar du väggen blir den så vitt jag kan förstå tätare, eftersom det bara är skarvarna som är öppna. Innehåller fix, fog, eller spackel olämpliga material kan du få stora problem beroende på lite olika saker typ fukttålighet och alkalitålighet.
21 svar · 50,1k läst
S
snabela: OK, det brinner bra, men jag tycker att texskivorna mot ytterväggen isolerar riktigt bra. Lätta är dom också.
4 svar · 5,7k läst
Z
zephir: Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att vänta lite med det här projektet men efter era svar kan jag ju konstatera att när jag väl ska göra något får jag kalla in en konstruktör/ingenjör som kollar på plats hur det ser ut. Zephir
7 svar · 2,0k läst
Z
zephir: Enklaste sättet är att köpa klackfoder till fönster och dörrar. Dock är detta inte anpassat för att bygga sex millimeter så det behöver klyvas för att bli riktigt bra. Då kan man lika gärna göra egna salningar med hjälp av en klyvsåg. Köp virke av lämplig dimension och såga till. Sågen kommer du använda många gånger och den behöver inte va dyr heller. Min 1500:- Proofy
2 svar · 7,9k läst
S
Snickar_Palle: :-? dom är så jobbiga att ha med att göra ju. Så "ovan jord" så att säga. Vet ett par stycken i Järna, dom parkar Brunte med kärran på gatan och kilar in på ICA. Nejmen vore ju asmysigt, ha så djupa väggar, vilka "fönsternischer"....
3 svar · 3,1k läst
M
MartinH: Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av väggfärg med struktur. Vi målade med Nordsjös "Som sand" som ger en struktur som liknar fint sandpapper. Himla snyggt och effektfullt men med en stor nackdel (som vi inte blev upplysta om konstigt nog ;) ) Färgen är en effektiv magnet för luftburet damm... Och det är jäkligt svårt att hålla rent. Gå emot väggen med en stickad mörk
9 svar · 2,8k läst
M
Ms_IT-Nisse: Så som du beskriver det går alldeles utmärkt att göra. Sätt dit brädorna spackla mot dem, skall du inte tapetsera så använd latexfog så spricker det inte. ;)
3 svar · 8,1k läst
K
Kulturhusbyggarna: Kulturhusbygge i Högdalen En grupp arkitektstudenter och kulturintresserade ska bygga ett Kulturhus i Högdalen. Vi har ett tillfälligt bygglov och små ekonomiska resurser och experimenterar derför med material och bygglösningar. Det vore intressant att få kommentarer på våra lösningar, kanske ytterligare intressanta idéer och goda råd. Tanken är att huset ska byggas med
0 svar · 1,2k läst
M
Ms_IT-Nisse: Jag undrar om jag behöver riva ner återställaren (satt på gips) när jag skall sätta klinker på min öppna spis?  :question
0 svar · 1,6k läst
P
pelle2004: Golvbransschens vill att man lägger det även till våning 2. Troligen för att förhindra fukt från våning 1 att stiga upp. Bra råd kan vara bra för att undvika elände i form av knarrande golv, annars är det nog bara att lägga ut det och gilla läget 8-) /Pelle
1 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ok, du är också starkare än vad jag är. Men min bil...
20 svar · 28,1k läst
H
Henrik_Ekman: Hej! Behöver jag sätta renoveringsgips på väggarna i ett kök där väggarna består av blåbetong, såvida väggarna är raka efter att jag har rivit ner det gamla köket? Eller blir det alltid lättare att bygga upp det nya köket med renoverings gips på plats? Vilket är då lättast att skruva eller limma fast gipsen? mvh Henek
0 svar · 3,9k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ibland kör jag en blandning...funkar mycket bra ;)u-profil i botten och toppen.för övrigt träreglar..
9 svar · 29,2k läst
Immobil
Immobil: 8-) Favorit i repris: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6/0 Var beredd på långläsning. ;) :)
5 svar · 5,0k läst
P
poiu: Med lite övning brukar det gå bra att spackla hörnen, men man ska inte använda de vanliga spackelspadarna. Man ska använda en sådan där lång smal, vad den nu heter, och slipa av hörnen på den för annars skär man sönder och fastnar i remsor och skivor. Så lägg en klick spackel på en vanlig spackel och arbeta med den smala. Sedan kan man släta till med en bredare spackel, men
5 svar · 19,8k läst
T
ttboy: Tror nog att du får ta och bredspackla väggarna och sedan tapetsera.
1 svar · 3,4k läst
W
Wilma: Vi behövde en "äkta" takbjälke när vi rev en vägg för ett par veckor sedan. På den lokala sågen betalade vi inte ens hundra kronor metern. Mycket snygg! Den kommer att lämnas synlig när taket sätts upp. :)
3 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.