Byggmaterial & Byggteknik
mfreidlitz: Jag vet ärligt talat inte. Rummet ligger på tur och jag tänkte vara lite proaktiv - kolla läget innan jag börjar rota för mycket. Jag ska reda på kvalisort snarast. Jag har en känsla av att det kan vara underarbetet som inte är riktigt ordentligt utfört... Tar under tiden fortfarande gärna emot er expertis; kanske jag ska lägga till ännu ett alternativ: Låta det vara som det är,
mattiaxen: Jo det tål ju att tänka på tror ej en firma ska ha mer en 100000kr för en flytt? då är man uppe i 200000kr det blir mycke över till lullul.
thrax: Jag har samma konstruktion på vårat nybygge. Denna kattvindsvägg kan alltså utgöra en del av takstolarnas fackverk. /Thrax
m_j: Har tyvärr inget svar på din fråga, men jag sitter lite i samma situation som du. Har ett gammalt korsvirkeshus där jag ska riva ut isoleringen och ersätta med något som andas. Hur kom ni fram till att använda just Leca-block? Jag har också funderat på den lösningen men har inte bestämt något än. Hade du några andra material i åtanke och vad gjorde isåfall att du bestämde dig
AndersS: Nja, är lite tveksam till att köra med en överhandsfräs. Om man vill göra ett bord med sidostycken och det inte ska se allt för "tunt" ut så behöver du nog material som är minst 28mm tjockt. Har själv aldrig provat så jag talar kanske av okunskap. Varför inte kontakta ett snickeri med en riktig kapsåg som har ett bord där man kan lägga upp skivan.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50496/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
Tussse: Hej Är totalt grön på detta men tycker det verkar som jag skulle kunna få många bra tipps från er andra här på forumet. Saken är den att jag och tjejen bor i ett gammalt trähus med muradgrund... skulle vällan tro att huset e från 20 talet ca. och vi har ett litet badrum uppe men bara med duch och ingen möjlighet till ett badkar :( och visst e det något särskillt med att ligga och
moOd: Det blir att följa ACME:s rekommendationer har jag kommit fram till. Verkar fungera bäst i mitt fall. Istället för gipstak blir det Huntonit takskivor.. verkar dessutom relativt enkelt att montera.
Ranchn: Klämmer in ytterligare en teknisk fråga.. Att jag skall skruva panelen fast i överkant av brädan för att gömma skruven under nästkommande bräda förstår jag, men hur göra i nedarkant av brädan? Ingen skruv? Känns som om brädan kan slå sig och bångna ut i nederkant. Edit Har nu pratat med Nordic Trä & Bygg Dom rekommenderade 50mm dyckert nedtill på brädan.
plomb: :-/ Jag har en vinterträdgård 4x8m gjord på en rejäl betongplatta, väggen är murad tegelvägg. Vinterträdgården är byggd på husets södra gavel. Vintertärdgården har ett antal fönster, 9 st 10x18 plus en yttrtdörr 10x21. Min fråga är om någon har byggt till en vinterträdgård på höjden? Det skulle passa med ett extra rum där. Skulle vara kul med andras erfarenheter. mvh Peter
Herman: Hehe...jo, jag behöver verkligen lite inspiration... har kört för länge i sträck så jag nästan börja tröttna. Men nu ska jag gå upp igen :-) Tack för alla svar!
MathiasS: Om du läser på lite här: http://www.nivellsystem.se/images/stories/pdf_se/bygg.pdf ...och sedan ringer till Nivell och förklarar att du behöver hjälp med golvkonstruktionen, så är jag säker på att dom kommer hjälpa dig med en bra konstruktion som svarar på dina frågor från bottenplattan upp till och med golvspånet. För överliggande delar gäller sedan de vanliga branchreglerna
per11: Verkar gälla lasyr också, har kollat på ett laserat paneltak och en vitmålad panelvägg blir inte alls snyggt om man målar efter monteringen. :'(
drx: Använd sökfunktionen så hittar du väldigt många trådar som berör och hanterar detta.
kristian_Nilsson: ... de har du rätt i. Man har ju viss stolthet.... :P
jannemac: Jag ska bygga till med en vinkel (4X6m) i trä mot det befintliga huset som är av tegel. Hur gör man med infästningen mot teglet? Man är lite orolig om man tar bort teglet emot den nya väggen, att den tegelvägg som blir kvar bli ostabil och kan spricka om tillbyggnaden eller det befintliga huset kommer att röra på sig:-). Eller ska man låta teglet vara kvar bakom reglarna och även
ByggaNytt: Med c/c 60 kan du klara dig med ett lager golvgipsskiva om du limmar med t.ex Ardex S48: http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/s48.pdf På golvet använder du GOLVgipsskiva (13 mm). Väggar (vanlig gips 13 mm): Väggreglar c/c 60 - Dubbelgips alt. plyfa/OSB + gips Väggreglar c/c 40/45 beroende på skivbredd - enkelgips Läs mera här: http://www.norgips.se/type1.asp?gid=408
styrman1: Ha inte för bråttom med att måla. vänta nån månad tills alllt torkat innan.
Larsa: Bygg tvättnedkastet med grova avloppsrör (typ 400 mm). Sen får du vinkla den genom väggen och snett ner mot tvättstugan. Du blir alltså antagligen tvungen att leda det genom ert sovrum. Inbyggt i en garderob kanske?
lob: Hej När fönsterinstallatörer(Tiivi, Mockfjärd etc) sätter in fönster i putsade/reverterade hus använder de någon slags täcklist av plåt el. alu. som täcker avståndet mellan karm och vägg. Kanske går att hitta någonstans. / LOB
Index: Har tänkt att göra en inbyggd hylla i en reglad gipsvägg. Är det någon som har en bra beskrivning?
zankan: Ingen höjdare att prima och spackla på målad betong. Finns en risk att hela skiten släpper när spacklet brinner. Bort me färgen om du inte gör ett fribärande golv men det bygger lite på höjden...
MathiasS: Posterna har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted]Detta ämne[/link]
ByggaNytt: Har du läst denna tråd? http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280 Egentligen samma frågeställning (gips/trä) och vad du än gör för förändring får det inte idag förekomma några som helst fuktproblem. Vad har du på utsidan av nuvarande vägg? Ovan/under mark, isolering, fasadmaterial m.m.???
magnusss: ;D ;D Ingengören-: Då skulle hela jag kunna åka ner med tvättkorgen i knät.... Kan man inte ställa en rörbit med en diameter på 2.30 på vår uppfart så kan jag ha det som garage ....garage alá Barbapappa ;D :D
saturnus: som förklarats tidigare, skruvar du en regel (45X70) runt väggarna med det avstång du vill sänka taket. Är det vanlig höjd idag 2,5m, så sänk minimalt. De reglar som sedan skall ligga mellan väggarna, får hänga i en (pendel) ett bandjärn som du fäster i taket, så att nya taket hänger i något (om det nu rör sig om ett större rum) antalet bandjärn får avgöras av rummets