I dörröppning in till köksdelen skulle jag vilja sätta vita träsidor för att få en tydlig avskiljning. Idag är det målat runtom. Undrar om nån fattar vad jag menar.....

Problemet är att jag kan inte sätta som en dörrkarm och sen sätta foder, för fodret skulle göra att inte kökslådorna som sitter närmast kunde öppnas. Jag vill alltså bara ha släta brädor i själva öppningen (där vanligtvis karm och överstycke sitter om man har en vanlig dörr). Funderade först på om man kunde lägga en fog mellan brädan och väggen istället för att dölja glipan med foder, men det kanske kommer att spricka? Finns det någon annan snygg lösning på mitt problem?
I värsta fall får jag bara spackla och slipa runt hörnen men jag tycker det är svårt att få det snyggt! :-?
 
Jag gjorde en liknade sak i vårt förra hus. Då gjorde jag sidorna av 30mm tjock MDF som jag fick sågad i lämpliga strimlor (så att de blev som brädor) och fick en kanten fräst rund med 15mm radie. Det blev jättebra, vi hade dock foder på så ditt huvudproblem har jag ingen bra lösning på.

Jag skulle nog prova med att först fylla fogen med något i stil med husfix, lägga en fogremsa över och spackla. Husfix för jag antar att du har en ordentlig glipa som man ofta har.
 
Ett tips i "Gör så här" gick ut på att de limmat en tunn aluminiumlist som foder (just för att lådorma inte skulle slå i). Kan nog bli snyggt om man modern inredning i köket.
 
Så som du beskriver det går alldeles utmärkt att göra. Sätt dit brädorna spackla mot dem, skall du inte tapetsera så använd latexfog så spricker det inte. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.