K
KJE: Någon som gjort egna fuskbjälkar och har lite bilder? :P
12 svar · 22,6k läst
J
jalas: Hallå igen! Vi har mätt och mätt och kryssmätt och farit runt med lasern i flera dagar så nu är vi nöjda.... tror jag. Vi har i alla fall fått till en rät fyrkant till golv!  ;D Problemet blev istället att ena fönstret inte kommer att sitta rakt och tyvärr är utsidan redan fixad. Å dessutom så ville frun i huset att taket skulle bevaras (det enda som var snyggt i hela huset!) men
7 svar · 11,8k läst
hajof70
hajof70: [citat] ;D ;D ;D [citat] ja jävlar... [citat] Jag är en jävel på att diskutera pyttesmå millimetergängor i Solex' förgasarhus av zinkgods och vilket fabrikat och ytbehandlingar bultarna i vänster framskärm ska ha på Mercor från april -57. Men tegelstenar, betong och gjutjärn får mig att sova extremt dåligt, om överhuvudtaget :P  ;) Meddelandet har dock gått hem; Stetsonhatten är
8 svar · 9,0k läst
K
kakelmaster: Vi har mycket gammalt som ligger och skräpar på firman rätt som det är så får man användning och då är det bra att ha och det funkar utmärkt så länge man lagrar det rätt. [citat]
9 svar · 15,9k läst
Immobil
Immobil: :o Ahaa, det är de bruna brädorna du ska ta bort. :) Jag tror att du kan det för det är mycket ovanligt att man lägger vangarna på sådana  brädor för att få bärighet. Testa att ta bort någon, då kan du se hur det ser ut bakom. Jag antar att där finns mer brädor/plank som vangen är fäst i. ;)
3 svar · 3,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58200/0]Fönster & dörrar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jo, ägnade 12 veckor i somras åt panelen och håller fortfarande på, det tar lite tid som sagt: [bild] Tipset om snedkapade spikläkt körde jag också med även om det kändes lite overkill, men det var ju så kul att köra den då nya byggsågen! Jag köpte också speciell skjutspik för panelspikning, den har en avklippt spets som gör att träfibrerna enbart klipps av, inte bänds isär
5 svar · 6,7k läst
M
Mjölnaren: Dom här har mycket slang: http://www.lundgrensmaskin.se Kan vara en slangtyp E.V.A du letar efter 8-)
2 svar · 5,6k läst
P
poiu: Ganska så typisk isolering. Mycket vanligt att de raka rören är isolerade med mineralull, men skarvarna med asbest. Så länge man inte river hål på höljet är det ingen fara bara låt det sitta. Om det gått hål på höljet, tejpa igen hålet med tex gaffatejp.
6 svar · 4,7k läst
S
svh9633: Åhh tack Bagera ;) Bra info. Tack alla /Sam
5 svar · 7,0k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: Ja det kanske går. Med en betongsåg och spett så kanske du får bort precis det du vill och inte river för mkt. Lycka till!
3 svar · 2,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Har haft strimmig trägnagare som käkat upp syllen i det tillbyggda burspråket, burspråket, troligen byggt ganska nära tiden då huvudfastigheten byggdes. (huvudfastighet från 1911 med liggande timmerstomme) Grundmuren är gjuten betong i burspråket. Väggarna är byggda av klyvet timmer och diverse brädor som stått på syllarna som var dåliga. Under tidens gång har grundmuren
0 svar · 3,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Helt rätt ovan! OSB:n/Plyfan+Gipsen kommer sen att stabilesera allt, då kan du dessutom hänga upp vad du vill ÖVERALLT på väggen :)
9 svar · 6,9k läst
H
High_Fidelity: [citat] Med tanke på hur de skötte renoveringen tidigare i höstas släppar jag dem inte över tröskeln...
14 svar · 10,9k läst
galento
galento: Hej,igen.Så här ser det ut i det gamla garaget och förut nämda vägg.Man hade kor här förut så "dyngluckan" satt kvar under isoleringen.
1 svar · 3,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Japp, tror patronen hette nåt i stil med golvfog. Precis, det är lugnt! Det bli garanterat bättre än din gamla lösning som ju mycket riktigt inte höll ända fram. Att kolva ordentligt är ett mycket underskattat sätt att förstärka bjälklagret också - sprider ju ut lasten på flera samverkande bjälkar! Jag antar att du är medveten om att det är ett rätt stort jobb du har framför
5 svar · 2,3k läst
J
Jutski: återkomer med lite bilder vart efter :)
5 svar · 2,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Det har kommit en del plugg speciellt för Leca på senare år, så fråga på! Annars är ett bra tips att trycka in t.ex lite PL 400 först i hålet och smacka i pluggen. Vänta ev. ett par timmar, sen och i med skruven - det brukar göra susen 8-)
2 svar · 1,9k läst
D
davidgerdin: Tack för svaret! Lysande med en sån här sida! Mvh David
4 svar · 3,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Problemet med att använda kvitton som "bevismaterial" är att de ofta är så dåligt specade. Det kan ju stå "RÖR, 110 mm" eller "FÄRG 10 LIT". :P
5 svar · 17,5k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Hur har det gått? Vi ska precis börja att bygga en klädkammare/förråd under vår trappa. Huset är 15 år gammalt så det är svårt att hitta material som matchar. Trappan svänger oxå i 180 grader.
6 svar · 5,4k läst
Z
zankan: Trä och källare brukar ju generellt inte vara den listigaset av ideer. Samtidigt skall man komma ihåg att anledningen till förhöjda fuktvärden i källaren inte enbart är för att det är under mark, utan att källare generellt brukar vara kallare än resten av ett hus. Man kommer åt fuktproblemnatiken genom att höja temperaturen. Så funkar det med platta på mark och isolering under.
12 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted/0]Övrigt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,2k läst
Fasting65
Fasting65: Gott att höra. Nu har vi uppdaterat webben med lite bilder från gjutningen - http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_december.html Frågan är nu... hur länge ska vi ha stämpen under betongen? Ett par står olämpligt till (mitt för en dörr) så det vore nice att kunna ta bort dem.
5 svar · 2,3k läst
·
K
kakelmaster: Vi plattsättare har en svamp med handtag på och en hink med 2 rullar på som man drar av överskottsvattnet på. Först grovtvättar du och när du uppnått rätt resultat så fin tvättar du. Dra svampen vågrätt och dra av överskottsvatten mellan varje varv så slipper du göra en Thimell puttsning efteråt och damma med trassel. Ett tips är att göra fogen lite lösare än vad som står
2 svar · 4,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Javisst, 1 cm / meter skall det vara men försök undvika underkant på bjäken - där har du största belastningen!
4 svar · 2,8k läst
M
mfreidlitz: Jag vet ärligt talat inte. Rummet ligger på tur och jag tänkte vara lite proaktiv - kolla läget innan jag börjar rota för mycket. Jag ska reda på kvalisort snarast. Jag har en känsla av att det kan vara underarbetet som inte är riktigt ordentligt utfört... Tar under tiden fortfarande gärna emot er expertis; kanske jag ska lägga till ännu ett alternativ: Låta det vara som det är,
2 svar · 2,5k läst
M
mattiaxen: Jo det tål ju att tänka på tror ej en firma ska ha mer en 100000kr för en flytt? då är man uppe i 200000kr det blir mycke över till lullul.
4 svar · 1,6k läst
T
thrax: Jag har samma konstruktion på vårat nybygge. Denna kattvindsvägg kan alltså utgöra en del av takstolarnas fackverk. /Thrax
3 svar · 1,2k läst
M
m_j: Har tyvärr inget svar på din fråga, men jag sitter lite i samma situation som du. Har ett gammalt korsvirkeshus där jag ska riva ut isoleringen och ersätta med något som andas. Hur kom ni fram till att använda just Leca-block? Jag har också funderat på den lösningen men har inte bestämt något än. Hade du några andra material i åtanke och vad gjorde isåfall att du bestämde dig
2 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.