19 842 läst ·
5 svar
20k läst
5 svar
Spackla hörn
Jag kör också med fog men vågade inte säga det med risk för att bli sågad av alla proffs. ;D
Ett problem som jag dock insett nu är att om man tapetserar en fondvägg och målar resterande blir det att se konstigt ut om hörnet är rundat som det ju blir med fogen. Vart ska man då sluta med tapeten...?
Men håller du dig till ett alternativ, måla ELLER tapetsera blir det ju inget problem.
Ett problem som jag dock insett nu är att om man tapetserar en fondvägg och målar resterande blir det att se konstigt ut om hörnet är rundat som det ju blir med fogen. Vart ska man då sluta med tapeten...?
Men håller du dig till ett alternativ, måla ELLER tapetsera blir det ju inget problem.
Med lite övning brukar det gå bra att spackla hörnen, men man ska inte använda de vanliga spackelspadarna. Man ska använda en sådan där lång smal, vad den nu heter, och slipa av hörnen på den för annars skär man sönder och fastnar i remsor och skivor.
Så lägg en klick spackel på en vanlig spackel och arbeta med den smala.
Sedan kan man släta till med en bredare spackel, men risken är stor att man drar remsan med sig.
Har man stora glipor brukar jag spackla i dem en gång före jag sätter remsan, vanligtvis behöver man inte slipa emellan.
Så lägg en klick spackel på en vanlig spackel och arbeta med den smala.
Sedan kan man släta till med en bredare spackel, men risken är stor att man drar remsan med sig.
Har man stora glipor brukar jag spackla i dem en gång före jag sätter remsan, vanligtvis behöver man inte slipa emellan.
Klicka här för att svara