T
ThomasN: Dåså var det gjort! Resultatet blev mycket bra! Dock var det inte fullt så drygt som vi hade hört, jag skulle rekommendera en sån burk per 25 kg bruk. Blanda först ner pulvret i den mängd vatten du skall blanda bruket med så det blir jämt och bra. ;)
6 svar · 17,2k läst
·
N
Nix: Jo, det är ju så jag minns det. Som TiGGrE säger alltså. Jag tror att det är det bygging är ute efter också. Tackar för svar.
4 svar · 3,3k läst
T
Tippas: Det skulle kanske fungera. :) De lämnar huset så vi ska tapetsera lägga golv och sätta köket. Var det svårt att ta upp golvet igen för att sätta spottarna?
4 svar · 1,9k läst
G
gurra80: Men om man har kakel som är tät och fog som är tät så tycks ju problemet va löst. Eller?????
26 svar · 4,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jo ho, det heter syll på timrade hus också :P
6 svar · 6,3k läst
volvo
volvo: [citat] Instämmer! Det är inte lätt för en lekman att se om det är en bärande del eller ej. Den kan ju vara bärande trots att den murats efteråt.
7 svar · 2,9k läst
B
ByggIng: Aj aj aj! Du är på väg att göra det jobbigt för dig. Som de flesta känner till så är oisolerad platta på mark med uppreglat golv en riskkonstruktion. Jag är ledsen att behöva berätta för dig men golvvärmen gör det inte bättre. Först och främst, bort med organsikt material från plattan. Den ska va sopren! Sen plastfolie så diffusionen stannar så tidigt som möjligt. På den
1 svar · 6,9k läst
D
David: ;D Det var ju inte så farligt dyrt. Den prisuppgift jag fått, (om jag kommer ihåg rätt, vilket jag sällan gör), har legat kring 400 SEK+ moms och betong. mvh David
9 svar · 38,3k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Bara lite nyfiken. Varför ska det alltid vara vattenfyllt? :-?
5 svar · 4,2k läst
P
perese: Gjorde något liknande mot ett lutande tak i en klädkammare. Jag valde 22mm spån för att få något att skruva i samt att får det stabilt. Kunde i efterhand valt 19mm spån då det blev mycket stabilt (skyddsrum??). Däremot märkte jag att om man skruvar upp inredning i samma höjd (vilket man vill förmodligen vill) är det inte mycket över om man tar 16mm. Vi valde spån för priset
8 svar · 5,4k läst
Immobil
Immobil: Den enda jag kan komma på är Arteferro: http://www.arteferro.se/shop/index.php?cPath=22&osCsid=fbd57723225ba2f447854ce4113877c6 ::) Fast billiga är de ju inte. :P
1 svar · 5,4k läst
L
LyckeKonsult: Vattenglas / silikat är ett bindemedel som regerar kemiskt med mineraliska underlag och används i silikatfärg. Det stärker stenens yta så att den blir lättare att hålla ren utan att det blir så glansigt som jag tror det kan bli med klinkerolja. Sök på silikatfärg, så fär du mycket att läsa i ämnet... ;)
7 svar · 33,4k läst
S
stefan69: www.gsbyggvaror.se Bra priser ladda hem prislistan (bra att ha).
5 svar · 11,8k läst
MathiasS
MathiasS: Är det skivor liknande LUX-skivor du tänker på? Sök på LUX på forumet så hittar du priser.
1 svar · 3,1k läst
N
Nix: Varken klinker, fästmassa eller fogmassa är täta. Hustrun jobbar på ett större byggföretag och en av deras vassaste projektörer förordar klinker på källargolv (utan tätskikt). Även om vi saknar isolering så är grundtanken densamma anser jag. Vår platta är dessutom rätt torr, då det är gott om sprängsten under. Har man en superfuktig platta kanske man skall tänka annorlunda,
25 svar · 9,8k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58160/0]Fönster & dörrar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 4,3k läst
MathiasS
MathiasS: Ja byggmax visade sig nog vara det smartaste alternativet. Enda problemet där är att det är lite för fuktigt för att skruva upp nu på direkten. Det vill gärna ligga ett par veckor innan man lägger det enligt uppgift. Det blev istället b-sortering från siljan via ttgolv.com, dyrare, men med lite prut så kan jag leva med priskillnaden..... Men byggmax är nog det "bästa" alternativet
5 svar · 4,6k läst
·
H
hipshot: Någon som vet?
5 svar · 2,7k läst
Fasting65
Fasting65: Det är nog enklare med en 145-regel och 45-regel med tanke på vad som finnes på brädgården. Överväg att öka till 170-regel. Inte för att jag vill vara alltför dryg så heter det OSB.
1 svar · 3,7k läst
S
steffen: OK, det är så olika beroende på etagets konstruktion. Jag har en kantbjälke 45x220 som yttersta regel vid det övre etaget så den skulle jag kunna skruva fast med en genomgående bult. I den undre fästdelen så är det golvspån lagt så där skulle jag kanske behöva något mer än att bara skruva rakt ner i golvet.
13 svar · 4,7k läst
bebben
bebben: Ahhhh!! Gamla goa göteborrrg :D
3 svar · 3,8k läst
Z
zankan: [citat] Givetvis vad det så...Vet inte om jag skall skylla på trötthet kanske....
4 svar · 5,2k läst
G
greenbay: Jag skulle vilja tacka byggaren för ett konkret tips "kottla mellan flänsarna...". Du har alltså plyfa och 2 lager gips utanpå det? Skall jag lägga isolering inne i lådan, för brandskyddet, och ev ljuddämpning? Hur fäster jag kottlingarna, sättlim? Är det helt förbjudet att klä med panel, t ex finhyvlat? Utanpå plyfa + 1 lager gips? Till er andra måste jag nog tyvärr säga; Läs
7 svar · 9,9k läst
S
sthe: Tja, det finns inga undermedel här, det bästa som är något sånär lätt att få tag på är isolering av Polyuretanskum (PUR) som används till framförallt isolering av kylar. Har ofta ett lambda värde lägre än 30. Hittar du hos kylfirmor. Näst bäst är extruderad polystyren (XPS) finns att få tag på i välsorderad bygghandel. Lambda ner mot 30. Att jämföra med mineralull som
1 svar · 3,7k läst
P
poiu: Men man får betala för beräkningen av resonatorn. :) En komplikation är väl att det gissningsvis är ett pulpettak med full takhöjd. En annan variant är väl panel absorbenter/resonatorer kommmer inte ihåg vad de heter oil cloth eller nått. Om jag minns rätt gick det att använda skivor också.
3 svar · 2,5k läst
A
AndreasK: Det kan ju förklara saken... kul att hustillverkaren tänker på ergonomin när de inte själva spikar ihop huset...
5 svar · 2,1k läst
L
Loda: http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docLinks/00CADB9ED84F51E3C1256E150043BBA3?OpenDocument&m=mmmcmd
1 svar · 3,8k läst
saturnus
saturnus: Tack. Ja jag har registrerat mig där, och läst en del av dessa x y , p och N. Nu vet jag inte om kommunen överhuvud taget kommer att begära några konstruktionsritningar/beräkningar, men om i fall, så får jag knåpa hop något från inläggen ovan. Bygget blir utanför detaljplanerat område. När jag för några dagar sedan ringde för att beställa en Nybyggnadskarta, så behövdes ingen
14 svar · 65,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: En stor fördel med 13mm är att den finns bra mycke billigare då den säljs i större mängder. ;)
19 svar · 15,6k läst
saturnus
saturnus: [citat] Rätt, jag hade också hållt mig ifrån vattenlösligt lim.
9 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.