Jag har en 6 mm panelskiva ("mifa panel") som ska fästas på spånskiva. Jag utgår från att jag måste limma panelen, men vilket lim ska jag använda?

"Trälim" är väl det korta enkla svaret men duger det med "vanligt" trälim som läggs i strängar?

Eller ska man ta typ vävlim och rolla på?

8-) Satsa på PL 400. ;)

Utveckla gärna, vad är det? :-?

PL400 är ett så kallat konstruktionslim, finns att köpa på tub som latex och silikon finns på, dvs. sätts i sprutan. Kan användas till att limma allt möjligt, ex. takpannor, cementplattor på asfalt, träpanel på spånskiva ....

Pedagogisk bild:

350513_X_2004-06-29_165522.jpg

:) :-X

Tackar, tackar!

Hum, jag har lättare att ta mig till Biltema... Vad tror ni om följande kandidater, vilken ska jag välja?

40 SEK:
Monteringslim (36-4817)

"För limning (utan primer) av de flesta material som t.ex. klinker, träpaneler, gipsskivor, plast- och trälister, samt stål- och plåtdetaljer. Ger en elastisk limfog. Limmar även fuktiga, ickeporösa ytor. Hög motståndskraft mot vatten, rengöringsmedel och alkalier. Transparent. 310 ml, patron."

25 SEK:
Snickerilim (36-4811)

"Vattenbaserat snickerilim för inom- och utomhusbruk. För limning av trösklar, dörrposter, lister och paneler av trä. För limning av spånskivor och PVC-plast på murverk av tegel och betong. Efter härdning bildas en stark, varaktig och fukttålig limfog. Full styrka (+23 °C): efter 7 dygn. Temp.beständighet efter härdning: -15 till +60 °C. 300 ml."

Förr hette det rätt o slätt =sättlim

Jag hade valt monteringslimmet för det torkar antagligen snabbare. :)

Immobil skrev:
Jag hade valt monteringslimmet för det torkar antagligen snabbare. :)
Rätt, jag hade också hållt mig ifrån vattenlösligt lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.