15 610 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Renoverings gips i råsponttak?
Sida 1 av 2
Hej! Skall sätta gips i taket och funderar på om det fungerar med 6mm renoveringsgips?
Det har tidigare varit ett pappspänt tak som tyvärr blivit fuktskadat under pappen sitter råspont.
Vari ligger problemet att sätta upp 6mm:s ? är det att skivorna blir ohanterliga och går av? Annars vore det ju bra att få dom urfasade kanterna för att lättare kunna sätta fiberremsa och spackla. Nån som har provat?
Det har tidigare varit ett pappspänt tak som tyvärr blivit fuktskadat under pappen sitter råspont.
Vari ligger problemet att sätta upp 6mm:s ? är det att skivorna blir ohanterliga och går av? Annars vore det ju bra att få dom urfasade kanterna för att lättare kunna sätta fiberremsa och spackla. Nån som har provat?
Ja, det fungerar med ROT-gips.
Fördelarna med att välja 13 mm gips istället är att den inte är lika känslig för ojämnheter i underlaget, och personligen tycker jag att skruvningen blir "slätare" på 13 mm. 6 mm kan vara lite svajig och bynglig att jobba med ensam, men vikten talar ju till dess fördel.
Jag skulle ha använt 13 mm gips i 900-bredd, och eventuellt hyrt en gipshiss beroende på hur stort taket är.
Fördelarna med att välja 13 mm gips istället är att den inte är lika känslig för ojämnheter i underlaget, och personligen tycker jag att skruvningen blir "slätare" på 13 mm. 6 mm kan vara lite svajig och bynglig att jobba med ensam, men vikten talar ju till dess fördel.
Jag skulle ha använt 13 mm gips i 900-bredd, och eventuellt hyrt en gipshiss beroende på hur stort taket är.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man ändå skall ha gipshiss så kan man lika gärna ta 1200 breda skivor (om man är 2 som lyfter upp skivorna på hissen), då slipper man några skarvar.
Jag har ingen större erfrenhet, (1 tak på 32 kvm). Men jag skulle absolut ta normaltjocka plattor. Utan att veta det så tycker jag att de "känns" som att de tunna plattorna skulle hänga lite. Nu vet jag inte om du tänkte skruva direkt mot råsponten eller sätta reglar på ex. cc30. Misstänker att det blir lättare att få det jämnt då.
Jag har ingen större erfrenhet, (1 tak på 32 kvm). Men jag skulle absolut ta normaltjocka plattor. Utan att veta det så tycker jag att de "känns" som att de tunna plattorna skulle hänga lite. Nu vet jag inte om du tänkte skruva direkt mot råsponten eller sätta reglar på ex. cc30. Misstänker att det blir lättare att få det jämnt då.
Tänkte inte regla då jag inte vill själa mer av takhöjden.hempularen skrev:Om man ändå skall ha gipshiss så kan man lika gärna ta 1200 breda skivor (om man är 2 som lyfter upp skivorna på hissen), då slipper man några skarvar.
Jag har ingen större erfrenhet, (1 tak på 32 kvm). Men jag skulle absolut ta normaltjocka plattor. Utan att veta det så tycker jag att de "känns" som att de tunna plattorna skulle hänga lite. Nu vet jag inte om du tänkte skruva direkt mot råsponten eller sätta reglar på ex. cc30. Misstänker att det blir lättare att få det jämnt då.
Råsponten är hyffsat jämn så det blir nog inget problem.
Kör nog med 13mm:s gips det blir nog enklast o bäst. Det blir lite krångligare med spacklingen bara. O hur får man skarvarna att inte spricka?
Gips hiss?? Undrar vad det kostar att hyra en sån det skulle ju förenkla arbetet avsevärt :
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag hyrde över en helg när jag byggde mina 32kivm. Själva momentet att få upp skivan och skruva fast den tog i princip ingen tid. Däremot så hade jag inget golv i stora delar av rummet så jag var tvungen att lägga rätt mycket tid på att bygga provisoriska golv där jag drog fram.
Jag gipsade ca. 40 kvm pappspänt tak (med trä under) i somras. Använde 6 mm gips 90 x 250 cm. Köpte en ställbar stötta på typ Jula för nån hundring och tillverkade ett T av 45x45 virke. Stöttan i trä gjorde jag nån centimeter kortare än takhöjden. Inga som helst problem att göra det med en man. Men i mitt fall var inte något rum längre än 5 meter, dvs högst två skivor "på längden". Jag satt T-stöttan mot vägg med en glipa på nån centimeter till tak, lyft upp skivan på T-stöttan, höll i skivan med en hand och satte den ställbara på mitten. Sen skruvade jag och flyttade stöttan vartefter så det blev stum där jag skruvade. Skivhiss är säkert bra men jag tyckte inte det va så jobbigt alls att göra på detta vis. Betydligt jobbigare, och tråkigare, är spacklingen... Är man två man och hemmafixare och det inte handlar om extremt stora ytor så skulle jag aldrig fundera på skivhiss när man skrivar 6 mm-gips. Slutligen, jag valde att behålla det gamla spänntaket under för då blev ytan jämnare än om jag hade rivit pappen. Då funkade det utmäkt med 6 mm gips.
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
Är 6 mm gipsen fasad på kort sidorna? De 6 mm skivor jag har köpt/sett har i vart fall aldrig varit det, men jag kan ha fel det har hänt förr
Tycker det går väldigt bra att sära kortskarvarna själv.
Själv skulle jag inte vilja sätta en så mjukskiva som 6 mm i tak.
-Åke
Inga vanliga gipsskivor, 6 eller 13 mm, är fasade i kortändan. Det får man göra själv. Alla vanliga gipsskovir är fasade på långsidan. 6 mm är väl inte "mjukare" än 13 mm, möjligen 7 mm tunnare. Eftersom man sällan går i taket, eller på annat sätt belastar ett tak underifrån, så kan man precis lika gärna köra 6 mm som 13 mm.
