Nu skall vi klä vår balk, en h-balk som bär upp övervåningen.
Den bygger 10-12 cm nedanför takgipsen, men vi är inte helt säkra på hur vi går vidare?
Jag hörde gips från någon, men det känns ömtåligt, lätt att slå i om man flyttar på ngt t ex.
Förslag, tips och gärna bilder önskas!
mvh
Peter

Hmm... en sådan balk *får* man väl inte klä in hur man vill (men den ska kläs in). Det finns antagligen några regler rörande brandskydd man måste följa? Antagligen så är gips därför det bästa alternativet.

Gips för brandskydd är en god tanke, men formellt tror jag inte att det behövs i ett enfamiljshus. Har för mig att kravet gäller mellan brandceller. Och det har man oftast inte annat än mellan garage och bostadsdel, eller mellan olika lägenheter i ett hus.

hempularen skrev:
Gips för brandskydd är en god tanke, men formellt tror jag inte att det behövs i ett enfamiljshus. Har för mig att kravet gäller mellan brandceller. Och det har man oftast inte annat än mellan garage och bostadsdel, eller mellan olika lägenheter i ett hus.
Ok, jag hade för mig att det gällde bärande delar oavsett om det är ett småhus eller inte. Jag har tex en balk i garaget som mellanbjälklaget vilar på, och den borde det nog vara gips på. Brinner det i garaget finns det risk att halva huset faller ner i garaget...

Det finns brandskyddsfärg att måla på som sväller upp vid värme och bildar ett isolerande lager. Alternativ till att klä in med skivor.

ClasseClas
greenbay skrev:
Nu skall vi klä vår balk, en h-balk som bär upp övervåningen.
Den bygger 10-12 cm nedanför takgipsen, men vi är inte helt säkra på hur vi går vidare?
Jag hörde gips från någon, men det känns ömtåligt, lätt att slå i om man flyttar på ngt t ex.
Förslag, tips och gärna bilder önskas!
mvh
Peter
Hej, min snickare körde med 90 graders plåtprofiler och byggde en låda av gips. Helt OK för mig!

Man ska även tänka på eventuella rökdykare. Det finns nog ingen konstruktionsdetalj som orsakat fler dödsfall bland brandmän än järnbalkar.

Det är förvånande att de överhuvudtaget får användas vid bostadsbebyggelse.

Jag skulle vilja tacka byggaren för ett konkret tips "kottla mellan flänsarna...".
Du har alltså plyfa och 2 lager gips utanpå det?
Skall jag lägga isolering inne i lådan, för brandskyddet, och ev ljuddämpning?
Hur fäster jag kottlingarna, sättlim?

Är det helt förbjudet att klä med panel, t ex finhyvlat? Utanpå plyfa + 1 lager gips?

Till er andra måste jag nog tyvärr säga; Läs frågan!
Hur många har panel i taket? Vi har gips i hela taket, men vill hellre ha trä runt denna balk.

mvh
Peter

• Gilla
Pajenjohan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.