4 354 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
OSB2/OSB3? i badrum
Jag menar alla stammbyten som man varit på där det är gipsunderlag där blir det mycket arb. om Tartan får rätt 
fritzo skrev:
Får väl lägga min åsikt till alla andras:
Håller med Tartan.
Jag har aldrig kunnat rekommendera gips i våtrum, oavsett hur mkt tätmedel man lägger på!
Det måste vara ett material som inte skadas/påverkas av fukt!
Håller med Tartan.
Jag har aldrig kunnat rekommendera gips i våtrum, oavsett hur mkt tätmedel man lägger på!
Det måste vara ett material som inte skadas/påverkas av fukt!
Fundera på det här då:
om nu fukten når skivmaterialet på något magiskt sätt - vart tar den sedan vägen? Antingen fuktar den gipsen (=mögel) och regelverket innanför (=mögel+röta) eller så rinner den ner på golvet för att skivan i sig är vattentät. Är det ena bättre än det andra?
Om vi vänjer oss vid en renoveringscykel som inte initieras av skador så är det knappast ett problem med gips i våtrum.
Vi kan ju aldrig göra annat än att tillämpa de just nu kända kunskaperna. Gissa och tycka kan vi ju - men vi kan knappast veta vilka effekter våra val idag får på lång sikt.
om nu fukten når skivmaterialet på något magiskt sätt - vart tar den sedan vägen? Antingen fuktar den gipsen (=mögel) och regelverket innanför (=mögel+röta) eller så rinner den ner på golvet för att skivan i sig är vattentät. Är det ena bättre än det andra?
Om vi vänjer oss vid en renoveringscykel som inte initieras av skador så är det knappast ett problem med gips i våtrum.
Vi kan ju aldrig göra annat än att tillämpa de just nu kända kunskaperna. Gissa och tycka kan vi ju - men vi kan knappast veta vilka effekter våra val idag får på lång sikt.
Kanske om vi bygger golvet oxå vattentätt? 
Men det ända "säkra" sättet jag kommit på med det jag vet idag vore väl att svetsa en rostfri "tank" att duscha i, och jag hade faktiskt allvarliga planer på detta tills budgeten och verkligheten gjorde sig påmind...
well, well jag kan leva med att behöva renovera badrummet igen ngn gång...
Med min konstruktion av tillbyggnaden så blir en ev renovering av badrummet en relativt smidig affär
mvh micael
Men det ända "säkra" sättet jag kommit på med det jag vet idag vore väl att svetsa en rostfri "tank" att duscha i, och jag hade faktiskt allvarliga planer på detta tills budgeten och verkligheten gjorde sig påmind...
well, well jag kan leva med att behöva renovera badrummet igen ngn gång...
Med min konstruktion av tillbyggnaden så blir en ev renovering av badrummet en relativt smidig affär
mvh micael
Nu är det ju en design fråga också, men i sommarstugan satte jag en duschkabin med tak. Suveränt; varmt och duscha och vattenångan kondenserar på kabinensväggar.
Anslut till golvbrunn och slipp vattenskador och minska fuktbelastningen i huset.
Men inte lika snyggt som helkaklat med "svävande" glas osv. .
Anslut till golvbrunn och slipp vattenskador och minska fuktbelastningen i huset.
Men inte lika snyggt som helkaklat med "svävande" glas osv. .
Vart tog plastmattan vägen? Finns många fördelar med den när de kommer till fuktsäkerhet som verkar vara brännpunkten här. För det första har PVC-mattan ett ånggenomgånsmotstånd som inte är av denna värld, det är ett av de tätaste material vi tillverkat. För det andra SER man tätskiktet till skillnad från kakel/klinker. En skada i tätskiktet upptäcks tidigt! Slutligen vet alla att en tråkig, sliten plastmatta från 70-talet snabbt åker ut när renovering kommer på tal. Kommer samma resonemang föras med kakel/klinker i framtiden? En platta blir inte sliten, man har hittat keramik som är flera 1000 år gamla... men tätskiktet då??
Vad händer när fukten tränger genom skarvarna då.tartan skrev:
Usch! Då ruttnar ju reglarna å isoleringen möglar.
Sen sprider det ju sig vidare in i köket kanske, å in i kylskåpet.
Då blir det mögelost!
Inväntar larm från PER&BKR.
Ja, det blir bättre.Karl o Angela skrev:
Men visst är det ett problem med fukten i badrummen, och det är också märkligt att man inte från myndigheternas sida tar och drar upp riktlinjer för hur det skall vara, då det i slutändan blir vårdkostnader för de som drar på sig allergier och andra sjukdomar.
Det är ca 20 år sedan man forskade kring badrummen i flerbostadshusen, och fann då att det tar ca 1 minut för vattnet att komma igenom fogen, om man låter strilen spruta vatten på väggen. Med tiden rinner det igenom väggen.= inget konstigt=ganska logist.
Klicka här för att svara