JohanOLinda
JohanOLinda: Tape:a inte alls! Konsten i en snygg fog ligger allra främst i att dra på rätt mängd från början. Ha sedan en mugg vatten blandat med diskmedel till hands. Tryck på fogen, doppa fingret och stryk ut, överflödigt på fingret "skrapar" du av i mellanåt. Överflödigt på sidorna av fingret (ska inte va mycket) kan du skrapa med nageln när du är nöjd med själva fogen. Men återigen,
8 svar · 4,5k läst
morsan
morsan: Höganäs har också ;) http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2005/10/4/Trend.pdf sid 18 (eller 52 om du går på miniatyrerna) Men de har bara 3 färger, den är 15mm tjock. Massa återförsäljare i Stockholm med omnejd :)
12 svar · 11,6k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44176/0]Värme[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Varför inte spån? Leder gipsen värme bättre, eller är det någon annan anledning? Tompa [/quote] Hellre ett lager extra gips än 22mm spån - rätt eller fel, så har iaf jag resonerat. Dels med avseende på värmeledning, dels bygghöjden. 1 centimeter är viktig när man renovera hus..... :=)
8 svar · 2,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Så länge dräneringen är dräglig och du inte har vatten från insidan så funkar det bra. Själv rev jag bort detta när jag fixade mitt badrum för att vara säker på att inte det skulle bli problem i framtiden. Materialet är ju trots allt träspån. Men i resten av källaren kommer det nog få vara kvar om jag inte ser några problem.
4 svar · 3,9k läst
·
A
andreashj: Även vi använde gypsum, blev kanon. Sen är det bara att rolla på primer och fuktspärr enlig instruktionerna. Vad dock lite orolig för att använda gips i ett badrum, då det är vattenlösligt. När jag anlitade killarna tog jag för givet att de skulle använda "riktig" cemetbaserad puts. De bedyrade dock att Gypsum funkar i badrum och så står det även på produktbeskrivningen. /A
10 svar · 11,9k läst
Immobil
Immobil: :o VARNING, för sprickbildning! ;)
5 svar · 2,8k läst
R
rosebuddy: good thinking...tack... Knudsen eller Karlsson...strunt samma - nu vet jag ju vilkenm funktionen är! ;D
5 svar · 3,7k läst
G
gta324: Hej.... Har ett vinkelrum som är igenbyggt med en bokhylla på ena sidan och en gardrob på andra sidan och hade tänkt bygga en fondvägg istället för bokhyllan. I fondväggen skall sedan en 42" tv fällas in, och även två belysta små "fack". Skall jag använda mig av gipsskivor eller spånplatta att göra väggen av? Runt fondväggen blir det nog någon list, tror det blir svårt att få
0 svar · 2,2k läst
M
Max31: Hej Vi gjorde likadant när vi byggde till mina föräldrars sommarstuga. Vi la vindpapp över för att det inte skulle blåsa rakt in i isoleringen, stugan står på plintar. Jag kan dock inte svara på om det finns någon "risk" med detta sätt att göra trossbotten. /Max
1 svar · 4,7k läst
D
dalle: Ett tips, ring tillverkaren av badkaret och fråga om råd. Man blir fövånad över hur hjälpsamma de kan vara ibland! :)
1 svar · 4,3k läst
S
siamthai: Ok, det blir nog enklast med det.
3 svar · 5,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Lite tips om böjning av just gipsskivor: http://www.norgips.se/type1.asp?gid=406
3 svar · 4,8k läst
A
anaitis: Tänkte mig plywood för att det skulle bli lite stabilare. Kan nog gå utan också. Skruvning går bra mot puts (plugg!), limning brukar gå bra, kanske du ska rugga upp färgen ngt först. Du hittade nackdelen - minerit ÄR dyrare i inköp. Men iaf jag brukar sova lugnare - fukten kan inte påverka skivan. Fuktspärra som vanligt. Det kan vara bra med ngn fogmassa (obs : inte silikon!) i ev
3 svar · 3,8k läst
D
daniellindholm: Tack för hjälpen! Skall leta upp ett stenhuggeri nästa gång jag beger mig till storstaden och titta på lite färger.
4 svar · 6,6k läst
Immobil
Immobil: 8-) Latexfog + ny färg. ;)
2 svar · 2,0k läst
M
moroten: You can fill it up with concret that can be bought in 25kg bags.
1 svar · 3,9k läst
S
svh9633: Hej! Hur har det gått? Jag ska själv göra precis likadant och är lite konfunderadöver hur väggen ska bli stabil. Tacksam för svar /Sam
1 svar · 3,5k läst
T
ThomasN: Har sågat ner karmen mellan hall och sovrum och tänkte mura ett valv av tegel. Väggen är nästan 30 bred. Finns det så långa tegelstenar att köpa? Man vill ju helst att det skall gå ut 5-15mm kanske på sidorna också. Annars blir man ju tvungen att lägga det om lott vilket hade varit skönt att slippa...
0 svar · 3,4k läst
F
fooney: MM en annan hade ju flytet att den skulle explodera i min verktygslåda.... tog en vecka o hugga ut mejslar o dylikt som var inskummade ! :P
7 svar · 3,4k läst
M
Mats: Det första blir väl igentligen att planera och samordna dina inköp. Blir lätt många mil bil för att skaffa en småpryl här och en där. Sen kolla vart du har någon återvinning/försäljning av begnat byggmatrial. Både billigare och bättre att återanvända än bygga nytt. Hittade nästan nytt gustavsbegsporslin till badrummet. WS plus handfat för 1500. Ny sits till wc 200:-. klart bra
1 svar · 3,0k läst
M
Mats: Ett Fast fönsterparti lika stort som dörren tycker jag känns som den smidigaste lösningen. Då kan man ha tegelramen kvar. Sen kan man ju sätta sån där plastfilm som motsvarar vattrat glas på nederdelen om det skulle vara i badrummet
6 svar · 8,7k läst
·
S
sigpl: Lycka till :)
12 svar · 9,9k läst
S
12 svar · 9,9k läst
D
Draven: [citat] Hmm, ja får nog tänka på detta lite. Det mest akuta med detta rum just nu är att få dit ett tak så jag behöver egentligen bara regla upp en vägg som ska dela upp rummet i ett biorum ett server/data rum. Så jag tänkte mig följande... Ta en 45x95 som ska vara i botten och skruva fast dom två yttersta reglarna i denna, res sen det hela upp och skruva fast dom två yttersta
6 svar · 4,5k läst
S
sambaengi: Tack för tipset! Det här verkar vara en riktigt spännande sida!
4 svar · 3,5k läst
pappskallen
pappskallen: Kan inte se några problem med att köra på underliggande spikregel såtillvida att du kan pricka regeln och att väggen är någotsånär rät. (detta gäller inomhus antar jag)
3 svar · 11,4k läst
D
dalle: Kolla in drömfönstret, de har en massa runda grejer (även utan fönsterruta). Man kan beställa via de flesta större bygghandlare, t ex K-Rauta. www.dromfonstret.se
1 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58203/0]Fönster & dörrar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Börja uppifrån så behöver du inte skydda golv när du fixar väggar eller väggar när du målar taket. :)
1 svar · 4,1k läst
S
sigpl: Det är svårt att uttala sig utan en ritning på planlösning. Man kan skilja på bärande och stödjande konstruktioner. Troligtvis är väl takstolarna självbärande, dvs utan behov av stöd från någon innervägg och vilar enbart på ytterväggarna. Hjärtväggar behöver ju inte vara bärande i den bemärkelsen att de ska bära tyngd av ovanliggande väggar utan bara stödja bjälklaget
1 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.