Byggmaterial & Byggteknik
sigpl: Dina takstolar är alla gånger självbärande. Bärande innerväggar ska, enligt god sed, vara markerade ned ett längsgående stålband, innanför gips och sånt vill säga. Så om du i framtiden börjar riva en sån vägg så stoppa i tid.
Alsti18: Jag vet inte om du läst tråden om att bygga hus för 650 000 sek under lösvirke men där kommenteras ytterligare en intressant sak som blev rätt för oss av en slump nämligen att ha elcentralen centralt placerad. Detta minskar kostnaderna för rör och kabel. Ofta ser man grovkök/teknikrum- där centralen oftast sitter placerade i ett ytterhörn av huset. Som sagt det finns säkert många
elof: Visst Jem&Fix, Byggmax och Cheapy finns ju i karlskrona, men vill du ha bra service och riktiga byggvaror så åk till Jämjö Träindusti, dom har allt och lite till....och till rellativt bra priser för att vara en riktig brädgård. Är själv stammis där :)
Mats: tipsar som vanligt om ramirent. De gör inte mycket väsen om sig men de har de mesta till bra priser
Tompa01: [citat] Du skriver att golvet hade satt sig innan badrumsrenoveringen. Kollade du inte då hur mellanbjälklagret såg ut? Vet du när det satte sig, och pga vad? Är du säker på att det beror på de avväxlade bjälkarna? Det låter som ditt hus är gammalt, att golv och tak i äldre hus lutar är inget ovanligt. I mitt kalkstenshus från mitten på 1800-talet så varierar takhöjden ca 12 cm
danhard: Vad hände med din undersökning om massivträ hus MTE av Ekologibyggarna ? FUnderar också denna konstruktion. mvh /Ulf
AndreasK: Åk till Högsbo Trä (Agust Barks gata, vid fd. Pripps). Du får det tillsågat med god precision, dock så får du betala för hela skivan när du köper MDF. Bra priser och service.
platini: OK. Tack för hjälpen. Jag får helt enkelt kolla med byggnadsingenjör.
MathiasS: Innehållet i detta ämne har flyttats [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41369/3#3]HIT[/link] av MathiasS.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50467/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
Mats: Gör så här varianten var som sagt lättbetongblock. Tycker att det känns bättre än trä iom att det kan bli fuktigt runt tvättmaskinen
chris47: Lustigt. Jag tyckte det var det fulast bordet jag sett. Dessutom opraktiskt. Hur gör man rent i nerböjningen? Det är ett designbord så det har fått kosta hur mycket som helst troligtvis. Kolla på sidan. Det är inte böjt utan ursågat. ådringan är nämligen helt rak. Man har sågat ur formen från träplattor. Troligtvis ihoplimmade om man inte tagit virket från redwood vill säga ;D
kakelmaster: Spikade du upp panelen med klammer eller har du synliga spik ;)
tiggre: [citat] förra våren, mekade ordning en garderob hos mor å far min... (tak, gipsskarv och bredspackling...) har innan det gipsat en hel kåk på insidan, bredspacklat en hel del etc etc... så är väl inte helt novis... men som du säger, de köper i olika omgångar... och olika tillverkare... ungefär som att bagerier i ryssland mer å mer köper jäst från sverige då kvaliten är
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19481/0]Verktyg och maskiner[/link] [move by] MathiasS.
daniellindholm: Om det inte sviktar störande mycket då du hoppar på det, blir det förmodligen mycket bra om du lägger ett riktigt brädgolv. Lycka till med projektet!
Tullamore: Den här pdf:en har hjälpt mig mycket när jag lagt kakel i badrum och tvättstuga: http://www.svenskakakel.se/pdf/Platt.pdf
chris47: Vi fick en offert på 30'000 för 90 kvm. En fördel med golvvärmeslingor även på övervåningen som man måste ha med i beräkningen är att man kan ha samma temperatur på matnings-vattnet både uppe och nere. Om man har olika system i huset måste man anpassa temperaturen i värmepumpen till elementens nivå som är ca 10° högre och detta är oekonomiskt. Man måste dessutom chunta ner
Fredrik1976: var börjar man om man tänkt regla upp väggar i ett gammalt hus? i vårat fall är det tillläggsissolering innåt mot ytterväggarna och regla upp innerväggarna för att gömma el. golv och tar blir nytt också! var börjar jag då? vilken vägg börjar man med? :D
hajof70: Ähum, lite pinsamt när man satt på beskrivningen själv.... :P Boken "Småstugebygge genom eget arbete" är en guldgruva :D Å andra sidan är ju inte min variant, stålbalkar, betong och grooovt grus, exakt beskriven :'( ;D http://www.swehjo.com/diverse/bilder/bjalklag_01.jpg http://www.swehjo.com/diverse/bilder/bjalklag_02.jpg http://www.swehjo.com/diverse/bilder/bjalklag_03.jpg
hajof70: Jodå, vi har roat oss med allt det du har nämnt. Röktestet gav inte så mycket, kom rök ur i princip i alla pipor oavsett var vi stoppade in rökpatronen ;D Tricket är att jag har två kanaler att välja på: - den ena går troligen (!) till två ventialtionshål, varav ett mynnar ut i nya pannrumet samt en sotlucka, alla i princip så långt ifrån varandra som de kan vara.... Vi har inte
dalle: [citat] Den liggande regeln (den som spaljéns spjälor är fäst vid) var endast stabilt fästad i ändarna. I mitten fanns en liten kil som man lätt kunde pilla bort, alltså inget tryck där (och hade det varit det hade nog kilen krossats). Om det istället visat sig att regeln vilat på bjälklaget även på fler ställen än på sidorna hade jag nog behövt fundera lite till...
Ubbe: Finns ingen anledning att strölägga virke som redan är torrt. Jo, förresten det är bra att lägga in tunna (5x30) "bindströn" någonstans kring var 5-10:de lager för att stabilisera traven lite :) Vad gäller täckning räcker det med regnskydd uppifrån, men då helst tilltaget så att det inte kan regna in från sidan. Det är lättare för ev fukt att vandra ut om sidorna är öppna ;)
Mattias L.: Finns i varje järnhandel. Finns även övergång från det gångjärnet till modernare dörr.
RenoVera: Hej, Jag köpte på järnhandeln en sorts tavelupphängningskrok till just gipsvägg. Den är vit och platt och man slår i den med hammaren. Den lämnar inte större märken efter sig än ett litet vågrätt hack när man tar bort den. Finns i olika storlekar allt efter behov. Kolla hos din järnhandlare, det finns säkert där. Molly är helt onödigt till tavlor, klockor och sån´t. :D// Fia
matte2k: Är det jag söker inte samma teknik som Mattias gjorde i sista avsnittet av RoomService?... Fast man behöver en lite större sådan där fräskam än vad han hade :) http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11946 Åter igen. Det är ett sådant här bord jag skulle vilja göra. Eller rättare sagt ett sideboard fast med ändarana i stil med detta. [bild]