Byggmaterial & Byggteknik
Peppes_Bodega: Tack för hjälpen! Byggaren: Ditt sista alternativ verkar vara lättast för mig.Den befintliga bärlinan är iofs bultad med 2st.M12 bultar/gängstång som är genomgående på stolpen men jag förstår nu hur du menar.Alltså ta ur bärlinans höjd på den högra stolpen.Lägga upp en kortare regel som i sin tur sammansätts med befintlig+den nya(2meters )bärlinan? Kom på något.Borde man
s60: De finns gips som e lämpade för sånt...tror dom e 6mm sen så fuktar du pappen på gipsen me vatten så brukar de gå att böjja gipsen en hel del:) lycka till.. [citat]
fridde: Hej, Har ett 50 tals hus med lättbetongväggar. Jag tänkte nu ge mig på att riva ett antal av dessa och naturligtvis är vissa av dem bärande. Var lugna - jag tänker begära hjälp av konstruktör, men är nyfiken på vad effekten av detta kommer bli för mina andra projekt i huset. När man gör en avväxling med stålbalk, hur förankras denna i golvet? Ska den ställas direkt på
fridde: Hej, Har köpt ett 50 tals hus med uppreglat golv. Nu verkar det vara helt OK enligt Anticimex i och för sig, men det är en del av huset som har plastmatta i direkt på betonggolvet. Den naturliga reaktionen tycker jag är att lägga ett nivell golv där, för att slippa eventuella problem. Någon som har något annat förslag? Ni som har lagt nivell golv, vad har ni fått betala per kvm
zankan: Monteringen säger väl sig själv;-) Ta en titt på dina kökslådor alternativt byrålådor med dessa typer av beslag Annars så fästes den fast delen i stomme och den rörliga i lådan... Gör du lådan själv så använder du tex 4-6 mm plywood.. i 2 lager till sido stycket...I andra lagret gör du en ursparning för beslaget....
Skogsbananen: Men han vill ju ha betongen som yta. Det borde funka, men man ska nog ha fiberförstärkt betong i så tunna skikt. Sen måste du ju ha fuktspärr under såklart. Bärigheten är nog inget problem för som du säger så väger ju inte betong mer än klinker. Kankse blir säkrare om du tar ett lite tjockare lager betong? För att minimera risken att det spricker menar jag. Prata med ett
Milkshaken: Vi målade gipsbruket med ljusgrå färg vilket var neutralt och lagom mysigt. Glömde säga att jag borstade med murarborste oxå för att få strukturen.
M@ZE: Hjalmar, en liten fråga bara : Varför lägger du inte lådorna så att dom börjar precis ovanför golvlisten så slipper du den skarven iaf. Och så reglar du upp sidorna så kan du använda skenor istället, typ sånna man har på stora lådor i köket ? Kan ju vara en idé iof. Men annars, tack för inspirationen, håller själv nämligen på och funderar på hur jag skall ha utdragbara
Mats: Kan bara komma med ett alternativt tipps på en vikdörr. De går ju att anpassa lite lagom i bredd
Meta9: Hej Andersr, om du är riktigt noga när du murar, våg lod,så behöver du inte mer än 5till10 mm puts. Använd putsbruk c .
MathiasS: Läs dessa två trådar om övergången till ett nytt forum: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VIKTIGT Mvh, MathiasS
Manberg: Fint skåp! Angående rimmet, Förvaring -raring? Hoppas hon blir glad! God jul!
Linnex: [citat] Tack för svaret. jag kommer testa. blir det inte bra så är det ju bara att plocka bort :)
Kai_Lundgren: Ja, de två stöttorna är placerade mitt under skarvarna itvå av taktimren. Och javars, snesträvor skulle åtminstone öka frilagd golvyta, men det skulle vara härligt om man fick hela golvytan fri och kunde svänga runt en fullängdsbräda:-) Tänkte ha denna ladudel som snickarbod.) Kai
Mats: Vindduken är ju inte fukttät inifrån och ut utan bara utifrån och in enligt vad jag har fått lära mig så det borde väl fixa sig självt
Linnex: Innerväggar skall inte plastas. Därför skall man plasta tak och yttre väggar INNAN man spikar upp innerväggar för att ha den plasten heltäckande. Plast sätter man innerst på ytterväggar/tak för att hindra att varm luft pressar sig genom, kyls ner och kondenserar vilket ger fuktproblem.
Manberg: http://www.blocket.se/vi/10390434.htm?ca=2_s Där har du i alla fall ett vackert hus, såg rakt och fint ut, även taklinjen var bra så taket har nog hållit och håller.. Ett skal av ett timmerhus plockar du ner på max 2 dagar inkl fönster dörrar, är det golv, spån och murstock så tar ju det längre tid, även panel osv osv osv.. Ja du förstår, lycka till.
Manberg: Du måste nog bidra med mer information såsom: Är det opåböjrat projekt (nytimring) eller är det gammalt timmerhus som du plockat ned eller står ett gammalt redan på plats..alltså, var befinner du dig i processen? Följdfråga på det är vad är det för grund? Gjuter du grund så är det ju bara att lägga ner värmeslingor, om det är trossbotten så har jag hört olika om det där med
Ingenjören: Även en fasadtegelvägg (skalmur) är bärande i den betydelsen att den bär sig själv. Om du bara ökar öppningens bredd utan att armera över öppningen kommer väggen att spricka över öppningen och stenarna kommer att ramla ner. Om öppningen inte blir jättestor och ovanliggande laster inte är för ogynnsamma kan man lägga in armering i efterhand i liggfogen eller fälla in ett
ylven: [citat] Kan egentligen inte säga om en hjärtvägg per definition är bärande, men jag skulle tro det. En hjärtvägg är en vägg som ligger mer eller mindre mitt i huset, alltså där det skulle vara passande med en bärande vägg ;-)
Mikael_L: Välkommen till forumet! Jag antar att du alltså har isolering i yttertaket då, ovan övervåningen. Jag skulle plasta alla ytterväggar och yttertaket, helt tätt och noga. Jag skulle överväga att plasta i mellanbjälklaget OM jag misstänkte att jag vill hålla div ångor och avgasrök osv ifrån övreplan. Om det skulle bli någon form av bostadsutrymme (t.ex. gästrum, kontor, ungdomsrum)
Valbobygge: Jag ska ljudisolera ett bjälklag genom att först lägga en markskiva av stenull (kallades förr för elefantmatta) och sedan 22 mm flytande golvspån på detta. Jag vill undvika att det bygger allt för mycket. Förr fanns det 30 mm markskivor, idag hittar jag bara 50 mm. De markskivor jag är ute efter är gjorda av stenull, ganska tunga har hög densitet ca 150 kg/m3 Ska skicka in
Bjarredsbon: Hej forum! För några dagar sedan så droppade det från taket på ovanvåningen - aldrig någon trevlig upptäckt! Så jag plockade ner taket inifrån och lokaliserade problemet. Lite vädertätning utvändigt och så var den omedelbara faran över... Läckan visade sig ha funnits väldigt länge (helt svart och genomrruttet trä) och begränsad till c:a 1x0.5 meter. Det ihålliga regnandet på
magbl: Ja, det är sant, det följde med platta markfästen som var ca. 20x40mm såg jag, de borde duga gott!
styrman1: Jag hade fel! Kortplanken är 12,5mm. Ber om ursäkt. det enda jag hittar som är 9mm är Woodroc. kan det vara den du har?