Jag har rest regelverket till innerväggar på oinred övervåning.
Ytterväggarna är isolerade och klädda med plast. Innertaket är isolerat men inte klätt med plast ännu pga eldragningen. Innan jag ljudisolerar och klär innerväggarna med plast undrar jag följande:

När jag klär väggar och tak med plast kommer det finnas en yta ovanför hammarbanden som inte är klädda med plast. Kan detta bli ett problem? Borde jag pilla in ngn plast mellan läkten och hammarbanden?

Inte behöver man väl klä inneväggar med åldersbeständig plast? Det gör man ju mellan två områden som har skillnad i temperatur, t.ex mellan andraplan och oisolerad vind.

För övrigt tror jag inte att du behöver oroa dig speciellt mycket för den lilla biten som inte är plastad, men vänta gärna på någon mer kommentar här på forumet.

Ok, låter hoppfullt.
Eftersom vi har en kallvind ovanför övervåningen så kanske det räcker att köra innertaket och låta plasten sluta ngn decimeter ner på innerväggen.

Gullfiber skrev:
Ok, låter hoppfullt.
Eftersom vi har en kallvind ovanför övervåningen så kanske det räcker att köra innertaket och låta plasten sluta ngn decimeter ner på innerväggen.
Ja, definitivt. Låt plasten gå ner en decimeter så klarar du dig. Du har väl fullgod ventilation i rummet?

Som jag har fattat det så ska du inte plasta innerväggar. Då riskerar du att stänga inne dujt i dessa väggar och det var ju inte vad vi ville åstakomma

Innervägger ska vad jag vet inte kläs med plast, bara ytterväggar och tak i utrymmen som är uppvärmda året om.

Innerväggar skall inte plastas. Därför skall man plasta tak och yttre väggar INNAN man spikar upp innerväggar för att ha den plasten heltäckande.

Plast sätter man innerst på ytterväggar/tak för att hindra att varm luft pressar sig genom, kyls ner och kondenserar vilket ger fuktproblem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.