17 115 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Gips i hörn
Sida 1 av 2
Hej,
Vi ska sätta gips på innerväggarna i ett rum för att sedan tapetsera. Frågan är hur man gör bäst/enklast i hörnen? Ska man behålla fasningen på gipsskivorna och sedan använda glasfiberväv/spackling eller man man helt enkelt ta av skivorna 45 mm och bara lägga en latexfog i hörnet? Den ska väl vara lite rörlig så det inte spricker osv? Det känns betydligt enklare än att hålla på och slipa/spackla i hörnen? Vad tror proffsen?
Vi ska sätta gips på innerväggarna i ett rum för att sedan tapetsera. Frågan är hur man gör bäst/enklast i hörnen? Ska man behålla fasningen på gipsskivorna och sedan använda glasfiberväv/spackling eller man man helt enkelt ta av skivorna 45 mm och bara lägga en latexfog i hörnet? Den ska väl vara lite rörlig så det inte spricker osv? Det känns betydligt enklare än att hålla på och slipa/spackla i hörnen? Vad tror proffsen?
Det finns hörn för gips,,, alltså ett tunt järnbleck med massa hål i, hörnet blir starkt, rakt och går att spackla och tapetsera busenkelt med det.
Alternativet är att sätta en hörnlist i trä.. visst lite -70 tal men det blir rakt och snyggt.
Alternativet är att sätta en hörnlist i trä.. visst lite -70 tal men det blir rakt och snyggt.
Löser sig väl automatiskt om man vill skruva C-C på reglar?
Om det är fasning eller ej så sätter jag alltid glasfiberremsa och spacklar. I hörnen är det inte så noga att det är helt jämt. Det är betydligt mer förlåtande än på den stora väggytan.
Om det är fasning eller ej så sätter jag alltid glasfiberremsa och spacklar. I hörnen är det inte så noga att det är helt jämt. Det är betydligt mer förlåtande än på den stora väggytan.
Kom att tänka på att i "hantverkarskolan" (dvd serien för GDSare) så visar dom hur man bygger upp en vägg med stålreglar och där sätter man första regel från väggen på 40 istället för 45cm och skär av första fasningen på skivan. Rätt eller fel ja jag har ingen aning.... men det verkar logiskt.... slippa hålla på och spackla upp fasningen i hörnet....
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag såg en monteringsinstruktion från någon av gipstillverkarna på nätet, där de helt dömde ut att använda Latex i hörnen. Det blir inte tillräckligt starkt. Skall vara pappersremsa.
Papp remsa är det som fungerar bäst eftersom den hindrar rörelser i alla riktningar, väv remsorna är inget bra då de inte tar upp rörelser diagonalt vävriktningen. Latexfog är i min värld inget alternativ såvida det inte är enbart målning vi pratar om men är det tapetsering så fungerar inte latexfog alls då spricker och bubblar tapeten i hörnet.
Hmm.
Lite beror det ju på vad det är som orsakar hörnsprickorna..
Är det så att man har varit slarvig och inte kottlat ordentligt eller satt LP50 i hörnen så kan det säkert hjälpa med en pappremsa, men är det rörelser i trät eller lite småsättningar i huset har jag svårt att se att en pappremsa skall hålla emot det..
Där är ju latex smidigare eftersom det har möjlighet att ta upp lite rörelser - MEN - i helt nybyggda hus är det nog svårt som bara den att helt undvika sprickbildningar.. I alla fall tycker jag man ser de där sprickorna i var och varannat hus..
Lite beror det ju på vad det är som orsakar hörnsprickorna..
Är det så att man har varit slarvig och inte kottlat ordentligt eller satt LP50 i hörnen så kan det säkert hjälpa med en pappremsa, men är det rörelser i trät eller lite småsättningar i huset har jag svårt att se att en pappremsa skall hålla emot det..
Där är ju latex smidigare eftersom det har möjlighet att ta upp lite rörelser - MEN - i helt nybyggda hus är det nog svårt som bara den att helt undvika sprickbildningar.. I alla fall tycker jag man ser de där sprickorna i var och varannat hus..
LP50? Är det plåtregel modell vinkel? Är det ett normalt förfarande? Jag frågade nämligen snickaren om man bör sätta det men han tyckte det räckte med kottlingarna jag satt.Styx skrev:
Ok. Jag skall ha dubbelt med OSB och gips.Styx skrev:
Jag har inte satt ytterregeln på ytterhörnen på huset och när jag tänker efter har jag faktiskt inte kottlat i den bemärkelsen. Jag har skruvat tre vanliga vinklar som kottlingar så att yttersta reglarna blev rätt invändigt. Låst ytterväggarna med liggande 45 reglar som jag sedan i utvändigahörnen satt dit plåtvinkel (LP50?).
Jag har överblivna vinklar efter jag la golvspån som även räcker till innerhörnen. Kanske skulle sätta dit dem då... och är det bäst i så fall att sätta dem mellan gips och OSB? Det blir inget problem att gipsskruven greppar fel så det blir glipa mellan plåt och OSB?
Produkter som diskuteras: "gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer