J
jon_h: Ja, men inte för att hindra luft från att ta sig ner, utan för att hindra fukt från rummet att ta sig upp på vinden och kondensera. Men om det blåser vid taklisten så borde det vara missat isolering nånstans.
3 svar · 3,8k läst
J
jon_h: I ett badrum är det oftast en dålig idé. Du behöver med största sannolikhet ett nytt tätskikt, och då måste det gamla tätskiktet bort, man ska aldrig ha två tätskikt att stänga in fukt emellan. Men visst, om man tänker sig ett hyfsat nygjort badrum där man vet att allt är som det ska, men man inte gillar utseendet på plattorna.. Då kan man kakla över.
1 svar · 1,7k läst
J
jon_h: Grejen är att det inte riktigt är så enkelt att det bara handlar om fukthalt. Man vill att betongen ska vara minst tre månader gammal för att den ska ha brunnit klart och slutat krympa, i normalfallet. Vad gäller enbart fukten så är antagligen din platta hyfsat uttorkad (kring RF 90%) efter sisådär fyra till sex veckor. Men om jag var som du så skulle jag snacka med Kiilto, jag vet att
3 svar · 3,9k läst
D
danieldanieldaniel: ca pris 3 m x 2.4 m hög 25 m 45x70 200 kr 7 kvm isolering 200 kr 6 st gips 450 kr spik+skruv 100 kr dörr 1.000 kr lister 200 kr summa material 2.150 kr arbete om material finns på plats ca 4 tim
2 svar · 30,3k läst
M
Mats: Jag har inte funderat allt för djupt men om du helkotlar baksidan med tex en stående infälld 2X6 direkt under hammarbandet bör det bli hyffsat stumt. I synnerhet om du gör stolparna av tex 2 ihopspikade 45X95.
4 svar · 6,0k läst
·
N
NiclasR: Ja då borde man kanske lägga ditt en remsa under innerväggen. Vad brukar denna typ av remsa benämnas med? Så kan jag kolla se om bygghandlaren har något hemma och vad det kostar.
5 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Nu är vi långt utanför min expertis, men visst går det att ansluta på andra ställen än i skorna. Menade bara att om man vill ansluta i en sko (till exempel precis vid förgreningen på vertikal stam) så får man inte skada skon. Övriga frågor kanske du borde slänga in i vvs-delen av forumet.
7 svar · 5,7k läst
L
lompolo: Hur gör man egentligen bäst för att torka ett lösvirkesbygge på vintern? Jag frågar detta eftersom vår byggare kör en metod som haft sisådär framgång (enl. tidigare tråd). Stommen reglades i oktober och med vädret som varit så fanns ett behov av att torka stommen innan igenplastning. För att göra detta har man satt dit all isolering i väggarna men utan att plasta igen. Efter det
0 svar · 2,9k läst
E
EmMi: Tyvärr ser inte läget ut så idag att det blir någon källare, så vi kan nog inte avsätta ett helt rum för detta. Hoppas att det går att lösa på nåt vis i alla fall... Men det skulle nog inte vara så dumt, känns rätt hi-tec! Har läst om nån som tom kunde styra gräsmattebevattningen via datorn...men det är nog inte för oss vanliga "svenssons"...
3 svar · 3,7k läst
N
NiclasR: När jag skruvade spånskivor på golv så gick jag efter Byggelits monteringsinfo som jag hittade på deras hemsida. Tror du kan hitta information för vägg och tak där också. http://www.byggelit.se
2 svar · 8,0k läst
H
hempularen: Om du pratar snällt med en lokal stenfirma så tror jag att du kan få det gjort för någon hundring eller 2 till kaffekassan.
3 svar · 14,5k läst
M
Mats: Jo det är det. I slutändan handlar det om att komma ihåg vem som är kund. Får jag inte köpa bra virke där så handlar jag inte alls där. Risken det företaget tar är ju att det tar slut på kunder helt enkelt
28 svar · 33,9k läst
D
David: Hej, Är det någon som vet var man kan köpa ett i sidled rullbart soljalussi i träspalje? Ett sånt man rullar för fönstret. mvh David
0 svar · 2,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Viss skillnad på den förbränningen som sker när man eldar i spis/i hög eller då de bränner på sopstationerna. Där har de mätare och kan styra förbränningen så att den blir så effektiv som möjligt.
8 svar · 8,1k läst
M
Mats: Saturnus2: Det finns inte någon brädgård häromkring som levererar på annat än fallande längder från 5.60 och nedåt så det får man nog betrakta som fullt normalt
16 svar · 9,2k läst
T
Tossegubbe: Var bara noga med att få en åldersbeständig, har sett en variant som är lite tunnare och inte uv-blockad (åldersbeständig)
7 svar · 7,8k läst
T
Tossegubbe: Epoxy spackel med olika tillsatser har ännu bättre egenskaper men kan ibland vara lite svårtillgängligt över disk.. Kolla med West system..
3 svar · 6,6k läst
T
Tossegubbe: Nja det är inte som så att byggnadskonstruktionen i sig inte håller längre för en riktigt tillverkad betong blir bara starkare med åren om den är skyddad men däremot anser man att det inte blir ekonomiskt hållbart för en firma att göra dom omfattande renoveringar som krävs om 50år, dvs takbyte, stambyte, värme/vent, el, våtutrymmen,fönster och ev hissar mm. Det enda man eg kan
7 svar · 6,0k läst
Z
zankan: precis en fin liten vot... Men det var ju inte frågan:-)
2 svar · 3,7k läst
T
Tossegubbe: JA golvspån ska ha en högre densitet än "vanlig" spån, detta är dock inte hela sanningen då det finns ett flertal olika kvalitéer på både golvspån och vanlig, tex finns det fukttrög (grön) vanllig (vit) brandklassad (röd) och flera andra specialvarianter som tex spontad OSB (vanligt i USA) spontad plywood (vanligt i marin miljö) och spårfräst 30mm golvspån för iläggning av
18 svar · 7,3k läst
T
Tossegubbe: Min erfarenhet är att man inte kan ta med sig tillräckligt mycket tunga prylar som kakel parket mm på en personbil med släp för att få någon reell lönsamhet i det när man räknat bort resor uppehälle mat mm, blir däremot skillnad på vissa lättare saker. En annan viktig faktor är kvalité! jag törs nog gå ed på att den ryska/polska isoleringen tex INTE ger samma isolervärde i
56 svar · 17,9k läst
·
J
Jef: Dax att starta projekt övertalning av min sambo att det skall målas på väggarna och inget mer. Tack för hjälpen !
4 svar · 9,6k läst
·
S
s60: Också intresserad att veta var man köper de i sthlms området:) [citat]
1 svar · 3,9k läst
J
jon_h: [citat] Hydrauliskt kalkbruk har den egenskapen att det kan brinna även under vatten.
3 svar · 2,8k läst
B
BlackDragon: har laggt en tråd på byggnadsvårds avd. utan att få svar, men nu upptäckte jag att här é nog rätt ställe att posta min fråga. jag ska ge mej på att foga om & putsa om skorstenen ( inne i huset) undrar bara om man vågar gå på & knacka loss puts & fog (2cm in mellan stenarna som jag läst att man skall göra) hela biten runt om samtidigt, eller om man ska ta en sida i
0 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57627/0]Fönster & dörrar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,5k läst
M
Mats: Du har sett socklarna som har infrästa spår för värmerören/slangarnarna Alternativet är ju att man gör egna men det kan ju lätt bli något tjockare.
1 svar · 4,5k läst
J
Jobo2948: Stort tack för konkreta svar Jon. Jag och min plånbok sover nu tryggare :)
4 svar · 1,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: tja varför inte skruva eller spika 1 lager gips till utanpå det befintliga??? jag ser inga problem med gips ,,, om du har 1 lager,,, ja då är det problem med hållfastheten, men 2 lager... Inga problem... Det finns RAWLNUT att köpa i byggaffärer/Järnaffärer... dom är extremt bra till fastsättning av prylar i väggar. även tunga konstruktioner. dom är dessutom vattentäta vilket gör
6 svar · 4,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: PL 400 ska råda bot mot det. Det går att limma i porösa material med det oxå. Men följ anvisningarna som står....
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.