3 799 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Torktid?
Planerar ett timmerhusbygge och måste snart börja förbereda en del tidskrävande delmoment. I mitt nuvarande hus hittade jag ett härligt trägolv (under tre lager plastmattor!!) som jag är väldigt förtjust i. Brädorna smalnar av på längden och är ca 4cm tjockt. Jag tänkte göra ett likadant golv till nya huset med solosågen, men räcker det att det ligger under tak och torkar i 1(?) års tid, eller bör jag kontakta ett sågverk för att få det ordentligt torkat?
Tack på förhand
P-O
Tack på förhand
P-O
Ja det tror jag ska räcka, vintertid är ju dock bäst att starta torkningen på naturlig väg har jag för mig..
MEN sen så kommer du ju få använda kilar och slå ihop golvet allt eftersom. Tror min lärare på skolan la in ett ganska färskt golv i en stuga, och på ett år så hade vi slagit ihop det 20 cm har jag för mig...
Men jag är inte så kunnig inom ämnet...
MEN sen så kommer du ju få använda kilar och slå ihop golvet allt eftersom. Tror min lärare på skolan la in ett ganska färskt golv i en stuga, och på ett år så hade vi slagit ihop det 20 cm har jag för mig...
Men jag är inte så kunnig inom ämnet...
Om du sågar furuplank så är det svårt att undvika att det blir blått när man torkar själv..........har jag märkt, såga hellre av gran 
Har själv sågat sådant golv till övervåningen i huset (upp till 35 cm, klingsågat
), nu ligger det löst men planen är att skruva fast det och låta det torka, sedan efter något år med normal värme skruvar jag loss det, kilar ihop och spikar det med klippspik.
Har själv sågat sådant golv till övervåningen i huset (upp till 35 cm, klingsågat
Om du fick problem med blånad så var det under slutet av juni, Juli och framåt, rätt?Haagbard skrev:Om du sågar furuplank så är det svårt att undvika att det blir blått när man torkar själv..........har jag märkt, såga hellre av gran
Har själv sågat sådant golv till övervåningen i huset (upp till 35 cm, klingsågat), nu ligger det löst men planen är att skruva fast det och låta det torka, sedan efter något år med normal värme skruvar jag loss det, kilar ihop och spikar det med klippspik.
Klicka här för att svara