Byggmaterial & Byggteknik
Mats: Här har de satt spån enbart och de är dragna kloss i kloss (vilket gör spacklingen till en utmaning). Bara spikade på vanligt sätt
nattugglan11: [citat] tack, hmmm, okej, men hur kan man göra ett badkar av detta? krävs ju fräs modell "utomjording" om man skall fräsa ett hål man kan bada i. Detta måste ändå väl vara gjutbart?
zachris: Det här var en intressant tråd för en som just "upptäckt" betongbjälklag. Jag har fått siffran 1000 kr/m2 (inkl. moms) när jag frågat folk vad det kostar och det verkar ju stämma med den reviderade beräkningen som mr Z redovisade. En sak jag funderar på är om man på plan 1 behöver behöver bygga något innertak eller om man helt enkelt bara målar på betongen? Precis som AoA undrar
mangz: Förhoppningen är att det även ska bli "halv-flytande" golv, det blir så light som möjligt, om jag hittar en enkel lösning. dvs bara försöka få golvet separerat från väggen. Inget gjutande här inte :) Fast menar du att det skulle kunna stjälpa istället för att hjälpa konstruktionen om man bara gör och inte tänker ?
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31483/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
Ventoris: Hej på er! Är det någon som vet skillnaden i pris per kubik för Makdrain och vanlig makadam? :-?
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31487/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
TorpAnders: [citat] Ok mycke tekniktugg för en lekman...alla mina skarvar ligger direkt ovan plint eller stolpe :-/ Så då är det inte så noga med andra ord? (relativt sett) Fältmomentet hittar jag i min ellära ;)
Mikael_L: Som tidigare inlägg skrev, klinker direkt på betongen utan tätskikt, gips eller något annat är antagligen ett rätt säkert utförande. Dock med risk för riktigt kalla golv.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59102/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
Skon_Jolmen: Takstol.. Nu är det så att det är en övervåning ovanför. Då heter det inte takstol va? :) Jag är lite novis, jag vet. :) Men hur som helt, i samband med en fuktskada så tog jag upp golvet på ett ställe på övervåningen, och nu har jag kikat in under golvplankorna, och det går en tjock träbalk (heter detta bjälklag tro? det som ni kallar takstol va?) från ena långsidan till den
snabela: Tack alla som bidrar i det här "eländet". Det lutar åt att riva bort över lagret, förutsatt att det övre lagret inte är armerat. Därefter på med tjärpapp och gjuta nytt övre lager med kraftig armering för säkerhets skull och rätt fall. Mittstöd är tydligen ute ur bilden tack vare hållfasthetskompetensen som tillförts.
BosseHansson: Tjena mike. Jag hade nog hellre siktat på bänkskivor som borde bli finare än plywood, cheapy har väl bok 26mm för 800:- skivan vilket borde räcka till 6st trappsteg. Men det beror ju helt klart på vilken budget du satt för det. Vad hade du tänkt dig för vangstycken, använda befintliga eller konstruera nya?
Martin_L: Det material i fixet som gör att det härdar försvinner med tiden ur bruket, vilket gör att snabbheten i härdningsprocessen kan försämras med tiden.
ByggPutte: Kolla in gyproc. Beställde 2 st handböcker. Mvh Putte
Toobster: Lika bra att man uppdaterar lite. :) Jag har idag tagit bort balken! (fanfar hörs i bakgrunden) Det hela började med att jag borrade ett 70 mm hål i golvet på övervåningen för att inspektera balken. Balken är en H-balk på 160x160mm och den verkar vara runt 10 mm tjock. (+- några mm.) Spannet som den hänger över är 290 cm. Någon som kan dra en snabb räkning på vad en sån
hairypete: Bäst att leja bort ett sånt projekt alltså :-?
hempularen: En billig gogsvans för 30 spänn på Jula eller liknande ställe funkar bra. men som sagt släng sågen efter det, för den lär inte såga trä efter ett par drag i lättbetongen.
monikaw: Misstänkte att det var något sådant du var ute efter :D Kul att kunna hjälpa till!
Peter_K: Bor i Huddinge så det passar ju bra. Grannen hemma gjorde hål i grundmuren och sköt in balken/balkarna utifrån. Vet inte hur man göra snygga hål i en grundmur från 1929 då den verkar vara gjord av sten som sedan putsats på 60-talet. Tror inte det är någon större risk att golvet ska rasa ner men det känns ju inte bra med gunget. Har en stålbalk i dag som sattes in 1965 men det är en
Eld: Kreosot innehåller väl arsenik? Inte så nyttigt...
swecul: näe, idén är övergiven redan... skulle bli alldeles för byngligt! tack ändå för alla svar! :D
Fehnik: humm... 10mm golvgips... får kolla in gipsfabrikanternas hemsidor och se vad man hittar...
ByggPutte: Då spelar det säkert ingen roll. Mvh Putte
snabela: Det löste sig fint genom att montera 2 bultar (12mm tjocka) i varje utkant av den existerande lappningen ("omlott"). Riktigt skön känsla att lyfta bort den gamla balken när den nya stöddigare var ditlagd...
edtmaby: Är det någon som känner till någon bygghandel som säljer rundstav i ek online, eller som kan skicka beställningen? Jag bor i Sundsvall och inget av byggföretagen här har eller kan ta hem och jag har inte hittat något företag som levererar utanför Stockholm heller.
zankan: Den stora frågan.... Är befintligt tak dimensionerat för att hänga ytterligare ett tak till i? Plåtreglar 45 går lös på säg 17 spänn metern nånstans och sekundärprofil för undertak i samma härad... Vart dem finns i Göteborg? Förmodligen växer just plåtreglar på bygghandeln :-) Personligen skulle jag ta sekundär profiler i dubbla skikt men det är jag det.. Om nu bef tak pallar